Умореният Уди

- Бяхме женени 10 години, любех я, държах й главата на тоалетната, когато повръщаше...
- От любенето с теб ли?
- Не, от суши. Целувах я на Айфеловата кула... И сега да се срещна с нея...

из Финал по холивудски

След като по кината вървят само горещите летни екшъни, видеотеките нямат алтернатива, ако ти се ще да видиш що-годе нов филм. Така че взех касетата с новото заглавие на Уди Алън и побягнах да я видя.
Честно казано, от 90-те насам любимият ми автор на "Ани Хол", "Манхатън" или "Хана и нейните сестри" става все повече лала и все по-банален в сравнение с интелектуалния зевзек-психоразбивач, какъвто ще остане с класическите си заглавия. Темата за търсенето на мотивации и ровенето из фобии сред обитателите на манхатънската бохема (и еврейски семейства) по неподражаем начин е смилана и пасирана в почти всичките му филми. Пародиите на творческата немощ/екзалтация, любовните многоъгълници или параноите с неизменния (почти) уникат-грозник-сатир Уди Алън са все така заразително смешни, ала изглеждат все по-вторични и по-кухи.
"Финал по холивудски" е поредната автогаргара на нюйоркския издевател, на моменти стигаща аха-аха до харакири... Вал Уаксан (Уди Алън) е кинорежисьор, забравен от продуцентите и зарязан от съпругата си Ели (Теа Леони), заменила го с Хал Йейгър (Трийт Уилямс) - бигбос на могъща холивудска студия. Филмът започва с увещанията й сценарият "Градът, който не спи" (разбирай Ню Йорк) - нейният първи продуцентски проект - да бъде поверен на Вал. Не го искат: бил нетърпим, тутав, хипохондрик... В същото време виждаме клетника сред виелица в Канада и по телефона нарежда на приятелката си: "Има лосове! Какво унижение, аз, носител на 2 "Оскара", да снимам реклама!" Хоп, връща се у дома с качулка и два ката грейки ("Напуснах. Уволниха ме. "Била ли си в Канада? Сега разбирам защо няма престъпност").
Все пак получава сценария, а на срещата с бигбоса е в костюм ("Уловена е атмосферата на Манхатън, но..."). Горкичкият, не може да понася самоуверения Хал ("Тоя надут пуяк с маникюр! Да се надене на собствения си гребен дано!"). И все пак тъкмо той му поднася "първокласен филм с бюджет от 60 милиона долара".
Вал се запретва за работа с крехък ентусиазъм: предлага героят да е заснет с ръчна камера, а не с кран; филмът да е черно-бял, "защото Ню Йорк е черно-бял град". "Изключено". "Да е с музика на Коул Портър". "Ще го обсъдим". Операторът да е китаец. Добре. Сценографът да е италианец. Добре, но...
Покрай караници с Ели, амбиции, дърдорене, болежки, кастинг, билкари, хапчета, спорове за Хичкок, носталгия по европейското кино и парти-прозрение "да правиш филмите за себе си е един вид артистична мастурбация", Вал ослепява (психосоматична реакция). Първоначално китайският преводач (операторът не знае английски) му е Вергилий на снимките, а след като го уволняват - самата Ели.
Междувременно на терен е журналистка от "Ескуайър" - задкадров глас ни "прочита" нейните стриктни записки, включително и за Валовата слепота. Той най-неочаквано отива при сина си пънкар (или хевиметалист) с обеца на носа, когото не е виждал 2 години.
Най-сетне проглежда. И вижда своето какофонично произведение ("Обади се д-р Кеворкян!"). Публика и критика го клеймят. Във Франция обаче го намират за най-великия американски филм от 50 години насам. "Бог да поживи французите" - Вал и Ели заминават с възродената си любов за Париж, където навремето са мечтали да живеят, но той не е посмял да опита.
От заглавието до последната реплика филмът се занася както с режисьорските суети и неволи, така и с Холивуд - с неговите пари, комплекси и показна лудост. Но, като изключим сюжетната находка със слепотата (Вал като Бетовен в киното!?), всичко е познато, включително и бляскавият диалог с всякаквите му реминисценции.
Но все пак по-добре "Финал по холивудски" с уморения Уди Алън, отколкото "Кървав прах" с енергичния Ван Дизел...

Геновева Димитрова



От пръв
поглед


Финал по холивудски, САЩ, 2002, Dream Works, сценарист и режисьр - Уди Алън, продуцент - Лети Арънсън, оператор - Ведиго фон Шулцендорф, в ролите: Уди Алън, Теа Леони, Джордж Хамилтън, Марк Райдъл, Дебра Месинг, Трийт Уилямс и др.