Най-красивата концертна зала в света
И това е Кьолнската филхармония.
Тя направо предизвиква към възвишени метафори. Но във всяка метафора на нея й е тясно. Не само заради десетте милиона посетители, които са слушали концерти в прекрасната амфитеатрална зала с над 2000 места. Не само заради шестте хиляди концерта с най-доброто от класическата музика и джаза по света. Не само заради такива звезди, като диригентите Курт Мазур, Серджо Челибидаке, Лорин Маазел и Саймън Ратъл, като Даниел Баренбойм, Алфред Брендел, Йо Йо Ма, Исак Щерн, Кийт Джарет, Майлс Дейвис, Астор Пиацола, Едита Груберова и Чечилия Бартоли, или оркестри като Ню-Йоркската, Берлинската и Виенската филхармония.
Кьолнската филхармония просто сама е нещо като тотално произведение на изкуството с великолепната си вътрешна архитектура, подслонена в подножието на световноизвестната катедрала, с благородното си излъчване и с изтънчения, сдържан стил, които вече от години я нареждат редом с такива концертни зали, като Ню-Йоркската "Карнеги хол" или амстердамския "Концертгебау". Кристияне Линарц, която отговаря за връзките с обществеността на филхармонията, обобщава с една дума оценката на милионите слушатели и на музикантите от цял свят: красота.
"Когато вечер вляза във филхармонията, аз непрекъснато чувам възклицанията на хората: "О, колко е красиво!" И музикантите, които гостуват при нас, често казват, че никога не са свирили в толкова красива зала. И че непременно искат пак да ги поканим."
Звездите на световната класическа музика имат обаче и своите изисквания: като се започне от акустиката и състоянието на инструментите, и се стигне до хотелските стаи и сървиса. Така че екипът, който работи за Кьолнската филхармония, е длъжен да познава привичките и желанията им, включително и да се грижи за такива дреболии, като букет свежи цветя в стаята или топла вечеря след концерта, далеч от микрофоните на журналистите. Заедно с името на Кьолн като световен музикален град и с прекрасната зала на филхармонията, именно тези грижи осигуряват в кьолнския афиш на класическата музика сезон след сезон присъствието на най-големите световни имена. А публиката пилигримства от всички континенти, за да ги чуе. За някои от концертите в Кьолн пристигат групи дори от Япония или САЩ, в подземния гараж на филхармонията всяка вечер може да се видят автомобили с номера от Берлин, Хамбург или Мюнхен, а пред залата - автобуси от Белгия, Холандия, Люксембург или Франция. Кристиане Линарц обяснява особената връзка между публиката и световните звезди, които също пътуват понякога десетки хиляди километри, за да свирят в Кьолн:
"Смятам, че това е свързано с авторитета на филхармонията. Музикантите идват с радост, включително и поради това, че за всекиго от тях е добре да каже: "Аз свирих в Кьолн." Същевременно тукашната публика е известна в професионалните среди като изключително радушна и гостоприемна, с отличен вкус, но и с голяма спонтанност. Пред такава публика всеки свири с удоволствие."
Този комплимент към кьолнската публика потвръждава и големият пианист и диригент Даниел Баренбойм, който казва: "В тази концертна зала властва добър дух, има атмосфера, за каквато всеки музикант може само да мечтае."
Многообразието е една от тайните рецепти за успеха на Кьолнската филхармония. Тук можете да чуете грандиозни симфонични изпълнения, но и камерна музика. Тук се поддържа и силната традиция на съвременната симфонична и камерна музика. Но Кьолнската филхаромния не е само недостъпен храм на високото изкуство - тук се свири и джаз, и етно-музика, изнасят се дори концерти с популярните карнавални песни и с прочутите местни кабаретисти.
Кьолнската филхармония успява да покрие 75% от разходите си чрез приходите от билети и чрез спонсорства - останалата една четвърт от бюджета се поема от кметството на града. Това си е истинско финансово геройство, като се има предвид, че редом с "касовите" концерти, които със сигурност пълнят залата, филхармонията не забравя ангажимента си към по-малобройната публика - любителите на камерната или на съвременната музика, например. Както полу на шега казва Кристияне Линарц, понякога хонорарите на най-големите звезди я карат да се пита: дали пък тук няма някоя нула в повече? С други думи: гастролите на изпълнители като Чечилия Бартоли и оркестри като Ню-Йоркската филхармония на практика биха останали без публика, ако ги нямаше спонсорите. Защото без спонсорство билетите биха стрували по 200 или 300 евро, а малцина са онези, които ще си позволят този лукс. Добре че сред партньорите на филхармонията са такива финансово могъщи фирми, като "Форд", "ДаймлерКрайслер", "Волво", като застрахователите "Герлинг" и "Акса", като "Дойче Банк", които спонсорират отделни проекти - например световноизвестното кьолнско Музикално Триенале. И, разбира се, трайната помощ на Дружеството на приятелите на музиката в града, чрез което своя финансов принос дават много бизнесмени и фирми - дават го включително и поради убеждението си, че имат дълг към обществото, както казва Кристияне Линарц.
"Изгряващи звезди", "Пиано", "Изкуството на песента" - това са само няколко от поредиците, които целогодишно поддържа Кьолнската филхармония. В тазгодишната програма вниманието привличат и няколко необичайни, но много интересни акцента: цикълът, посветен на Бенджамин Бритън или серията "Музика и диктатура" на Владимир Ашкенази и Чешката филхармония.

Излъчено по Дойче Веле

Александър Андреев