Фестивал на студентското кино в НБУ
Осмият студентски кинофестивал се проведе на 15 декември 2004 в аулата на НБУ. Случи се така, че за първи път в историята му публиката (в ролята на жури) избра (с право) документални филми в категорията "Игрално и документално кино".
"Бургас на Таралежков" на Димитър Таралежков (I награда) зареди зрителите в претъпканата аула. На пръв поглед няма нищо вдъхновяващо в "подземната и надземната архитектура" на града, изчезващата морска трева или зимното море. Авторът показва различно усещане за заобикалящия ни свят, различно изразяване, дори наричане на нещата - това е мястото, където на "принцесите с кайма казваме странджанки, на вълнените чорапи - шушони и ахкаме с въх". Това е Бургас на Таралежков. Може би думата "готин", която определя филма най-точно, неслучайно също е от т.нар. бургаски жаргон. Удоволствието да гледаш "Бургас на Таралежков" може да се сравни с карането на блъскащи се колички в лунапарка. Всяко "сблъскване" с чудаците на заобикалящата те реалност те кара да се смееш от сърце на собствената ти уж "нормалност".
"Каскадьори" на Катерина Горанова (II награда) разказва за сбъдната мечта в българската реалност - да дублираш Жан-Клод Ван Дам, а може би да бъдеш самия себе си. Това е историята на момче, обсебено от непрестанното преодоляване на невъзможното. Посланието на филма е, че вероятно няма по-опасна и рискована каскада от самия живот. "Бургас на Таралежков" и "Вино" (пак на Димитър Георгиев Таралежков) и "Храна" на Владимир Балкански (III награда) са безспорно доказателство, че реалността не е просто случване на живота ни, а трябва да имаме силно изострени сетива, с които да го улавяме.
В повечето игрални филми наблюдаваме странен опит за бягство от действителността, като че ли тя е празна на идеи. Търси се спасение от собствената ни безпомощност да се вгледаме в себе си, като се отправяме в неизвестни посоки, без особено значение как ще се нарекат - Австралия или сънища.
"Австралия" на Мария Митева премахва тънката, почти незабележима граница между реалността и въображаемия, тайнствен свят на съня, като го лишава от неговата загадъчност и необикновеност и го принизява в буквалността. В "Студена свещ" сънят играе роля на пространство, което крие в нашето подсъзнание истините и изразява непрестанния ни стремеж да ги откриваме.
В категорията "Анимационно кино" изобретателният "Мачка ближе контакт" (1 мин., реж. Николай Стоянов) напълно заслужено спечели I награда, II - "Любовна среща" (3 мин. реж. Севина Иванова), незнайно защо изпреварил "С рогата напред" (3 мин., реж. Живко Арсенов).
Може би не е случайна и чисто предметната награда за победителите на Осмия студентски кинофестивал на НБУ - керамична фигура във формата на огромно сърце.

Мария Дачева,
студентка II курс "Кино и телевизия" в НБУ