Софийски музикални седмици започнаха с традиционното фестивално общуване на слушателите с млади изпълнители. Започвам с цигуларката Лия Петрова и виолончелиста Михаил Петров, които са едва 15-годишни. Чухме ги на 25 май в Зала България като две различни по своята същност дарования. Лия въздействаше със силната си открита експресия в Концерта за цигулка и оркестър на Менделсон, а Мишо - по-скоро с вътрешното, фино и ненатрапчиво извайване на музикалната тъкан в "Рококо" вариации от Чайковски. Радващо бе, че талантливите артисти бяха подкрепяни толкова отговорно от съучениците си на сцената - Младежка филхармония към Националното музикално училище с диригент Деян Павлов.
Щафетата в серията пое на следващия ден "Хорът на софийските момчета" с диригент Адриана Благоева. Да внушиш добрия вкус на изпълнители и публика е максима, която никога не е напускала диригентката. Този път това пролича в хоралите на Йохан Себастиан Бах и Италианските канцонети от неговия син - Йохан Кристиан Бах.
Повече публика заслужаваше сонатната вечер на младия цигулар Христо Попов, в момента концертмайстор на "Opera Circle", и неговия партньор Пер Енфло, пиано, който работи също в САЩ (28 май, зала 7 на НДК). И двамата показаха, че музиканти с усет за стил, ансамбловост и безупречно владеене на инструменталните средства. Убедителни бяха и в трите сонати - Соната за цигулка и пиано, опус 18 от Рихард Щраус, Соната за цигулка и пиано - 1 от Николай Стойков, Соната за цигулка и пиано, опус 25 от Джордже Енеску.
На 26 май, четвъртък, Софийската филхармония с диригент Хориа Андреску и солистката от Германия Жени Абел, цигулка, предложиха стилен концерт с творби от Оторино Респиги: Антични танци и ария, Концерт за цигулка и оркестър "Григориански", Симфонична поема "Римски пинии". Сякаш усетът към преливащите тембри в оркестъра е амплоа на румънския диригент. То бе изцяло предадено на софийските филхармоници, а изградената до френетизъм кулминация бе безрезервно усетена от публиката. Поредна силна съвместна изява на Хориа Андреску с оркестъра!
Истинска наслада и отмора бе гостуването на ансамбъла от исторически инструменти "Консилиум музикум Виена" в петъчната вечер на 27 май. Съставът предложи музика от двора на Хабсбургите - бисери от плеяда непознати автори от XVII и XVIII век, като Бенедикт Ауфшнайтер, Георг Вагензайл, Йохан Ройтер. Впечетляващ бе усетът към този род музика на солистката Урсула Фидлер, сопран, с начина на звукоизвличане и третиране на нотния текст, подсилени от чаровното й сценично присъствие.
Солист на Симфоничния оркестър на Плевен с диригент Йордан Дафов в неделя вечер, 29 май, зала България, бе цигуларят Олех Криса. Майсторството си на първокласен музикант той изяви най-вече в Соната за цигулка и камерен оркестър - 1 от Алфред Шнитке. Намерен бе истинският Моцартов стил в Концерт за цигулка и оркестър - 5, а третата творба, която присъстваше в програмата, бе Концерт за цигулка и оркестър ре мажор от Йоханес Брамс.

Лили Николова