Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Под линия

Култура / Брой 10 (3003), Декември 2023

19 12

Кино отвсякъде край брега на Бяло море

От Божидар Манов 0 коментара A+ A A-

Международният кинофестивал в Солун е безспорна институция в гръцкия културен пейзаж. При създаването си през 1960 г. е само национален филмов преглед, но от 1992 г. излиза на международния екран и бързо се утвърждава като един от водещите европейски фестивали

И тъй като се провежда в края на всяка календарна година, има възможност не само да селектира премиерни филми от цял свят, но и да покаже в съпоставителен план най-доброто, отличено в Кан, Берлин, Венеция и други реномирани конкурсни форуми. А така предлага на зрителите повече от 200 заглавия – нещо като равносметка на годишната филмова жътва.

Богатството на селекцията на 64-тото издание (2–12 ноември 2023 г.) се забелязва от актуалните и универсални теми, които предлагат повечето филми. В основния международен конкурс (11 заглавия) прави впечатление проблемът за трудната (не)интеграция на разнородни малцинствени общности в новия глобален неолиберален свят. In Camera (2023, Великобритания) е стилна, умело построена сатира на късния британски капитализъм от гледна точка тъкмо на един външен за локалната общност режисьор, Накаш Халид (с пакистански произход). Неговият пълнометражен дебют определено се откроява в иначе богатата на подобни заглавия европейска продукция и неслучайно заслужи наградата на ФИПРЕССИ (международната критика).

Друга, също така особено популярна тема – статутът на жената в разнородни социални и културни условия, създаде цяло направление във феминисткото кино днес, като предлага сюжети в различен исторически, социално-икономически и индивидуалнопсихологически аспект, но без екстремни и непродуктивни увлечения като Me Too и други подражателни акции. И ето че един филм от гръцката национална селекция поднесе същинска изненада. Сюжетът на „Убийца“ (дебют на реж. Ева Натана) е ситуиран в 1900 г. на отдалечен егейски остров, където властват традиционни семейни отношения. Матриархалната ос майка-дъщеря се сблъсква с патриархалния практицизъм при задомяването на момичето и неизбежната задължителна зестра. Поради това в бедните семейства раждането на втора дъщеря е огромно, тежко изпитание. Тогава се появява трагичната практика новородените втори момичета да бъдат убивани! Тази драстична, античовешка и антихристиянска стъпка от миналото днес звучи потресаващо, но е исторически факт, а законът за зестрата е официално отменен чак през 1983 г.! Но не е само сюжетната изненада – филмът има безспорни кинематографични качества: плътна драматургията, логично построен сюжет в изключително въздействаща среда от каменист неуютен пейзаж, пестелив декор и впечатляващи автентични костюми от епохата. А актрисата Кариофиля Карабети е убедителна в сложния образ на убийцата с широк диапазон от психологически състояния. За комплексните качества на филма говори неочакваното и много рядко съвпадение – Наградата на публиката и на международната критика ФИПРЕССИ от общо 6 отличия!

Класическа „женска“ тема разработва и турският филм „Живот“ на опитния и талантлив режисьор Зеки Демиркобуз – разказ за пречупената съдба на жената, когато още съвсем млада е жертва на чужда воля и психологическо насилие от екстремен патриархален баща, който не само отнема личната свобода на избора, но разрушава индивидуалността и налага дълготрайни деформации у дъщерята. След осем години отсъствие от екрана режисьорът отново доказва, че е един от най-ярките таланти на своето поколение заедно с Нури Билге Джейлан, Йешим Устаоглу, Дервиш Заим и други.

Подобна изненада в темата поднася и филмът Inshallah a Boy („Ако е рекъл Господ да е момче“, 2023) на реж. Амджал ал Рашид. Филмът вече бе забелязан като първо присъствие на Йордания в селекцията на Кан 2023! Сюжетът оплита тежка житейска драма около млада вдовица с дъщеря, защото неотменима традиция постановява, че в семейство без мъжка рожба след смъртта на бащата наследството отива у неговите братя. А така майката и невръстната дъщеря остават на улицата без никакво препитание! Очевидно в ислямския свят подобни традиции са по-силни от закон и неслучайно такива теми захранват силни филми, синхронни с общата феминистка вълна в световното кино. Разбира се, те не могат да пречупят лесно вековни догми, дълбоко вкоренени в индивидуалното съзнание. Но дори само появата им на международния екран, който е част от глобална информационна мрежа, определено означава пробив в тази посока.

