Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Дебати
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Музика
  • Под линия

Култура / Брой 7 (2990), Септември 2022

28 09

Tempo di Paolo

От Цветан Цветанов 0 коментара A+ A A-

Паоло Фрезу, един от живите класици на съвременната европейска джаз сцена, в разговор с Цветан Цветанов за Чет Бейкър, Пазолини, духовите оркестри в Сардиния и връзката между миналото и настоящето в джаза

Паоло Фрезу, най-яркият южняк, владеещ този особен звук на тромпета, който обикновено свързваме със Севера, дойде у нас през май по покана на Италианския културен институт. И изнесе концерт с двамата си верни последователи и все по-често съавтори Дино Рубино (пиано) и Марко Бардоша (контрабас). Паоло Фрезу, който владее десетки музикални езици и когото можем да чуем както с класици на съвременната джаз сцена, така и с артисти, които свързваме с други сцени, представи програмата Tempo di Chet. Посредством наследството на Чет Бейкър и личното усещане на неговото трио този авторски проект ни отправя към съвсем неподозирани територии.

В настоящата ви група имате още един тромпетист, който обаче свири само на пиано в това трио.

Пианистът ни Дино е удивителен и когато свири на тромпет и на флюгелхорн. Беше ми студент в Сиена допреди три години. В тази група е само пианист, защото музиката е такава, че някак няма място за още звук от тромпет. Музиката за този проект – Tempo di Chet – всъщност е писана за театрална пиеса, посветена на Чет Бейкър. С това представление пропътувахме цяла Италия в продължение на две години и направихме 120 концерта представления – осем актьори на сцената и ние тримата, свирейки на живо. Беше невероятен опит. Албумът, който издадохме после, е с музика от този репертоар – мои пиеси, както и музика на Дино и Марко в духа на Чет Бейкър, включени са и някои стандарти като My Funny Valentine и Everything Happens To Me и други фантастични класики, които свързваме с Чет Бейкър.

Това не е първият албум, с който се докосвате до вселената на Чет Бейкър. В края на 90-те участвате в Shades of Chet в квинтета на друг ключов съвременен тромпетист – Енрико Рава.

Групата с Енрико беше един вид почит към Чет Бейкър, защото оттам идваме всички. Първите майстори, от които съм се учил, са Чет и Майлс Дейвис. Същото е било и за Енрико преди мен. Но проектът с Енрико – със Стефано Болани на пиано, Енцо Пиетропаоли на контрабас и Роберто Гато на барабани, беше по-традиционен квинтет. Следвахме по-класическа форма – с два тромпета и ритъм секция в духа на Чет Бейкър. С триото е различно, защото свирим без барабанист. Само трима сме и се получава по-съкровено. Има повече пространство в музиката и за музиката и използваме допълнителни звуци от лаптопа ми, а в една конкретна песен допускаме, че и самият Чет Бейкър може би е с нас на сцената, използваме запис на неговия глас, върху който импровизираме. И 80% от този репертоар са оригинални композиции на трима ни, докато с Енрико беше изцяло музика от репертоара на Чет Бейкър.

Слушайки вашите авторски композиции, човек сякаш забравя, че те не са съществували по времето на Чет…

Това е така, надявам се, защото, пишейки за това трио, аз си мисля за Чет и за това какво би изсвирил той, ако беше жив и би пожелал да свири с мен в една група. Някои от композициите ни са вдъхновени от философията и звука му. За мен те са нещо като шансони. Един вид, създаваме нови стандарти. Подходът ми към звука на Чет Бейкър обаче не се е променил досега, защото страшно харесвам неговата музика и я слушам всеки ден. Със същата емоция свиря тази музика – и неговата, и вдъхновената от него.

В заглавието на софийския концерт обаче фигурираше и друга ключова фигура в италианската култура – Пиер Паоло Пазолини. Неговите филми, неговата поезия, философия, погледът му към света как са ви повлияли?

Тази година светът чества 100-годишнината от рождението му и в цяла Италия имаме събития, посветени на Пазолини, един от най-големите интелектуалци, писатели и режисьори в историята на ХХ век…

И един от най-опасните за статуквото…

Да, един от най-опасните за властта. За времето си той е бил важен колкото културно, толкова и политически. Една от песните, които свирим, е писана от Фабрицио де Андре... Мисля, че той и Пазолини са гледали в една и съща посока и са споделяли сходни идеи. И ние изсвирихме в София (за първи път изобщо) Una storia sbagliata от Фабрицио де Андре, посветена на Пазолини.

Звукът на вашия тромпет понякога напомня на това, което правят в северния джаз, без обаче да е в разрез със средиземноморския привкус или с вашите собствени корени в джаза. Къде се срещат Югът и Северът при вас?

