Star academy: Набутване

Хора става продукти.
Реплика на приятел на сина ми по повод Star academy

Това си е нашето шоу.
Реплика на Бойко Борисов при старта на Five's stars


"Нова телевизия" и bTV пак си хвърлиха ръкавиците: "Star academy" на първата се оказала доста по-назад с рейтинга от "Five's stars" на втората. В битката за проценти срещу солидно дислоцираната в пийпълметрията ТВ ПЛАН/TNS ръководството на "Нова" изправи огромни, здрави почти като Дебелата Берта социологически оръдия - MBMD на Мира Янова. Макар че тя по същество каза същото, което каза ТВ ПЛАН/TNS: шоуто на петимата на Слави е било по-гледаното, макар не с такова смазващо превъзходство. Само че смазващото превъзходство тепърва ще бъде реализирано: колкото и да не им се иска на шефовете от булевард "Никола Вапцаров" - 55, "Star academy" съвсем няма да повтори успеха на "Big Brother", напротив - за "Нова телевизия" то ще представлява едно голямо набутване. И въобще не само с финанси, но и от гледна точка на предстоящи да се изхабят човешка енергия и програмно време. Много ресурс ще се съсредоточи в спасението, но нищо няма да помогне - по самото си естество шоуто "Star academy" е обречено на загуба в рамките на българското.
Иде реч тук не единствено за началото. Разбира се, при успоредния старт силите, положени от екипа на Слави Трифонов, не са за подценяване. Беше осигурен за гост човекът, ползващ се с най-голямо обществено доверие в момента - ген. Бойко Борисов, Росен Петров беше проводен да подкрепи новаците - същи ген. Радецки при Шипка, "Ку-ку бенд" не просто участва - на него се крепи цялата концепция, а пък музикантите имат възможност да демонстрират виртуозност и най-сетне да свирят не само поп-фолк. Пък и песните, предложени от едните и от другите, съответно приближаваха и отдалечаваха визио/аудиторията - във "Five's stars" звучеше любимата и шлагерна Тони Димитрова, докато в "Star academy" бичеше кавър на "Gun" - рок-група от Глазгоу, но не особено позната по българските земи. Да не говорим за по-нататък, когато на чуждоземните парчета на "академистите" бяха противопоставени любимите песни на генерала, припокриващи се вероятно с музикалния вкус на повечето българи: "Lady in black" на "Uriah Heep" и "Lady in red" на Крис де Бърг, да не говорим за "Камино" на Лили Иванова, казармената (свидна на всеки един мъж) "Батальонът се строява", македонската "Биляна платно белеше" - коя пияна компания е пропускала да я изпее на масата? Всъщност, ако "Five's stars" играе със стереотипите, нагласите и всякакви други масови типизации на българската психика, при "Star academy" се опитват да наложат един унифицирано-глобализационен модел за teen-поколението, изцеден и широко популяризиран от телевизия MTV и присаждан от нея в съзнанието на младите. Именно тук е големият проблем на "Star academy": моделът MTV може да работи навсякъде, но тук, в България, той е осъден да буксува, скърца и накрая да ръждяса.
Много са причините за това, но ще посоча само две. Най-напред, ясно е, че "Нова телевизия" стартира "Star academy" с надеждата, че тя ще повтори забележителния успех на "Big Brother". Само че, ако и на една фирма, това са две много различни предавания: различна е target-аудиторията, различни са протичащите процеси на идентификация с участниците, различни са взаимоотношенията между самите участници. "Big Brother" покрива много по-голяма зрителска площ, докато "Star academy" си е шоу за младите. Но да наблюдаваш как всяка вечер в най-гледаното време върви нищо повече от teen-купон на живо с крясъци, възклицания, ах и ох, изпъстрен с музика и танци - sorry, няма тръпка! Разбира се, като дойде време за елиминации, ще има запалени тинейджъри, но пък колко от тях ще гледат телевизия в най-любовните сезони на годината? Тези, които си стоят вкъщи, не гледат "Star academy"; тези, които биха я гледали, не си стоят вкъщи - е, не е ли това зле уцелен момент? Освен това, както добре е известно, населението на България застарява, така че към една "Треска за злато" във всеки случай потенциално винаги ще има по-голям зрителски интерес в сравнение със "Star academy". То представлява някакъв интерес само за онези млади хора, обсебени от звездоманията, от желанието да се превърнат в звезди. Но те едва ли ще гледат как други го правят - много по-вероятно е да действат за себе си в тая посока.
Второто и като че ли по-важно е, както вече посочих, за несъвместимостта на клип-естетиката на MTV с параметрите на българското. Прочее, тя носи ожесточена критика и на Запад: желанието да се превърнеш в продукт на star-индустрията вече среща солидна съпротива, включително от младите. Лъскавостта, блясък, лустрото (всичко видяхме на първия концерт на "Star academy") спряха или поне понамаляха с примамливостта си. Не се приема възможността да бъдеш моделиран от друг, всеки иска самичък да държи живота в ръцете си. Но в "академията" точно това не е позволено, не на празно място е парафразата: "Хора стават продукти" вместо "Хора стават звезди". В логото, изглежда, създателите са виждали неотказваема стръв, но са сбъркали - това е стръв не за хората можещи и знаещи, а за другите - надяващите се на чудо, шанс, късмет. И готови на всякакви компромиси със свободата, за да "кацне птиченцето на рамото им". Това обаче, особено след "Big Brother", вече не е стратегията, припознавана като успешна, напротив - това е стратегията на безсилните.
Тъй че със "Star academy" нещата са повече от ясни: какъвто беше стартът, такъв ще и финалът - провал. И "Нова телевизия" не бива да се сърди на ТВ ПЛАН/TNS за (само)набутването, а трябва да се сърди на себе си: когато се тръгва с така обсебващо програмното време шоу, от съществено значение е да се провери теренът: дали този толкова чуждоземен продукт ще успее да се хване на българска почва? Засега по всичко личи, че няма.

Митко Новков







Петък,
ранна утрин