Родно изкуство
(родопера в три действия)

Действащи лица: кебапчия, четирма войводи, глашатай, китна мома, самодиви в бели премени, танцьори, метъли, патриоти, лелички и чичковци.

Пролог
Към зала 1 на НДК прииждат на талази метъли, патриоти, лелички и чичковци. Група патриоти с бръснати глави разпъват на задните редове трибагреници и знамена на ВМРО. Метъли са наметнали върху рокериите си трикольорчета и като да се стягат за мач. Лелички и чичковци се местят от място на място в търсене на най-добра наблюдателница. Някои от тях настройват театралните си бинокли. Дошли са да гледат рокоперата "Св. Патриарх Евтимий" по текстове на Иван Вазов и Радко Радков и музика на група "Епизод", известна предимно от концерти по читалищата.

I действие
Мрак. Четирмата войводи, предвождани от кебапчията в кожени одежди, са заели героически пози насред сцената. На видеостена потичат кадри от патриотични филми. Отвисоко се разнася глас, въвеждащ в апокалиптичната атмосфера на падането на Търновград. Видеостената се изпълва с турски орди, наподобяващи орките от "Властелинът на пръстените". Беловлас глашатай в сив костюм надава войнствени викове, в които се разпознават пасажи от "Епопея на забравените". Войводите захващат да свирят, а кебапчията - да реди родолюбиви речитативи. В свирнята са оплетени неравноделни ритми и тежки акорди, напомнящи Amorphis, а речитативите са пресолени с Iron Maiden и Manowar. Вокалните възможности на кебапчията не се отличават много от тези на средния метъл, от което средният метъл изпада в екстаз, защото може да излезе пред сцената и да пее с пълно гърло, налучквайки по-добре от кебапчията тоналността, в която свирят четирмата войводи. Сегиз-тогиз и китна мома припява от сцената "о-о-о-о-о-о". Самодиви в бели премени внасят и изнасят свещи и пригласят помежду другото.

II действие
Когато войводите с кебапчията подхващат епос за Паисий, а на видеостената тръгват масови сцени от "Хан Аспарух", дори леличките и чичковците откриват, че няма да гледат рокопера, а концерт с елементи на синкретизъм. Войводите, подкрепяни от кебапчията, изпълняват главно песни от предишните си албуми по текстове на Вазов и Ботев. Преди всяка песен глашатаят излиза на сцената и изревава по няколко стиха, после с подскоци се отдалечава. Метълите и патриотите се скупчват пред сцената и припяват познатите парчета. В един момент се включват леличките и чичковците от местата си. Масовото пригласяне демонстрира поне една нагледна полза от обучението по български език и литература. Кулминацията обаче настъпва, когато войводите и кебапчията го удрят на балада с македонски привкус, която се оказва "Ако умрам ил' загинам". Стихът "поп немой да викате" оригинално се съчетава с темата за "Св. Патриарх Евтимий".

III действие
Концертът придобива черти на караоке-парти, когато на видеостената започват клипове на "Епизод" със субтитри. Субтитрите се явяват с все по-голямо закъснение, докато накрая прожекцията съвсем спира, за да могат леличките и чичковците да се насладят на сценичното поведение и хореографията. Танцьорите пробват различни костюми, като най-впечатляващи се оказват тези на медицински сестри и санитари, бегло напомнящи монашески одежди. Нищо обаче не им помага да постигнат поне малко координация на движенията. Китната девойка се е преоблякла в болярско одеяние, което невнимаващият в културния контекст би взел за индианска носия. Нахлузил бели дънки, кебапчията артистично се чеше по врата. Единственото разнообразие в сценичното му поведение е когато, вдъхновен от Сюлейман Безумни (оня, който сочи върха), погва двама от войводите със стойка за микрофон. В отговор те грабват не телата, а китарите. Вече единствената интрига е дали гласът на кебапчията ще издържи до края.

Епилог
Завеса. Светлина. Метъли, патриоти, лелички и чичковци въздъхват с облекчение. След безопасни пет минути някои от феновете се провикват: "О-ще! О-ще!"; за щастие подканите им остават безответни. Благодарение на "Епизод" дворецът на културата наистина е станал народен, а зала 1 се е обърнала на читалище. Остава загадката защо тази навремето симпатична група е решила да премине от веселяшки сатанизъм по текстове на Вийон към кебапчийски фашизъм по текстове на класиците (и Радко Радков).

Приложение
Любознателните могат да открият част от текстовете на родоперата на адрес www.epizod.com. Позволяваме си да цитираме един любим откъс (правописът и пунктуацията са запазени):

Как да захвърля ключа аз сега с
който лесно мога да отключа
вратите на европа вдигам днес!
Острието и обявявам поход!
Поход нов за хунави земи!
Жени и плячка! Жени и плячка!
Желая Търновград!


Й. А. Иваницов