Живописта наистина е... Стара баба!
Красимир Добрев, Откъде да зная?

Прецизна в подбора на автори, с настоящата си експозиция галерия "Арт Алея" предлага истински празник за сетивата - съвместната изложба на двама интересни съвременни български художници: Стефан Божков - график, и Красимир Добрев - живописец. (Изложбата продължава до края на април.)
Бих окачествила художественото събитие като "празненство", тъй като работите и на двамата поднасят на зрителя визуална наслада, провокирана от материализираните фантазни истории-небивалици. В творбите на Стефан Божков субективността при интерпретирането върху класически приказки е силно изявена, а в платната на Красимир Добрев можем да открием достатъчно препратки към сюрреалистичната образност.
Това са автори, които днес със заслужено самочувствие бихме поставили сред най-интересните представители на съвременното поколение европейски художници. И двамата са класици в изразните си средства, но оригинални и модерни като мислене и подход. И двамата обичат да експериментират, доверявайки се на подсъзнателното, от което уж случайно се пораждат ситуационните изображения - смела провокация към установени в културата образи-носители. И двамата флиртуват с натурата, познават я, изследват я и я претворяват сполучливо в най-необичайни, често сюрреалистични сюжети. Или пък чрез съвсем нов прочит я поставят в контекста на друга ситуация, дават й нов смисъл, нов живот. Какво правят всъщност Стефан Божков и Красимир Добрев с натурата?
Стефан Божков представя серия черно-бели рисунки, в които единствен персонаж е жената. Или по-точно приказната героиня. Но тъй като художникът е закодирал образите на Мария Магдалена, Спящата красавица, Снежанка, Снежната кралица, Шехерезада, Ариел и Пепеляшка зад изкусителни прелъстителки, трудно бихме разпознали в тях добре познатите ни от детските книжки героини... освен ако не знаем да разчитаме морзовата азбука. Художникът явно се е забавлявал с шегата си, тъй като там някъде в рисунките си е скрил закачливия, изразен с морзови знаци надпис "Как ме разбираш?". Всъщност по-правилно ще е, ако кажа, че Стефан Божков не само се е забавлявал, докато е сътворявал тези образи, в тях съвсем недвусмислено прозира обожанието му към женската прелест... Самите образи са лишени от персонализация, в тях той като че ли вижда единствено проекцията на Жената като принцип спуснат ни свише.
Забележителни са и изразните средства на автора - чувството му за мяра, умело манипулиране чрез изразността на детайла, оригиналното ползване на ефекта черно в черно. Авторът третира по особено интересен начин натурата, като взема от нея само това, което има пряко отношение към концепцията в работите му. И така... "Welcome, Dear!!"
Красимир Добрев е достатъчно провокативен художник и едно определение като "оригинален" не би било достатъчно, за да обеме специфичната му изразност. Първоначално работите на художника будят недоумение, което обаче бързо преминава в удивление, породено от нетрадиционния синтез на изпипаната до маниакалност рисувална техника и съзнателно-подсъзнателните приумици на абсурда. В картините на Красимир Добрев се усеща неконвенционална, рафинирана циничност, вероятно породена от интелектуалните прозрения на автора за абсурдността на действителността такава, каквато всъщност е. Освен оригиналното чувство за хумор, в работите на автора прозира и особен респект пред живописта. За заглавие на настоящето си представяне художникът е избрал провокативното "Живописта е стара баба"... На зрителя се предоставя пълната свобода да реши по какъв начин и доколко този синтез кореспондира с нашата действителност.

Надя Тимова