Джендър-война и смях

"Долу любовта" е смешна комедия за жалоните на американската мечта през 1963 (Кенеди, монолитният национален дух, еманципацията, футуристичният дизайн, огромните апартаменти...). Неслучайно напомня за секскомедиите с Рок Хъдсън и Дорис Дей от същото онова време. И още по-неслучайно и героиня, и проблеми се "припокриват" с днешните розови приключения а ла Барби "Професия - блондинка" и "Професия - блондинка 2".
Младата Барбара Новак (Рене Зелуегър), написала феминистка инструкция за спасяване на жената от мъжкия гнет, цъфва от затънтен Мейн в космополитен Ню Йорк за премиерата на първата си книга. Цялата е в розово, да я схрускаш: от бузките, през шапката, та до корицата на книгата. Цялата тази бонбоненост се протяга до шоколад - според квинтесенцията на публицистичния й патос той е най-ефикасният заместител на хетеросексуалната любов и преди всичко на секса. Следва още по-сладък триумфален успех.
Единствената горчивина по пътя на панамериканското женско "пошоколадване" е топжурналистът Кечър Блок (Юън Макгрегър) - високомерен хедонист. Той решава, че ще дискредитира "бунтарката" на всяка цена. И тъй като целта е прелъстяване, естествено, хитрецът предприема смяна на идентичността си според нейните предпочитания (споделени в безброй тъпи тв-интервюта).
Недоразуменията се ръсят като шрапнели в ожесточената война между половете. Новак-Блок са на огневата линия, но не по-малко забавен е и тилът в лицето на двойката Вики Хилър (Сара Пулсън) - Питър Макманус Дейвид (Хайд Пиърс). Когато кашата е забъркана съвсем, развръзката идва като в истински романс.
"Долу любовта" е поредното иронично-носталгично холивудско "преговаряне" на 60-те (спомнете си поне "Хвани ме, ако можеш" на Спилбърг). Действието се развива през 1963, когато Кенеди е още жив, устремът към успех е параноичен, интериорите са свръхтехнологични, туистът се вихри, феминизмът бучи, а телевизията се тресе в транс да е вездесъща...
Рене Зелуегър играе поредната си вариация на Бриджит Джоунс. Затова пък Юън Макгрегър е неузнаваем - плейбой с черна коса и очила.
През навити актьори, изпипани костюми, щури обрати, архивни кадри, разцепен екран, минорни парчета и тавтологични промеждутъци, режисьорката Пейтън Рийд (1964), конструира своя възглед за джендър-войните. Не е най-оригиналният, но пък е весел. И сладникавото розово се превръща просто в пореден маниашки маркер.

Геновева Димитрова



От пръв
поглед


Долу любовта, САЩ, 2003, Режисьор - Пейтън Рийд; сценарий: Ив Алърт, Денис Дрейк; продуценти: Брус Коен, Дан Джинкс; оператор - Джеф Кронуит; костюми - Даниъл Орланди; в ролите: Рене Зелуегър, Юън Макгрегър, Сара Пулсън, Дейвид Хайд Пиърс и др.
Разпространява "Александра филмс"