Виенската опера в София
Концертът под надслов "Звезди на Виенската опера" предизвика необичайно оживление. Още повече, че само преди година Виенската опера гостува със "Саломе" на Рихард Щраус и споменът за това изпълнение е много силен. И макар сега да имаше обявени само трима певци и трима балетни артисти, макар да се разбра, че оркестърът е от Тимишоара, Румъния, интересът бе голям и софийската публика се изля в залата на НДК. Известни са културните жестове на "Мобилтел", благодарение на които тук идват прочути музиканти и състави. И все пак, защо в предварителната реклама никъде не се споменаваше откъде е оркестърът? (Впрочем сопраното и двама от балетните артисти бяха също румънци.) Още повече, че румънските музиканти са известни по света.
Диригентът Паул Вайголд бе изградил концерта в две части - оперна и оперетна. Подготвени бяха и бисовете, които дооформиха впечатлението за гостите. Оркестърът е добър, коректен, свири внимателно, но с не много открояващо се качество на звука. Е, не е Виенската филхармония! Много точен диригентски жест, внимателно музикантско ухо, което следеше неотстъпно певците и балетните артисти и не допускаше пропуски. Очевидно Вайголд е опитен, сръчен, можещ диригент с отношение към операта и умение да даде приоритет на изпълнителя, в съмишленичество да изграждат музикални образи и психологически състояния.
Сопраното Илдико Раймонди беше особено привлекателна в в оперетната част, където изпълненията й добиха повече релефност, гъвкавост - в ариите от "Прилепът" и "Веселата вдовица". Впрочем, майсторски овладяният й глас, изравнен по цялата си скала, пролича още в трудната ария на Неда от "Палячи", както и в дуета от финала на първо действие на "Бохеми". Баритонът Георг Тихи (той вече наистина е от имената-символи на Виенската опера, певец, известен на много от най-престижните оперни сцени в света, а също и с успешните си участия в Байройт!) показа истинска оперна класа, белкантова линия, въпреки че в някои от изпълненията звучеше малко уморено. Много атрактивният хавайски тенор Кийт Икая-Пурди очевидно има мощен глас с много здрави височини, но в някои от ариите стремежът да подчини всичко на високия тон убиваше красотата на останалата музика. Може би имаше недотам щастлива вечер... В традицията на виенските празнични концерти се вписа и балетната тройка от Виенската опера - примата Симона Нойа, солистите Борис Небила (двамата танцуваха откъс от "Лебедово езеро" много професионално и темпераментно) и Адриан Кунеску, който пък участва в пиеските на Стравински.
Разбира се, беше хубав концерт, който обаче не стигна нивото на очакванията на публиката. И това пролича от недотам възторжените й аплодисменти.
Накрая имаше сюрприз, който трогна дълбоко всички - федералният канцлер на Австрия д-р Волфганг Шусел обяви лично дарението на "М-Тел" за новата зала на Националното музикално училище "Любомир Пипков" - голям концертен роял "Бьозендорфер" и три пиана за три талантливи деца, лишени от възможността да имат собствени инструменти.

Боянка Арнаудова