Life-stile телевизии

"... Е нова, първокласна телевизия с общ политематичен програмен профил от по-различен тип, който отговаря на изискванията на по-образованата част от населението - избрана аудитория предимно в активна възраст, която има нужда от модерна, съвременна и динамична телевизия".
За такава target-група заизброди в ефира най-новата българска телевизия ТV 7. Целта е ясна, а формулирането й прилича много на формулировка на/от някое life-stile списание. Като например "Егоист". Или "Maxim". Ето малко от посланието на друго life-stile издание - "1": "В по-голямата си част представителите на читателската ни аудитория са отворени към света и най-новото в областта на модата, козметиката, дизайна и новите технологии. Пътуват, обичат да експериментират, следят новите филми и театрални постановки, сърфират в Интернет. Държат да получат информация, открита и разказана специално за тях..." И визията, и езикът, заставките в ТV 7 - всички са life-stile, cool & the best, всички оформят една "поетика" на стил на живот, характерен за началото на ХХI век: "Забавлявай се или умри!". Емблематично за този вид кредо е предаването "Елегантно", което само се анонсира точно в подобен "забавляващ се" дискурс: "горещи сериали, откровени разговори и интригуващи игри" (подч.м. - М.Н.), а водещата му се появява на екрана в предизивикателни тоалети и доста разголена гръд, почти като на корица на "Playboy".
ТV 7 е електронен аналог на наложилия се в българското медийно пространство life-stile печат - лъскавите издания с предизвикателни и провокативни страници и снимки, които се нароиха толкова, че може би надвишават всекидневниците. Естествено, такава инвазия нямаше как да се ограничи само в сферата на пресата, дойде ред за атака и на тв ефира. Тъкмо ТV 7 е флагманът на тази атака.
Но не и първопроходец. Честта заслужава друг телевизионен проект - присъдружният канал на bTV "FOX Life". Изобилие от неглиже сериали и... май че само това. В Интернет, в някакъв сайт, където се публикува един т.нар. "Дневник на Илиян", вероятно посветен на телевизиите, чак се недоволства: "Дори филмите и предаванията ги въртят постоянно. Все едно тази телевизия е някакси недообмислена, или просто нямат достатъчно материал, за да си запълнят качествено ефирното време. В момента по цял ден постоянно въртят еднакви филми, еднакви рекламни шапки, еднакви предавания. Ееее, айде стига де. Та това е прекалено! Да вземат да направят нещо с тази телевизия, иначе... язък за спама, който ни треснаха, когато се появи на малкия екран." Но повторението не е, както предполага гневният зрител, нито заради недообмисленост, не и заради липсата на достатъчно материал - повторението е, за да се набие в главата на зрителя именно идеологията на забавлението, на лекото поведение, което не се замисля кой знае колко върху живота, а го разбира единствено и само като повод, поле и терен за удоволствие. Не му мисли, забавлявай се! Това е посланието; и то - преди да бъде стил на живот, трябва да стане вяра за живота.
Появата на life-stile телевизиите посочва нещо изключително важно за българския социум: той - поне в най-младата си и най-софийската си част, се е откъснал от сериозността на живеенето, за да се пренесе в сферата на реенето, пърхането, плъзгането, сърфирането, въобще на не-сериозното и забавното. Човек не носи повече отговорност за другите, носи отговорност единствено за себе си. И тази отговорност е съсредоточена, концентрирана е в тесните рамки на удоволствието. Идеологията "искам тук и сега веднага" изглежда вилнее победно и из българските ширини; и life-stile телевизиите бързат да я яхнат, за да спечелят и публика, и реклама. Като никак не се кахърят за една друга съществена черта на медиите - че освен да забавляват, те имат и длъжността да възпитават. Но на кой му пука за някакви длъжности, когато единствената ти длъжност е да си прекараш добре?

Митко Новков







Петък,
ранна утрин