Стана ли войната мир?

6 април 2005, "Дарик радио" Съюз на българските национални електронни медии (СБНЕМ) учредиха днес "Дарик радио" АД, БНР, БНТ, БТА, "Болкан нюз корпорейшън" ЕАД и "Нова телевизия - първи частен канал" ЕАД. Учредителния протокол подписаха: за Дарик радио - Радосвет Радев, за БНР - Поля Станчева, за БНТ - Уляна Пръмова, за БТА - Максим Минчев, за БиТиВи - Люба Ризова и за Нова телевизия - Силва Зурлева. На първото си заседание днес съюзът избра Радосвет Радев за председател на управителния съвет, а за членове - Максим Минчев, Радосвет Радев и Уляна Пръмова.
Целите на съюза са да защитава независимостта на българските национални електронни медии, да защитава и издига техния престиж пред обществеността и да представлява общите им интереси пред държавните и общински органи, стопанските и други субекти в страната. Да спомага за лоялната конкуренция и взаимното доверие между членовете си, за решаване на стопански въпроси от общ интерес и да подпомага обучението на бъдещите кадри са сред целите на съюза. СБНЕМ ще се занимава с организиране на срещи, конференции, семинари, курсове, ще издава и разпространява материали в печатен и електронен вариант, ще разработва и предлага програми, свързани с дейността на българските национални електронни медии.

Голяма новина, но сякаш пренебрегната от посредниците на публичността. Във вестниците не я срещнах (поне в тези, които чета), новините на Канал 1 я свиха някъде в края, изричайки я кажи-речи с половин уста. А съвсем не е маловажна, напротив: тя значи, че войните между електронните медии от национален мащаб се прекратяват, оттук нататък споровете ще бъдат решавани на "кръгла маса", не на "бойно поле". Томахавките са заровени, лулата на мира е изпушена, докато преди това главите пушеха от залповете на битките. На няколко пъти БНТ и "Нова телевизия" опитваха опълчения срещу хегемонията на bTV, самата bTV се почувства застрашена от шоуто "Big Brother", шумно възрази срещу отредените му рейтинги и нелоялната, според нея, реклама на тяхна база. Горещите новини от телевизионните сражения някак оставяха радио-противоречията в сянка, но и там от време на време припламваха искри. Сега, със сключената "уния", всичко това ни изглежда вече минало: ако ще кръстосваме шпаги и ще се караме, това ще става не през медиите, а през нас самите - тихо и кротко ще изглаждаме грапавините, пораждащи се между нас.
Всъщност "унията" ни подсказва две неща, които със сигурност ще влияят плътно върху медийната среда в България, поне в близките години. Най-напред означава, че малките медийни играчи ще бъдат поставени под все по-силен натиск. За разлика от известната поговорка, че когато атовете се ритат, страдат магаретата, на медийния рекламен пазар е тъкмо обратното - колкото повече атовете се ритат, толкова повече магаретата са в изгода. Но вече няма да бъде така, абревиатурата СБНЕМ трябва да ги постави нащрек: твърде вероятни ще станат такива договорки между "националите", които по такъв начин да дъмпингират "регионалите", че в един момент те да започнат да излъчват реклама дори на загуба. Което веднага ще ги принуди или да се присламчат към някой от големите, да изгубят физиономия и да се преобразят в негов сателит, или да намерят и те път към консолидация, който, предлагайки добре разклонена мрежа от местни оператори, да се превърне в атрактивна дестинация за рекламодателите. И тогава ще престанем да слушаме новини от сорта: "Комисията за защита на конкуренцията наложи две имуществени санкции от 75 000 лв. на "Диема Вижън" АД за извършено нарушение на чл. 18, т. 5 от ЗЗК по отношение на ЕТ "ВИМ - Х Василка Ковачева", Благоевград, и "Фактор ТВ" ООД, Благоевград, и постанови прекратяването им." Глобата е ясно за какво - монополно положение, ала когато на пазара се появява много по-могъщ монопол, на другите не им остава кой знае колко място за маневриране: обединение или смърт!
Другото важно нещо, което подсказва националната електронна "уния", е, че, освен за рекламния пазар, националните оператори са се споразумели до някаква степен и по отношение формата на своите телевизии и радиа. На "Дарик" и БНР май им е било по-лесно да стигнат до единство: те имат проблем с инвазията на музикалните радиа-компютри и с това, че радиото е все по-малко предпочитана медиа, изместено от интернет и телевизията. Сериозни въпросителни висят над съдбата на сериозните радиа: интересно в тази връзка е, че сутрешните тв блокове вече осезаемо изтласкват радиопрограмите от желанията на публиката. Колкото до БТА, там нещата са в перспектива: досега държавната информационна агенция успява да удържи натиска на частните конкуренти (като "Агенция "Балкан" например, имаше едно време такава с шеф бившия синдикалист Дончо Иванов), но за колко дълго?; "mediapool", "vsekiden", "focus", "netinfo" й дишат във врата, какво да кажем за интернет като такъв, който кипи от информационни сайтове? Не че има опаснаст държавата да я зареже, но клиентите са друга работа, а със СБНЕМ тя си осигурява не само клиенти, но и съюзници в неминуемо предстоящата битка.
Иначе стоят нещата при телевизиите: доскоро те се бутаха на една и съща територия, стремейки се да изхвърлят конкурента изцяло, без остатък. Сега обаче територията, по всичко личи, е поделена: на БНТ е предоставено предимството да си бъде обществената телевизия (спортсменско оттегляне на bTV), bTV ще си остане фаворитът във fiction-забавленията (сериали и FoxKids), докато за "Нова телевизия" ще са запазена марка reality-шоутата. (Заради старта на подобно шоу - "Стани звезда", шефовете на "Нова" хлъзнаха предаването на Георги Коритаров от късна вечер в ранна заран. Но "наклонените плоскости" на "Нова телевизия", които все повече я изтриват от списъка на модерните, сериозни и важни телевизии, заслужават специален анализ.) Не че в програмните им схеми няма да има и други предавания, но те няма да дават отличаващия облик, няма да им определят характера. Обществена, фикшън-шоу, реалити-шоу - изглежда, най-сетне големите телевизии намериха онова свое амплоа, което конкурентите им са съгласни да им оставят без бой. (Само Слави Трифонов се опъва, но и нему ще се наложи да клекне - много яки пари са вложени в "Star Academy", а той със своята "Ку-ку Академия" едва ли може да отговори със същото.)
Така че новината за "унията" с абревиатура СБНЕМ не биваше да мине под сурдинка, както всъщност мина. Защото в себе си, отново го казвам, тя съдържа такива огромни перспективи за бъдещето, които крият доста сериозна промяна в българския електронно-медиен пейзаж. Времето ще отсъди дали тази промяна ще бъде за зло или за добро.

Митко Новков







Петък,
ранна утрин