Харесвам Чет, но едновременно с това харесвам и всякакви други начини да се създава музика за тромпет. Обичам музиката на хора като Нилс Петер Молвар и Арве Хенриксен. Бяхме много близки приятели с Джо Хасъл, големия майстор на това по-абстрактно електроакустично звучене. Бях гост в един от албумите му, концертирали сме заедно, той свири на моя фестивал в Сардиния. Харесвам различни видове джаз, както и харесвам различни видове музика изобщо, следвам това, което е казал Дюк Елингтън: „Съществуват само два вида музика – добра и лоша“. Ако си говорим за идеи и концепции за тромпета, много обичам точно този тип северноевропейски тромпетисти. С Нилс Петер Молвар сме свирили няколко концерта заедно – в трио с Ману Каче: два тромпета и барабани. В Канада пък имахме съвместно турне с Джон Хасъл и Ерик Трюфа – тримата заедно на сцената.

Какво е тромпетът за вас?

В съзнанието ми тромпетът е нещо като връзка с миналото, която ми помага да прекрача в бъдещето. Майлс звучи фантастично, Чет звучи фантастично, но след тях идват и други – наши съвременници. Аз използвам и доста електроника, което ми позволява да свиря много дълги тонове, да си играя с фразирането, да включвам някои хармонизатори и други ефекти. Ако искаме да съхраним миналото, трябва да се опитаме да го поставим в контекста на днешния ден. Смятам, че да свириш репертоара на Чет и Майлс точно както те са го свирили, е много глупаво. Фотокопие на тяхната музика не отговаря на ситуацията, на различния исторически момент, в който живеем. Дино и Марко са млади, но познават в съвършенство историята на музиката, могат да свирят перфектно всеки стандарт. За тях обаче, както и за мен, срещата на миналото с днешния ден е не само по-важна, но и естествена – по този начин можем да прекрачим в бъдещето.

A вашето собствено минало? Какво беше детството ви в Сардиния?

Семейството ми беше бедно. Баща ми беше фермер и отраснах сред природата, с овцете и другите домашни животни. Открих тромпета благодарение на духовата музика в нашето село. И до ден днешен, когато посещавам родното ми място в Сардиния, винаги свиря с този оркестър. Отраснах с музиката на маршовите оркестри в Сардиния и оттам идват усещането и разбирането ми за колективно свирене, за това да си част от нещо по-голямо. Това е и послание към бъдещето, защото за младите хора днес е все по-трудно да бъдат себе си, да намерят собствения си глас, но едновременно с това и да останат свързани помежду си.

Разкажете ни за срещите си с други култури – близки до вас и по-далечни? Примерите в дискографията ви са десетки – от почти рокендрол експлозията, когато свирите с македонски ромски музиканти или с брас оркестър с участието на пънк ветерани като Стивън Бърнстейн, до тихата и красива сакрална музика заедно с корсиканския хор A Filetta.

Обичам да търся и да откривам различни светове в музиката. С A Filetta се получи, защото познавам и обичам полифоничното пеене от Сардиния и често свиря и с хорове от Сардиния. А Корсика, откъдето са те, не е толкова далеч географски и като звучене. Обожавам да свиря с тях, защото те са брилянтен пример как една традиционна група може да създава изключително новаторски авторски репертоар. Но освен тях аз съм свирил с много хора от различни култури – Нюен Ли от Виетнам, Дафер Юсеф от Тунис, „Кочани оркестър“ от Македония… Смятам, че е важно да търсиш и опознаваш другия, а оттам и други светове – джазът е музика на споделянето.

Паоло Фрезу е роден през 1961г. в Беркида, Сардиния. Свири на тромпет от 11-годишен. В духовия оркестър в родното си градче преминава през почти всички духови инструменти – тромбон, традиционни сопран- и тенорфлюгелхорни и дори лаунедас – най-стария полифоничен духов инструмент на Средиземноморието. Завършва Консерваторията в Каляри през 1984 г. Сред множеството му записи, наред със соловите му издания като лидер, можем да откроим и съвместните му албуми с Карла Блей, Ралф Таунър от Oregon, Ришар Галеано, Джон Хасъл, Алдо Романо, Омар Соса, Глен Ферис, Йон Балке.

Споделете

Автор

Цветан Цветанов

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • За плътта и душата на сценария. Разговор с Димитър Стоянович
    23.04.2025
  • Фитилът на терора и ролята на Коминтерна. Разговор с проф. Веселин Янчев
    23.04.2025
  • Тръмп и предмодерната държавност
    23.04.2025
  • Поезия и живопис
    23.04.2025

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2025 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO