Аз не избрах ваксината!
Грип, набран с едри червени букви, ме гледа застрашително от страниците на всекидневниците; а малко по-надолу, вече с по-дребен шрифт, ми се съобщава логото на кампанията: "Аз избрах ваксината...!" . Това, разбира се, си е най-законна реклама и срещу нея едва ли някой би имал нещо против. Плащат си хората, за да купуваме точно техните ваксини. Рекламното каре обаче се появява в изключително "благоприятен" момент - вече няколко дни тече истерията около птичия грип. Няма медия - хартиена или електронна - от която да не кънти заплахата, че минути ни делят от пандемията, която, естествено, ще ни умори. Или поне повечето от нас.
Не искам да кажа, че сезонът на грипа този път ни е прескочил. Нито пък че е безопасно явление. Напротив, опасно е. И всеки, вече предупреден, е в правото си да вземе мерки. В случая обаче става дума не за мерките, а за начините на предупреждение. Които всяка година стават все по- агресивни и по-паникьосващи. И все повече деградират до психологическа (и финансова) принуда. Какво прави човек, като е паникьосан? Влиза в първата попаднала му аптека и изсипва всичките си пари за луксозни шарени кутийки с ваксини, витамини и пр. Които са със съмнителен превантивен ефект, затова пък са скъпи...
Авторите на имената на пандемиите, с които периодично ни плашат, първо посегнаха към географските топоси - то не бе хонконгски, не бе шанхайски грип... почти целият Изток беше преброден! Нали като идва отдалеч, е по-неясен; и по-опасен. Сега изглежда пиарите на фармацевтичните корпорации са решили, че е дошъл редът на фауната. Тази година е моден птичият грип. Догодина може да се окаже я котешки, я лисичи..., а защо не и слонски. Тогава вече леталният изход не ни мърда. Представям си какво количество ваксина трябва да погълне човек, за да я изравни със слонската доза.
След това сигурно ще излезе късметът на флората. Я, колко отровни цветя има по енциклопедиите, които спокойно стават за имена на поредната смъртоносна пандемия. Нищо, че грипните вируси трудно виреят в цветята. Все ще се намери някой "научно" да ни разкаже за неизвестна досега тяхна специфика. И да ни втълпи, че те пъплят ли, пъплят..., ей ги, вече са на румънската граница... А уплашеният човек не разсъждава. И пак ваксини, и пак витамини, и пак всякакви скъпи (и безполезни) боклуци, с които всички аптеки по света са пълни.
Вярно е, че на мощните фармацевтични компании това им е работата - да произвеждат все повече и все по-нови лекарства, които някой трябва да купува. Вярно е също, че всичко това изисква все по-брутални и все по-травмиращи рекламни кампании. (Последните години те стават твърде изобретателни в садизма си.) Вярно е обаче, че човечеството съществува не за да пълни джобовете на фармаколози и аптекари, а обратното - те трябва да правят живота му по-евтин и по-приятен. Сега в световен мащаб пропорцията е напълно обърната.
Не знам как може да се сложи край на това мащабно издевателство на фармацевтичните гиганти над човечеството. Трудно ще е, защото големите пари са при тях. И в този смисъл на медиите едва ли може да се разчита. Макар че, ако жалят обществото (а и себе си - те нали са част от него), биха могли да станат по-трудно "проходими" за макабрени внушения. Или поне по-критични към тях. Което българските медии категорично не проумяват - екзалтирани от новината за птичия грип, те систематично отказваха да чуят успокоителните мненията на лекарите-експерти (не на рекламните агенти на компаниите) и страстно им вменяваха липса на грижа за обществото. В това упражнение най-бляскав беше един юнак - водещ от "Дарик" радио. Друго си е да крещиш колко си загрижен за хората, пък макар и с цената на безсмислено изпразване на джобовете им.
Вече е време да се разбере, че смъртоносните пандемии, с които ни плашат ежегодно, са нещо като варварите от онова известно стихотворение на Кавафис - ние все се готвим да ги "посрещнем", а те все не идват... Затова тази година аз за нищо не се готвя и... не избирам ваксината!

Копринка Червенкова