Работата представлява неголямо правоъгълно пространство от четири клинично бели стени. Между тях няма нищо. Обемът е обособен от липсата на особености. Поне на пръв поглед изглежда така. Повечето посетители подминават това място.
То обаче е своеобразна ниша на тишината насред шумната изложба и умее да притегля. Позволява да се уединиш, да се разходиш на спокойствие - и от срещата на твоята сянка с бялата боя по стената, намираща се точно срещу входа, изведнъж да проумееш, че същата тази стена надали е съвършено права, равна... А когато с нарастващо внимание приближиш до дъното на помещението, да разбереш, че в нея е вдълбана идеална полусфера. Ако допреш буза отстрани, ще я видиш. Можеш да я пробваш на дълбочина с ръка. Или да прекосиш разстоянието между себе си и своята прозрачна тайна.
(В съседство същият автор е изградил още една оптична илюзия: идентично помещение, върху фронталната стена е разположена сходна полусфера, този път обаче изпъкнала... Шокът от нея е по-малък.)
Опитах се да опиша инсталацията, с която Аниш Капур участва в изложбата "Център на гравитация", курирана от Роза Мартинес в Истанбулския музей на съвременното изкуство . Прочее, в нея за първи път на живо видях работи на Джеф Кунс, Луиз Буржоа, участвах в направата на "писмената" инсталация на Кристиан Болтански.
Капур е роден през 1954 в Индия в семейството на баща индиец и майка от еврейско-иракско потекло. През 1973 се пренася в Лондон. През 1990 представя Великобритания на Венецианското биенале. През 1991 получава наградата "Търнър". Изложбата му в "Тейт" през 2002 импулсира композитора Арво Пярт за "Lamentate". Крайно минималистичната работа на Аниш Капур предизвика най-дълбокото ми вълнение.

Марин Бодаков


P.S. Няма да пропусна неизбежната в съзнанието ми връзка между истанбулската инсталация на Капур и щерните "Йеребатан", построени през 532 сл. Хр. срещу входа на "Света София". Всъщност между аскетичната бяла без-образност и подземната гора от 336 симетрично разположени в златистия мрак мраморни колони. Нататък обаче думите не могат...