Гьоте институт - София, има нов директор. Това е Петер Андерс, който от 1 септември встъпи в длъжност на мястото на Клеменс-Петер Хазе. Петер Андерс е завършил Свободния университет в Берлин, специалности театрознание, психология и философия. В Гьоте институт работи от 1992 г., първо като ръководител на отдел Изобразително изкуство в централата на Института в Мюнхен, а после като директор на представителствата в Яунде, Камерун и в Салвадор де Бахия, Бразилия.
На специална пресконференция Петер Андерс изброи целите, които Федералната република си поставя в културното сътрудничество с нашата страна. А те са: премахването на насложилите се стереотипи в образа на Германия; засилването на обединителния процес в Европа и създаване на общо културно пространство; формиране на европейска идентичност в контекста на културното многообразие; поддържане на обучението по немски език и обвързването му с обединителните процеси.
Новият директор ще фокусира вниманието си върху изграждането на "структури", като под това той разбира, че работата по проектите на института ще има за цел не толкова представянето на един завършен продукт, колкото създаването на мрежи от работни взаимоотношения, по които да тече културният обмен. Гьоте институт иска да се ангажира с проекти там, "където тези проекти иначе биха били невъзможни, защото зад тях не стоят други институции". Интересни бяха впечатленията, които Петер Андерс сподели от румънско-българския проект "Новият дух на Балканите", представен на Балканската танцова платформа в Букурещ (и чието представяне предстои у нас). Въпреки отличната си работа хореографите Петя Стойкова и Йон Димитреску вместо едно единно са създали всъщност две представления, казвайки, че времето е твърде малко, за да успеят да обединят различните си естетики. И нещо друго каза Петер Андерс, пак във връзка с танцовия театър в Букурещ. А именно, че там много силно е било изразено търсенето на естетически експерименти, зад които обаче се губи въпросът за съдържанието.
Друг акцент в работата на Петер Андерс ще бъде подкрепата на талантливи млади хора, които търсят съвременен изказ за традиционното в своята култура. Като конкретна идея бе споменато подпомагането на участието на български кинематографисти на т.нар. Кампус за млади таланти на предстоящето Берлинале.
Иначе Гьоте институт ще продължи да работи по успешните си досега проекти, като например участието в София филм фест. Но подчертавайки още веднъж, че институтът е посредник, а не спонсор или продуцент, негова задача е да осигурява информация и знания, да се намесва не "в съдържанието или финансово, а структуриращо".
Що се отнася до обучението по немски език, там идеите също надхвърлят традиционната подготовка на курсистите. Вниманието ще се насочва и към работа с деца, при това по начини, които да им позволят "да усетят немското". Идеята на обединението включва усвояването на няколко европейски езика, а амбицията на Гьоте институт (по думите на зам.-директорката му Бетина Микенбекер-Субаи) е децата да започнат да учат немски преди английски.

И.И.