Новото клавирно чудо е от Китай

Името му е Ланг Ланг. Той е едва 22-годишен китаец. Вече целият свят говори за него. Това е вторият му компактдиск за "Дойче грамофон", който може да се поръча чрез "Вирджиния рекърдс". Струва си!
Струва си, защото Ланг Ланг действително е извънреден музикант. Талантът му е даден в изобилие, съчетан с онази работоспособност, която е характерна за страната, в която е роден младият пианист. В един документален филм за него той се шегува, че всичко идва от името му - на китайски то означава "блестящ човек". Но е постигнал всичко със страхотен труд: "Работа, работа, работа - репертоар, репертоар, репертоар!" Педагогът му от института "Къртис" във Филаделфия Гари Графман разказва, че Ланг Ланг учи изумително бързо. И факт е, че едва 20-годишен той има в репертоара си 36 солови концерта и 10 рецитални програми. Сега сякаш просто си е организирал обиколките по света, за да го запознае с резултатите от своя труд. Неслучайно е попадането му в Карнеги Хол, една зала, която символизира историята на пианизма в света. Тук се помни Бетховен-цикълът сонати на Артур Шнабел през 1935 година, маратонът на Артур Рубинщайн, когато през 1961 година той изнася десет рецитала в залата, дебютът на Марта Аргерих. А Ланг Ланг стъпи 19-годишен на великия подиум напълно заслужено; две години преди това се случва неговият световен блиц-дебют - буквално в последната минута той замества разболелия се внезапно Андре Уотс с Чайковски-концерт с Чикагския оркестър на "Гала на века".
Настоящият албум на Ланг Ланг е слисващ в много отношения. Първо това е изумителната техника и съвършенството в поднасянето й в лайф-изпълнението - толкова е чисто, че не можеш да повярваш, че е концертно. След това идва естественото излъчване на музиката, която свири; лекота и простота, никаква преднамереност. Ако има нещо, с което той вече се отличава, това е бистротата и красивата импулсивност на музикалното движение, което при него сякаш не е художествен, а природен феномен. Ланг Ланг свири като дете, което е получило най-любимата си играчка и в момента споделя на какво е способна тя. Не той! А пианото. Целият сякаш се вгражда в звука, който предстои да "произведе" и това става за части от секундата, после следващия, следващия; звуците мигновено се превръщат в музика, която Ланг Ланг не изтръгва, просто получава от инструмента. Толкова изглежда просто, толкова лесно и така красиво.
"Интерпретацията му е чиста като вода" - казва световноизвестният китайски композитор Тан Дун, чийто първи опус "Осем спомена във водни бои" също е включен в рецитала. Първият опус е от Роберт Шуман - Вариации Abegg открива рецитала, чиято драматургия минава през коварната семплост на соната от Хайдн (до мажор), фантазията "Странникът" на Шуберт, за да завърши в Голямата фантазия на Лист върху "Дон Жуан" на Моцарт. Бисовете също са на компактдиска, както и свидетелствата на триумфа. Ланг Ланг се отнася към успеха напълно естествено - той обича да разказва своите приказки; в един бисовете, той показа баща си Гуо-Рен Ланг, изпълнител на традиционен китайски лъков инструмент, с когото изсвирват заедно една от многото древни песни от Китай. Символите продължават със следващия бис "Мечтание" от Шуман - в Карнеги Хол, тази пиеса се свързва с Рубинщайн, учителят на Графман, следователно косвено и на Ланг.
И така - още сега Ланг Ланг вече се е записал в историята на Китай като първия пианист от тази страна, който свири с петте големи оркестъра на САЩ, както и с Берлинската филхармония. Тази година чудото продължава с Лондонската филхармония с Ашкенази, Берлинската филхармония с Ратъл, Израел - с Шаслен, Париж - с Ешенбах, записи на концерти от Рахманинов и дебютен рецитал в залата на Берлинската филхармония.

Екатерина Дочева







Вградени
ноти


Lang Lang
Live at Carnegie Hall
Schumann, Schubert, Tan Dun, Liszt
Deutsche Grammophon, 2004 - 2 CD