От проекта до марката

По повод 125-годишнината от издаването на първата българска пощенска марка (1 януари 1879 г.) в Народната библиотека "Св. Св. Кирил и Методий" е подредена голяма изложба от колекцията на филателния експерт Симеон Йорданов. Така той отбелязва и своя 70-годишен юбилей, както и 30-годишната си изложбена дейност.
Уникалността на колекцията на Симеон Йорданов се определя от събираните от него в продължение на дълги години скици, подготвителни рисунки и работни проекти към марките (от 88 художници на общо 1500 изложбени листа), проследяващи пътя на тяхното създаване. След направено проучване той установява, че до края на 2003 г. 262 художници (освен тях има и 52-ма неизвестни) са автори на общо 4625 пощенски марки и блокове. Първите създадени марки (10 серии) са с неуточнено авторство.
В колекцията на Симеон Йорданов има марки, скици и проекти на Христо Лозев, Стефан Баджов, Стефан Кънчев, Александър Поплилов, Стефан Груев, Тодор Варджиев, Владислав Паскалев, Буян Филчев... Освен марки, които са били в обращение, той събира и невалидирани марки, проби с различни цветове и хартии.
Марките са подредени по образцов начин. Към творчеството на всеки художник и експонат е добавена подробна информация. Така експозицията изгражда своеобразна история на българската марка.


- Коя беше първата ви марка?
- Първата марка, която си купих през 1947 г., беше египетска с пирамидите - и все още я пазя. От около 20 години не купувам чуждестранни марки. Само тези, които влизат в тематичните експонати - например за участието на Юрий Венелин или Джузепе Гарибалди в борбите за освобождение на българския народ до 1912 г. Най-силният ми експонат се нарича "Падането под турско робство". Едно време експонатите се правеха само от марки, а сега трябва да има и печати, и пътували пликове... Освен че имам марки от най-различни държави, взели участие в руско-турската война - финландски, полски..., съм сложил и лични писма на Евлоги Георгиев от войната с информация за събитията. От 1947 година досега успях да събера генерална колекция - от първата пощенска марка, издадена на 1 май 1879 (така наречената серия "Сантими"), до последната марка, валидирана преди Нова година. Колекцията се нарича генерална, защото всички марки са подредени по дата на издаване. С колекцията съм участвал в различни филателни изложби по света и имам над 300 медала. Засега съм единственият, който събира скици, ескизи, рисунки и работни проекти на марки.
- Имате ли представа дали извън България съществува подобна колекция?
- Веднъж на изложба в Севлиево дойде един изложител от Кипър - богат търговец. Там бях показал няколко неща на Стефан Кънчев и той като ме видя, дойде с преводач при мен и ми каза: "Господин Йорданов, зная, че един мултимилионер в Сингапур има подобна колекция. А вие какъв сте?" Отговорих му: "Пенсионер."
- Откъде тръгна интересът ви към марката и конкретно към колекционирането на подготвителни скици и проекти?
- Бях много малък (преди 1950 година), когато вече се бях запалил да събирам марки в Кюстендил. Моят баща беше търговец и в магазина му идваше Владимир Димитров-Майстора да си купува цигари. Аз бях мургав, с много черна къдрава коса и той с неговите дълги пръсти като бръкнеше в косата ми и ме дърпаше нагоре. Викаше ми Мунчо. Един ден той ме взе със себе си в неговата квартира, седнах на едно дървено столче и ме рисува като ваксаджийче. Понеже нямаше сандъче и четки, за да ми направи ръцете, ми каза че ще ме дорисува друг път, но така и не видях завършена картина. Оттогава започна интересът ми към художниците. Познавам се с всички 88 художници, от които имам работи.
- Къде съхранявате ценната си колекция?
- В трезор, защото има много скъпи неща. Преди 15-20 години съм давал по една заплата за един образец. Притежавам марки от руско-турската война - тогава са били издадени 8, от които 5 са запазени в България (3 са в мен). Мисля още да разширя колекцията и някой ден би трябвало тя да отиде или в музея на пощите, който все още не е създаден, или ще я подаря на Народната библиотека.
- Как се сдобивате с ценните си експонати?
- Пиша в сп. "Филателен преглед", следя кога ще има валидиране и кой ще участва, предварително отивам и правя уговорки да взема нещо - от скиците и рисунките до отхвърлените проекти. Някои художници искат пари за скиците, но други са благородни и просто ги дават. С трети е много трудно и трябва да ги гоня, но сега като видяха изложбата обещаха да ми дадат. Събирал съм скици и междинни проекти както от известни художници, така и от най-младите - от скицата и проекта до окончателно завършената марка. Така правя, че да се проследи целият цикъл.
- Кои са най-интересните ви колекционерски преживявания?
- По случай 50-годишнината от освобождението на България е имало голям конкурс, на който участват всички известни български художници. По това време Христо Лозев е в Германия и прави 6 серии марки по 4 цвята, но не ги одобряват. Тогава той прави нов проект с образа на Левски. Съдбата на неодобрените марки обаче е много интересна. След смъртта на Христо Лозев неговата съпруга ги продава на Богомил Райнов, но 10 години след това той ги препродава на различни хора из цяла България. За 15 години аз успях да издиря всяка марка и събрах всички 24 в моята колекция.
В продължение на 20 години бях приятел с маестро Стефан Кънчев, който е направил 1/6 от всички създадени марки в България - 687 марки и 87 блока. Събирал съм всичко, което той е нарисувал - скици и проекти (той ги изхвърляше, а аз ги събирах) и сега притежавам 1000 негови подготвителни листа. Догодина се навършват 90 години от рождението му и ще направя голяма изложба.
Александър Поплилов беше дълги години професор в Академията. Той също има много марки. Аз притежавам единствената рисунка, която той е правил на жена си Малина Поплилова. От нея имам подаръци - оригинали, които комбинирам с марките, които е правил, за да бъде по-интересно.
Интересна е и историята за Емилиян Станкев - много добър художник, който прави марки на спортна тематика. Експертният съвет, който разглежда проектите на марките, отхвърля няколко много добри негови проекта и най-накрая приема най-лошия. Аз съм щастлив, че съм запазил първите проекти, в които има повече движение и изящество, отколкото в крайния вариант. Понякога и експертният съвет може да греши...


Светла Петкова





Разговор със
Симеон Йорданов