Диана Попова:
2003 за мен е изключителна година, предложила толкова много важни и почти равностойни като качество изложби и събития, че направо се опасявам да не пропусна някое от тях. Хубавото е, че покрай тях забравих слабите...
Много впечатляваща (и като организация на пространството) бе изложбата на Иван Русев в НХГ. Важни бяха ретроспекциите на Магда Абазова в НХГ, на Станислав Памукчиев и на Светлин Русев в СГХГ (последната заради ясното очертаване на преходните периоди).
От "историческите" изложби за мен се открои най-вече представянето на Сирак Скитник в НХГ. Харесах също "100 години Илия Петров", а от двете изложби в София, свързани със 100-годишнината на Златю Бояджиев, по-интересната за мен бе тази на "Шипка" 6.
По своему историческа и изключително важна бе изложбата "EXPORT-IMPORT" в СГХГ (куратор Мария Василева), както и придружаващият я каталог, документирал подробно представянията на български художници в чужбина през последните десетина години.
Неочаквано новаторска за СБХ бе изложбата "10х5х3" на "Шипка" 6. Съвместното представяне на различни кураторски гледни точки към съвременната живопис очерта доста цялостна картина, независимо от неравностойността на отделните проекти. Този начин "да се обхване необхватното" е много по-смислен от традиционните общи изложби.
От съвместните изяви на български и чуждестранни автори запомних "Не/ограничени граници", представена необичайно с рекламни камиони в София (с куратор за България Яра Бубнова), и "Радикално : Неясно" в НХГ (куратор на българското участие Свилен Стефанов) - включително заради неочаквания ефект от разлепените из столицата плакати на Брус Джаксън.
Специално искам да отбележа поредицата много силни изяви, които Институтът за съвременно изкуство направи в АТА център: "Корекции II" на Rassim, "Честит рожден ден" на Алла Георгиева, "Hot City Visual" на Лъчезар Бояджиев (включително билборда "Бригадата на Стефан" на фасадата на НХГ), "Съществуващи обекти" на Правдолюб Иванов, "Рисуване като занаят" на Кирил Прашков и др.
Ревюто на Мариела Гемишева в Пожарната бе (както обикновено при тази художничка) изключително съчетание на пърформанс и шоу. Забавна бе и изложбата "Гражданинът Робот" на Боряна Драгоева и Олег Мавромати в "Ирида". Естетска и многозначителна бе живописта на Николай Петков в "Икар", както и изложбата "Блус" на Греди Асса в новата галерия "Арт Алея"... Многоточието е заради пропуските, които със сигурност допускам при това изброяване, но и заради своеобразният бум от новооткрити галерии, някои от които още не съм успяла да посетя.