Шуберт на Ковачевич в поредица на EMI

Поредната серия на EMI Classics "Великите артисти на века" събира най-доброто от колекцията на фирмата за XX и за първото десетилетие на XXI век.
Най-напред поредицата очертава легендите - такива като Артуро Бенедети Микеланджели, Мария Калас, Джанет Бейкър или Вилхелм Фуртвенглер. След това някои велики артисти бяха представени с репертоар, с който винаги биха могли да бъдат идентифицирани: Дитрих Фишер-Дискау с цикъла "Зимно пътуване" на Шуберт, Галина Вишневска с песни на Мусоргски и Шостакович, Тито Гоби като Джани Скики, Валтер Гизекинг с музика на Дебюси или Ханс Хотер с творби на Бах и Брамс. В документалните записи от поредицата пък има фиксирани уникални еднократни изпълнения, като изключителният последен рецитал на рано починалия румънски пианист Дину Липати или на квартета "Албан Берг" с Бетховеновите квартети, опус 18. Сред тези съкровища е и споменаваният и досега в изследвания на интерпретации запис от 1947 г. на Немски реквием от Брамс с Караян, Виенската филхармония и солистите Елизабет Шварцкопф и Ханс Хотер, запис на легендата на EMI Уолтър Лег (Валтер Леге). Следва по-младата генерация от величията на EMI: Ане Софи Мутер с Моцарт, Найджъл Кенеди с Уолтън и Воън Уилямс, както и пианистите Леиф Ове Андснес с Рахманинов и Стивън Ковачевич с музика на Шуберт.
Стивън Ковачевич (1940) е роден в Лос Анжелес в семейство на югославски емигранти. Концертната си дейност започва съвсем рано - дори е обявен за дете-чудо. Най-същностна за развитието му е срещата с великата английска пианистка Мира Хес, която го въвежда в уменията да чува метаморфозите на клавирния звук. И да ги открива в музиката си. В своето лично творчество Ковачевич се концентрира върху Бах, Моцарт, Бетховен и Шуберт.
В компактдиска с творби на Шуберт, който можете да намерите чрез представителя на EMI за България "Анимато Мюзик", Ковачевич търси преди всичко конструкцията; не се поддава само на лирико-мелодичните изкушения, така предразполагащи в Шубертовата музика. Тъкмо обратното, Ковачевич търси полифонични звучения, търси атмосферата на тъга и резигнация, както и гневните изблици, които разкриват съвсем различни качества в природата на музиката на този "най-нежен лирик", както традиционно и тривиално е наричан Шуберт. Тъкмо от сантименталността и красивостта бяга Ковачевич; той предпочита графичния рисунък; избира някои кулминативни моменти в определената творба, за да ги колорира, но основният му изпълнителски мотив в музиката на Шуберт е да покаже тъгата и отчаянието, които се съдържат в нея. Интерес към интерпретациите на Ковачевич показва дори и неговият главен съперник на тема Шуберт Алфред Брендел, когото музикалната критика в Австрия издигна на пиедестал заради посвещението му на творчеството на композитора. Във връзка със записите на Ковачевич той се произнесе така: "Това музициране е точно и същевременно безстрашно, смело. Безстрашието му ни разкрива изненадваща нова действителност; това, което считах за невъзможно, се случва."

Екатерина Дочева







Вградени
ноти


Great Artists of the Century Stephen Kovacevich
Schubert: Piano Sonata No 21; Moments musicaux; Allegretto in C minor.
2004 EMI Recirds