Мамба-мъст, манга-стил
и Тарантино


Вероятно на босовете на Miramax не им е приятно, че "Убий Бил" на Куентин Тарантино е извън борда в съспенса за "Оскар". Знам ли, може и пък те, подобно на автора му, да се интересуват повече от съспенса в самия филм. А там той е по-жив и по-здрав отвсякога. И не само съспенсът.
И "четвъртият филм на Куентин Тарантино", както гласят титрите, е класна профилактика на филмовите клишета - през любимите му екшъни категория "В" от 70-те (дори има поклон към Брус Лий), та до закачка с Алмодовар и "Говори с нея". Разбира се, отново става дума за трилър - от смях до вледеняване, но на неговия фон "Глутница кучета", "Криминале" и "Джаки Браун" са романтични балади.
"Убий Бил" е филм за женската мъст, за женската мъст като стратегия на оцеляването, за стратегията на оцеляването като кръвожадност, за кръвожадността като апотеоз на японското бойно изкуство, за японското бойно изкуство като философия на меча...
В центъра на четирите новели от първата част на "Убий Бил" (тук все още предстои да дойде, а втората излиза май този месец в САЩ) е престъпницата Черната Мамба (неузнаваемо мъжествена и пластична Ума Търмън), чиято сватба е превърната в кървава баня от боса й Бил (Дейвид Карадайн) и съратничките й. След петгодишна кома тя се пробужда и отхапва...
Следва шеметна дисекция на човешката издръжливост, концентрирана в табаните на Търмън, заснети в различни планове и ракурс. Болничното зелено е окървавено, ала всичко предстои. Пренасяме се в Япония - при самурайския меч, алените традиции, белите градини, анимацията "манга", четворката, смятана за число на смъртта... Фантазията на Тарантино е отприщена и няма бент за нейния чутовен напор. Както и за мъстта на Мамба - методична, мълчалива, маниашка. Резултатът - крайници се търкалят, трупове се трупат, кръв шурти, а където прелива, хуманистът Тарантино ни го представя в черно-бяло. А за апогейната схватка Търмън се явява с мотор и в жълто - като сигнален цитат на Брус Лий.
"Убий Бил" е виртуозна експанзия на стила "Тарантино": в кадър се надцакват остроумие, насилие и мъдрост, Ума Търмън, филмови техники и спецефекти, зад кадър - стари хитове и японски парчета, а цялостната визия е нещо като буфонадна полифония на злото.
Кой всъщност е Бил? Никой не знае. Карадайн все още не се е явил, освен с глас. И други тайни има. Дойде ли филмът, тичайте. Не се бойте, ще прочисти сетивата ви за кино, поклеясали от блокбастерните "Матрици", "Властелини" или "Самураи".

Геновева Димитрова



От пръв
поглед


Убий Бил (Kill Bill), 2003, САЩ, сценарист и режисьор - Куентин Тарантино, продуценти: Лоурънс Бендър, Боб и Харви Уайнстайн; оператор - Робърт Ричардсън, сценография: Йохей Тануда, Дейвид Яско; костюми: Кумико Огава, Катран Мери Томас; музика: Лилу Шоу, RZA, Нанси Синатра и др.; в ролите: Ума Търмън, Луси Лиу, Дарил Хана, Шияки Курияма, Сони Чиба, Майкъл Медсън, Девид Карадайн и др.