Бах, монаси и Шекспир
се срещат във вода


Понякога творбите те пресрещат в съвсем неочаквано място. "Призрачна опера" на световноизвестния китайски композитор Тан Дун е създадена преди операта "Марко Поло", но попадна в ръцете ми едва сега. Но музиката не е вестник. Въпреки че в музиката на Тан Дун хартията е важна: тя е инструмент за връщане към древността, за събуждане на загубили чувствителност към традицията сетива. Нещо като папирус, който по неведоми пътища се е озовал в Макдоналдс. Тан Дун не смята обаче, че пресича пътя на своя слушател със странности. Той живее в реалност, в която Настоящето, Миналото и Вечността вървят заедно. Впрочем това са действащите лица в неговата "Призрачна опера", написана за струнен квартет и пипа (китайска лютня) и за вода, камъни, хартия и метал. Тан Дун ни обяснява, че традицията на Ghost Opera е хилядолетна. Изпълнителят на тази опера на призраците провежда разговор със своя отминал и със своя бъдещ живот.
В китайското село, в което композиторът е израснал, хората вярват, че смъртта е "бялото щастие" и че музикалните ритуали около нея пренасят духа на покойния на територията на новия живот. Инструментите, които се ползвали, били подръчни - кухненски съдове, звънци, тигани. Този вид празнуване на отдалечаването на духа било основно за всекидневния живот в селото. Когато операта на Тан Дун била представена за първи път в Пекин, на премиерата имало повече от 1500 души. Те знаели наизуст и фолклорните мотиви, разпознали, разбира се, древната традиция, но не знаели, че един струнен квартет може да представя камъни заедно с музиката на Бах, да свири на какво ли не, да "витае" звуково с гласа си. Изпълнението на "Ghost Opera" е заснето и на DVD. Атракция е! Голяма стъклена купа е поставена на висока колона; с водата в нея се постигат фантасмагорични внушения. Всеки един от музикантите от Кронос-квартет е като обзет от магията на тайнствения ритуал - звукът на традиционната песен се слива с Бах - призрачният монах излиза - тук китайката Ву Ман е със своята пипа. Така протича първото действие на операта или първата й част, както предпочитате - названието й е "Бах, монаси и Шекспир се срещат във вода". Втората част "Танц на земята" започва с дистанциран звук на дърпане на струни и завършва с Бах, който се слива с естествените елементи и като че ли става част от тях. Монахът дирижира тишината. Третата част - "Диалог с песента "Малката зелка" - започва с народна песен, изпълнена на пипа, преминава в цигулката... Сега Бах и народната песен са заедно. Те се допълват прекрасно. Заедно придобиват съвсем различно звучене. В четвъртото действие "Метал и камък" музикантите от квартет "Кронос" свирят на цимбали и камъни. Целият звуков конгломерат накрая се трансформира в един традиционен струнен квартет. Гонг отбелязва преминаването към петата част. "Песен на хартията" е нейното название. Малко момиче пее ламенто върху песента "Малката зелка". То е загубило своите родители. Това е стара тъжна песен - есенция на призрачното. Всичко е възможно, ни казва композиторът: можете да говорите на миналото, камъкът може да говори на цигулката, а зелето - да пее за своя пълен с тъга живот. Освен на своите собствени инструменти "кроносите" свирят на хартия, на камъни, на купи с вода, на различни лютни и гонгове с лъкове.
Една тайнствена лудост, свързана със знаците на мъдростта!

Екатерина Дочева







Вградени
ноти


Tan Dun (1957) Ghost Opera (1994) Kronos Quartet, Wu Man Nonesuch Records