Продадена невеста и Плевенската филхармония
В рамките на фестивала "Софийски музикални седмици" Плевенската филхармония с диригент Йордан Дафов представи операта "Продадена невеста" от Сметана в концертна версия от шестнайсет избрани фрагмента - без хор и с четирима (от заложените в операта общо единайсет) солисти - главните действащи лица Марженка, Йеник, Вашек и Кецал. Сопраното Силвана Новкова-Пръвчева е надарена с красив и изравнен регистрово глас, способен да въздейства емоционално. Певицата постави доминанта върху личното достойнство и сериозността в образа на Марженка. Драмата, която изживява героинята, се улавяше и в "пъргави" технични певчески фрази, и в контраста със звучащите като фон комични теми в оркестъра. Лъчезар Лазаров (Кецал) със звучния си приятен басов тембър и изведена дикция бе ярък при появата си с Ариозото от първо действие. Александър Асенов (Йеник), който излезе на сцената вместо обявения Ивайло Йорданов, изнесе на преден план привидната колебливост и поддаването на влияния, както и дълбокото чувство на привързаност към Марженка. Ваньо Скачков - Вашек, който също бе в състава "по заместване" на предвидения за ролята Марчо Апостолов, заложи на актьорската страна в изграждането на образа на своя герой. Диригентът Йордан Дафов водеше солистите, търсеше блясък от оркестъра, безкомпромисно изискваше тихи динамики и държеше на "отливите" на звука не по-малко, отколкото на ескалацията на напреженията. Дори във финала на творбата търсеше мек тон от браса и същевременно - звънкост в щрайха и дървените духови. Оркестърът акомпанира на солистите емоционално, поддържаше комичното настроение и изнесе с устрем и енергия чисто оркестровите фрагменти. Оркестърът бе извикан и на бис, на който звучат отново части от Финала на операта.

Миглена Ценова