Отбелязаните акценти са съществени в цялостната картина на съвременно световно кино. Но то, разбира се, разработва и много други теми.

Известният британски режисьор Майкъл Уинтърботъм с новия си филм „Шушана“ предлага силен политически трилър за британската окупация на Палестина през 30-те години от миналия век. В своите вече 52 филма (игрални, документални, хибридни) той не за пръв път се впуска в остри и значими политически сюжети, които анализира задълбочено със средствата на екрана. Най-ярки са „Добре дошли в Сараево“ (1997), „Пътят към Гуантанамо“ (2006) и особено актуалният в момента документален филм „11 дни през май“ (2022) за бомбардировките в Ивицата Газа през май 2021 г. В „Шушана“ разказът е за харизматичния музикант, поет и непримирим ционистки активист Абрахам Щерн (1907–1942), оказвал приживе мощно влияние върху младото еврейско поколение по време на британската окупация. Ето как Майкъл Уинтърботъм, без да е предполагал настоящата криза в Газа, отново е в актуалния център на политическото кино!

А от съвсем друга посока ни изненадва неформалната филмова школа на големия руски режисьор Александър Сокуров. През последните десетина години той работи като естествен лидер, педагог и наставник на цяло ново попълнение от млади таланти в независимото руско кино, което, без да разчита на държавна подкрепа, се оформя като арт институция извън официалните филмови центрове. Сокуров работи всеотдайно с млади таланти от „периферията“ на огромната държава, като открива обещаващи бъдещи кинематографисти, поема рискове за техните дебюти и винаги успява да ги изведе до големите фестивални екрани, където много често получават престижни отличия. Така през годините той отведе в Кан съвсем младия Кантемир Балагов от Кабардино-Балкарската автономна република с дебютния му филм „Теснота“ (2017), а след четири години и Кира Коваленко от Северна Осетия с „Отпускайки юмруци“ (2021, награда в „Особен поглед“). Сега с „Клетка търси птица“ (2023, Франция, Русия) младата режисьорска Малика Мусаева от Чечня през февруари т.г. бе номинирана за най-добър дебют на Берлинале, а това ѝ отвори врата за следващи фестивални селекции. Защото разказът за две приятелки от малък чеченски град, които искат да го напуснат и да потърсят своята житейска реализация другаде, е болезнено достоверен и вълнуващ в условията на несвобода и конфликтна ситуация между застиналите традиции и съвременната модерност.

А за разнообразието на цялостната програма най-убедително говори филмът The Human Surge 3 на реж. Едуардо Уилямс, неуморен изследовател на невидимите връзки между субекта и реалността. Младият аржентински режисьор обикаля неочаквани места на планетата от Нидерландия през Тайван до Перу, за да изследва връзката между човека и природата, между хората и техните индивидуални магични светове. За да постигне своята трудно дефинирана идея, разчита на специална оптика и камера с 360-градуса оптично пространство. А така, ако не друго, то поне визуалната енергия на екрана е впечатляваща и дори омагьосваща. Днешното кино, въоръжено с безпределните възможности на дигиталния микс, предлага подобни експерименти, които дори да не оставят значимо наследство, отварят любопитен прозорец към (не)познатия свят около нас.

И цялото това богатство само на няколко часа път от София, край брега на Бяло море!

Споделете

Автор

Божидар Манов

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • Да бъдем маргинали е голямата ни сила. Разговор с Димитър Кенаров
    27.05.2025
  • Верен на духа. Разговор с Бойко Пенчев
    27.05.2025
  • Любовта ни спасява, ако не е само Ерос. Анкета с проф. Боян Биолчев
    27.05.2025
  • За мъдростта и добродетелите
    27.05.2025

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2025 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO