От Модилиани до съвременността
До 7 март галерия Форо Боарио (Модена, Италия) представя изложбата "От Модилиани до съвременността". Тя фокусира вниманието на публиката върху различни теми, свързани със скулптурата на ХХ век.
Изложбата е създадена по идея на Лука Масимо Барберо (куратор на колекцията Пеги Гугенхайм) и представя за пръв път на едно място скулптури от колекциите на музеите Гугенхайм в Ню Йорк, Билбао и Венеция.
Обхващаща периода от 1882 до наши дни, експозицията е структурирана в три главни части: "Човешката фигура: Еволюция в традицията"; "Анималистичната форма: Модерния бестиарий"; "Авангардът: В търсене на абстрактното" и "Настъпването на Анти-скулптурата: Съвременността".
Първата част е посветена на човешката фигура и развитието на нейната форма - тема, традиционно свързана с еволюцията в изкуството. Това е своеобразно въведение към високия стил в скулптурата на Дега, Роден и Майол - три имена, определяни от критиците като създатели на Новата скулптура във Франция. Произведенията идват от постоянната колекция на Ню Йорк Гугенхайм. Център на тази част от изложбата са едни от най-известните скулптури на Амедео Модилиани.
Темите тяло и портрет и промените, които се появяват под влиянието на известните художници, са илюстрирани с работи на Мур, Арп, Ернст и Джакомети, а също и от интересна група стъклени скулптури в наситено синьо, проектирани от Пикасо и изработени от стъкларско ателие в Мурано, Италия.
Скулптурата винаги е намирала един от главните си вдъхновители в животинската форма. В изложбата има произведения, които следват тази традиция от началото на ХХ век до днес. Достойни за отбелязване са Лъвовете на Мирко и скулптурите на Едуардо Паолоци и Лучано Мангуци. Също изключителен интерес представляват две работи на Луис Буржоа и Йозеф Бойс. Център на тази секция е въздействащата "Майастра" на Бранкузи - мистична златна птица от румънския фолклор.
Александър Калдер отваря още една врата по "маршрута". Неговите мобили маркират секцията, посветена на абстракционизма. Музеят в Ню Йорк е предоставил шедьоври на авангарда от началото на ХХ век - от Габо до Мохоли-Наги. Тази секция включва и скулптури от Липшиц, Дюшан-Вилон, Нивола, Певзнер и Вантонгерло...
Отделна част от изложбата е посветена на Жозеф Корнел и Марсел Дюшан: малка секция, озаглавена "Провокация/ Навлизането на антискулптурата". Корнел е смятан за майстор на метафизична и сюрреалистична скулптура, изградена от асамблажи и обекти от ежедневието. Дюшан, дълги години приятел и съветник на Пеги Гугенхайм, е представен с историческата Boite en Valise, съдържаща малък модел на репродукции от всичките му известни произведения.Произведенията на тези двама очарователни и енигматични артисти, заедно с Карл Андре, Флавин, Кунелис, Пеноне и Микеланджело Пистолето, отбелязват връзката със следващата част от експозицията, посветена на съвременността. Тази секция включва работи като "Без заглавие" ("Обществено мнение") на Феликс Гонзалес Торес, от 1991.

К