Веред Пирхи Линенберг е израелска художничка, представена със самостоятелна изложба в Националната галерия за чуждестранно изкуство (юни-юли 2004). Нейната живопис е концентрирана върху женската тематика и разглежда най-интимните движения на женската природа. В изложбата отвсякъде ни обгражда женска плът, разголена до болка. Виждаме женското тяло в различни ракурси и детайли - напълно разсъблечено или едва прикрито от прозрачни одежди. На преден план изпъкват женски гениталии, гърди, гънки и пластове, които провокират с крещящия си до вулгарност еротизъм. Понякога голотата на тялото е и голота на душата, но тук превес взема плътското, материалното, без следа от свян или прикритост. Лицата нямат конкретни черти, а в серия картини "Пепеляшка" са изобразени само дрехи. Работите са свободни или събрани в цикли: "Висяща серия", "Жена-кипарис", "Пепеляшка".
Художничката рисува с акрил върху тафта или хартия. Върху платното колажира дантела, от платовете прозират цветчета - черни сред основно червения колорит на плътта. Формата е третирана подчертано експресивно с характерни болезнени деформации. Във "Висяща серия" жената виси, хваната за тънък прът, с цялата си тежест и мощни форми, сякаш всеки момент ще се сгромоляса. Надолу я дърпат очакванията на другите, семейните задължения, децата. В картините на Веред Пирхи ясно е заложен конфликтът между сексуалните и майчинските подбуди, между сладострастието и задоволството от семейната реализация. Стремежът към чистота е заместен от изпепеляващата страст към плътско удоволствие.
Живописта на Веред Пирхи Линенберг е своеобразно психологическо тълкувание на женскостта. Тя се конкретизира в дълбоките и бурни изживявания, силното излъчване на еротизма и болезнената отговорност на майчинството и семейството.

С. П.