Допир до нова камерна музика
"Познаването на културата на настоящето на един народ е може би най-добрият контакт с него." С тези думи композиторът Михаил Големинов откри концерта "Ходейки по ръба" на 18 февруари в камерна зала "България". Контактът бе между британски и български творби, създадени в края на ХХ и началото на ХХI век.
Домакини бяха Румен Бальозов, Михаил Големинов и Георги Арнаудов, а гостите - Гевин Брайърс, Марк-Антъни Търнейдж, Греъм Фиткин и г-жа Еролин Уолън.
На сцената музицираха още три дами: виолончелистката Калина Кръстева, пианистката Анжела Тошева и сопранът Росица Панайотова.
Изпълненията на всички британски творби бяха премиерни за нас.
Дервиш (2001) за виолончело и пиано от младата Еролин Уолън привлече със спонтанността. Сякаш източната ладова окраска и характерният ритъм бяха нещо естествено, ненатрапено.
Edging за виолончело и пиано от Греъм Фиткин, също от младата вълна композитори, като че ли увлече присъстващите в постепенния процес на звуково натрупване, изригващо в кулминацията. Много майсторски това пресъздаде Калина Кръстева.
Марк-Антъни Търнейдж (1960) бе представен със Sleep on за същия камерен ансамбъл. Творбата отвежда в атмосфера на тъга; неумолимост в пицикатите във втория дял.
В програмата присъстваше и композицията The South Downs от световноизвестния авторитет Гевин Брайърс (1943). "От всички инструменти - споделя той - ниските струнни са може би най-скъпи за мен. Аз съм басист, двете ми дъщери - виолончелистки, а най-ранните звуци в детството ми идваха от виолончелото, на което майка ми се упражняваше." Пиесата, създадена през 90-те години на миналия век, потапя в едно различно измерение на звуковото пространство. Музиката се усещаше физически. Публиката дължеше това на Калина Кръстева и Анжела Тошева.
Творбите на Румен Бальозов, Георги Арнаудов и Михаил Големинов се чувстваха съвсем комфортно в "ембиънта" на британската музика.
Световната премиера на Георги Арнаудов - Fluked songs за виолончело, пиано и сопран - е деликатна реминисценция на народностното, великолепно вплетено в съвременно звучене. С усет и вкус Калина Кръстева пресъздаде народния инструментариум, а в технически трудната вокална партия много убедителна бе Росица Панайотова. Същото трио направи и своеобразния пърформанс на световната премиера на Румен Бальозов - Hamlet Material. Хуморът, афинитетът към театъра - неща, които композиторът носи, го изявиха този път в една дванайсетминутната музикално-сценична миниатюра. Човек си задава въпроса:"Кой е по-силен - композиторът или театралът Бальозов?"
С три творби се представи вдъхновителят на концерта Михаил Големинов. Зъбчато колело с вериги (2003) за електроника, виолончело и пиано е майсторски написана пиеса, въздействаща с железния си ритъм и първичността си. Световната премиера Замък в Пиренеите за виолончело и пиано е изящна миниатюра, изпълнена с тиха красота и съзерцание. Композиторът я посвещава на меломана Георги Георгиев. Тук отново бяхме свидетели на много добро изпълнение. И още една световна премиера - zen Wall - сполучлив синтез на визуалното и електрониката.
Освен редовните посетители на концерти с музика от настоящето, този път в пълната зала видях и много от тези, които обикновено посещават концерти с традиционни програми. Мисля, че преживяното "по ръба" с днешните български и британски творци ще ги накара отново да се върнат към звуците от съвремието.

Лили Николова