Киното става класна стая
Скъпа Геновева,
Предлагам ти превод на един текст, който получих от секретариата на Европейската филмова академия (ЕФА). Мислите, които споделят нашите колеги (струва ми се), имат пряко отношение към дискусията, която тече на страниците на "Култура" за съдбата и смисъла на българското кино. Цитатите са подбрани от директора на ЕФА Марион Дьоринг.
Когато през декември 2002 в Рим се присъждаха Европейските филмови награди, ЕФА бе домакин на конференция, посветена на насърчаването и развитието на кинообразованието в Европа. Тези членове, които не можаха да присъстват на събитието, ще намерят по-надолу подборка от цитати от конференцията, които обосновават нуждата кинообразованието да стане част от учебната програма.


Киното не може да промени течението на световната история, но то може и трябва да бъде част от познанието на човечеството за времето, в което живее.
Еторе Скола
, кинорежисьор, Италия

За разлика от думата, образът - добре огледан от окото, добре чут от ухото, добре проучен и подложен на съмнение - не лъже. Той винаги ще казва истината... Това е предизвикателството при кино обучението.
Жан Душе
, киножурналист, писател, режисьор, Франция

Киното е нашата памет - и двете му разновидности: и киното на реалността, и киното на фантазията... Във всяка страна на света киното, опиращо се на истината, поезията и критиката, ни възвръща към основите на нашата култура.
Франческо Рози
, кинорежисьор, Италия

Аз бих нарекла киното огледало на света. Какво виждаме ние в това огледало? Виждаме себе си.
Жана Моро
, актриса, Франция

В началото на XXI век в Европа нямаме нищо, което да помага да намерим възприемчива публика за нашите филми... Ние не можем да оцелеем без публика - това е свързано с кинообучението.
Агнешка Холанд
, кинорежисьор, Полша

Децата днес гледат всичко... и аз бих искал да можем да им кажем мъничко за това как да четат между образите - както ги учим да четат между редовете на книгите.
Вим Вендерс
, кинорежисьор, Германия

Сине мой, на шестнайсет се сприятели с някого от видеотеката и почни да носиш вкъщи касети с филми - от Реноар до Куросава. Ако му река да гледа Куросава, той би могъл да ме нарече идиот и да откаже, трябва по свой собствен път да открие тези неща
Стивън Фриърс
, кинорежисьор, Великобритания

Ако правителството пожелае, то може да предизвика страст към киното във всяко училище... Наша е идеята да породим страст към киното от много ранна възраст, да създадем хора, влюбени в киното, без които нищо не може да ни помогне да оцелеем срещу тази бомбардировка, на която сме подложени... Училищата днес са може би единственото място, където може да се инжектира противоотрова, фермент, който ще позволи на децата да развият чувствителността си към красотата, към сложното.
Жак Ланг
, бивш министър на образованието на Франция

Децата днес се раждат с усет за визуалното, те се оправят с компютърните игри и имат ясно схващане за визията в главите си. Предизвикателството към нас е да извадим тези образи наяве и да ги превърнем в тяхно умение да сътворят ново кино
Асе Клевеланд
, изпълнителен директор, Шведски филмов институт

XXI ще бъде векът, в който киното ще играе централна роля в нашия медийно ориентиран свят. Тъй както четеното и писането бяха необходимост дълго време, разбирането на филмите, разчитането на езика на формата им, схващането и овладяването на образите им ще сложи основата на главните културни умения в нашия нов век. Следователно, медийната грамотност е необходима. Тя е едно от основните средства на модерната епоха - да създаде място за обучение, също както и за развлечение. Киното трябва да стане класна стая.
Кристина Вайс
, министър на културата и медиите, Германия

Киното ни позволява да познаем нашата социална, политическа, артистична и културна реалност - с една дума, нашата историческа реалност.
Пилар дел Кастильо
, министър на културата, Испания

Ако не се загрижим, ако оставим американската образност да се укорени в главите на младите, главите им ще се напълнят със стереотипи, и не само главите им, но и ежедневния им живот, а това е опасно. Ето заради това европейското кино е нещо повече от културна ценност. То е факт от европейския живот. И ние трябва да го внедрим в нашите училища.
Вивиан Рединг
, комисар за култура и обучение при Европейския съюз

Какво да добавя, Геновева? Само това: още едно основание да има български кинопроцес. Не просто българско кино. Това не стига. Процес трябва да има. А той е нещо далеч по-сложно от пет игрални филма годишно. Процесът включва в себе си и тези, които правят киното, и тези, които го разпространяват апостолски, и тези, които милеят за него, пишат за него, и тези, които умеят да гледат - за това стана дума в горните извадки.

Георги Дюлгеров, един наивник на зряла възраст