Светлини от отвъдното

"Хенслер класик" въодушеви неотдавна поклонниците на Оливие Месиен. След записа на Мюнг Вун Чунг, избран от самия композитор за негов вещ интерпретатор, сега към последната творба на композитора "Светлини (Искри) от отвъдното" е посегнал французинът Силвен Камбрьолен. Партнира му Симфоничният оркестър на Баден Баден и Фрайбург.
Композицията е респектираща по своето времетраене - в близо 80 минути се разполага серията медитации върху Отвъдното и върху небесния Йерусалим, за които са ползвани Евангелията по Йоан, Матей и Лука; също така и Откровението на Йоан (Апокалипсиса). В тези медитации главна фигура е не само Иисус, но също и небесните тела, звездите, цветовете на скъпоценните камъни на небесния Йерусалим, разбира се, и птиците. Всъщност последният му опус събира сякаш всичко що е било в центъра на вниманието на осемте десетилетия, които са му били отредени. В поръчката на Зубин Мета и на Нюйоркската филхармония за творба по случай 150-годишнината на оркестъра Месиен сякаш прозрял възможността да се подготви и чрез музиката си за дългото пътуване, което му предстояло. Във всяка от частите (медитации) той като че ли ни показва възможните явления в пространството: Христос, различните съзвездия, избраните души, многобройни птици в дървото на живота, седем ангела със седем тръби, звездите и блясъкът... Творението започва и завършва с мисълта за Спасителя - последната част се нарича "Христос, светлина на небесния път".
Последната композиция на Оливие Месиен е повече от музика; тя е изключителното обобщение на пътя на твореца, артиста, поета, мистика, философа и религиозния човек. Всяка една нишка от многобройните, последователно отстоявани интереси и проучвания на класика блести в музиката му, в която присъства всичко, което отличаваше, възвисяваше великия Оливие: ладовото богатство, ритмичните структури, особения в своята абстрактност мелодико-тембров негов свят, в който напълно удобно се вместват и най-директните имитации на птичите гласове. Всъщност в тази неповторима и невероятно трудна за постигане хармония между високото обобщение и житейската конкретика се крие сякаш магията на Месиеновото творчество. Тя е може би и разковничето за тайната на музикалното време, което при Месиен не е равнозначно на астрономическото; то сякаш тече по-бързо, изпълнено с неизчерпаеми мисловни предизвикателства, мисловни събития, които провокират и в същото време удовлетворяват съзнанието.

Екатерина Дочева







Вградени
ноти


Olivier Messiaen
Eclairs sur l'Au-dela

2003 Haennsler Classic