Българско биенале за съвременно изкуство
На 1 юни беше открито първото Международно биенале за съвременно изкуство в Шумен. То е единственото до момента от подобен характер в България и е реализирано от кураторите Свилен Стефанов, Румен Богданов, Мария Андиркова, Пламен Соломонски и Младен Младенов. Амбициозната задача, която те са си поставили, е през две години в Шумен да бъде представяно не само най-доброто от съвременното изкуство в България, но и водещи имена от световната арт сцена.
Според кураторите някои от причините този проект да бъде определен като уникален са, че "в нито един град на България все още не се провежда биенале на съвременното изкуство; тази липса от дълго време измъчва българските художници, които виждат възможността да се съизмерят със свои колеги от целия свят единствено зад граница; проектът съвпада с някои от приоритетите на Европейския съюз за децентрализация на дейностите в областта на културата и изкуството".
И макар осъществяването на подобен мащабен проект в който и да е по-малък български град да изглежда почти утопично, особено по отношение на световната съизмеримост, първото издание на Биеналето вече е факт. И като всички подобни биеналета по света то се стреми да бъде динамично и да обхваща широк кръг от автори и проявления на съвременното изкуство. Може би е естествено тежестта в началото да падне върху българското участие (25 художници).
Чуждестранното се ограничава до петима гости, сред които са Дейвид Д'Агостино, живеещ от известно време в България, и Добромир Иван - българин, установил се в Австрия. Останалите работи са на Джуди Къниански (САЩ), Фреди Каско (Парагвай) и Невенка Стоисавлевич (Сърбия и Черна гора).
Произведенията са разположени основно в ХГ "Елена Карамихайлова", както и в различни къщи-музеи из града, а работата на Недко Буцев "Мемориал на последния ангел" е разгърната близо до Мадарския конник. Едно от изложбените пространства е и новооснования Център за съвременно изкуство.
Темата на биеналето е "Аурата на местата и предметите", а концепцията разглежда "силата на предметите в историята на модерното изкуство" и "стихията на срещата от мястото и предмета с лъча на човешкото културно око". И макар да е трудно да прочетем заложената концепция в изложбата - като цяло или в отделните работи - все пак е любопитно да наблюдаваме как в желанието си да отговорят на въпроса "Само "дигиталното" ли е "виртуално"?" кураторите са събрали на едно място художници, които имат опит в класически техники като живописта, скулптурата и графиката, приравнявайки към тях и обекта, инсталацията и пърформанса като станали също класически през ХХ век.
На откриването на биеналето Свилен Стефанов каза, че за участие в това първо издание са поканени голяма част от първите художници, занимавали се в България с форми на изкуството, наричани през годините с различни имена - авангардни, неконвенционални, концептуални... (Владимир Иванов, Дойчин Русев, Веселин Димов и др.). Може би по тази причина до голяма степен биеналето носи духа точно на тези ранни времена.
В изложбата участват още автори като Елена Панайотова, Надя Генова, Емил Миразчиев, Божидар Бояджиев, Красимир Добрев, Румен Жеков, Красимир Карабаджаков, Цветан Кръстев, Димитър Яранов, Петер Цанев, Димитър Грозданов, Стефан Божков, Валери Василев, Явор Цанев, Иван Пръмов, Николай Петков, Пламен Соломонски, Моника Попова. Редом с тях са поставени и работи на млади художници като Йоан Кирилов, Гошо Георгиев и Стефка Георгиева.
На 2 юни Свилен Стефанов изнесе лекция за началото на съвременните форми на изкуство в България като оспори някои от съществуващите до момента тези за първите им прояви, привеждайки различни примери.
Предстои да бъде издаден каталог на CD.

Светла Петкова

Повече по темата очаквайте в следващ брой на "Култура".