Какво би станало, ако ангелчето от фронтона на Народния театър грабне автомат? Ще се получи доста зловеща картина, най-вече поради невинната вещина в боравенето с оръжие и странното безпристрастие, с което можем да я наблюдаваме. Живописта и рисунките на Антъни Микалеф в галерията на Художествената академия показват множество подобни визии, в които съчетанието на изящно изпълнение и семпло съдържание успява някак да изтъкне основни параметри на съвременния свят.
Младият британски художник с интереси в областта на модата, графичния дизайн и поп-културата получава силен артистичен тласък от едно посещение в Япония, от сблъсъка с изобилието от анимация и неонови светлини. В резултат се появяват сериите, показани в изложбата - стряскащи с безброя от разновидови и разновременни знаци, които заедно градят образи, но сякаш нямат нищо общо един с друг. Барокови цветенца и американски знамена, сърчица и маратонки, крилца и фирмени емблеми и т.н., сред които погледът се залутва, плъзва се от едно към друго, иска да намери края на нишката, която да размотае кълбото, но такъв няма. Всичко е и нишка, и кълбо, и излаз от лабиринта просто не е предвиден.
Видимо е само влиянието на поп-културата, което неизбежно подтиква към сравнение с поп-арта от миналия век. Той беше пълен с оптимизъм, еднозначно и докрай уверен в светлото бъдеще на консуматора. Днешната поп-визия, представена в картините на Антъни Микалеф, е напълно лишена от емоции и затова зловеща на заден план - няма намерение да примамва никого, ако сам решиш да се излъжеш, добре, ако не, няма значение, друг ще го направи. Оттук идва и характерът на образите, който е поне двусмислен. Анимационно бронираната мъжка фигура пази ли крехката девойка в краката си или я застрашава - трудно ми е да реша. Коленичилата сред цветенца и в рамка от сърце красавица романтична ли е, демонична ли е, рекламно съблазнителна или просто развратна - не знам, вероятно от всичко по малко. Няма водеща визия или емоционална посока, няма страст, има само безпристрастие. Безпристрастието на ангелчето с автомата...

Диана Попова