Метаморфозата на артиста
„Артистът“, 2021 г., режисьори Димитър Димитров, Милко Лазаров; сценаристи Екатерина Чурилова, Милко Лазаров; музика Егор Забелов
В човешката природа съществува амбивалентна асиметрия между тялото, неговите нужди и импулси, от една страна, и съзнанието или духа, чиито желания и воля ни тласкат отвъд непосредствените необходимости на организма. Затова животът изглежда като низ от непредвидени ситуации и усещания в търсене на баланс между тези две измерения, в чийто лабиринт единствен пътеводител е все още непроявеният целулоид на интуицията. Къде ще ни отведат направените избори, кой е пътят към бленуваното щастие, към жадувания успех, към любовта? Конкретни отговори на тези въпроси, разбира се, няма. Можем обаче да намерим историите и примерите, опитите на другите, живели преди нас, техните приключения, надежди и лични борби. Една такава история ни поднася късометражната анимация „Артистът“ на режисьорския тандем Димитър Димитров и Милко Лазаров, вдъхновена от краткия разказ „Първа горест“ на Франц Кафка. Сценарият е дело на Екатерина Чурилова и Милко Лазаров, а художник е отново Димитър Димитров. Екип, който няма нужда от представяне.
Сиротно момче е запленено от цирковото изкуство и от идеята да се превърне в артист на трапеца. Един проницателен импресарио го забелязва и неговата мечта постепенно започва се превръща в реалност. След дълги години, прекарани в изтощителни тренировки, той става известен акробат. Но пътят към успеха изисква цялостна метаморфоза, дисциплина и множество саможертви в името на изяществото и идеала. Но дали амбицията си заслужава на всяка цена, дали обетованата земя, в която съвършенството е постигнато, съществува? Дали творческата жажда има край и може ли крехкото човешко тяло да обеме и понесе неограничената воля на въображението? Ако не опиташ, няма как да разбереш, а ако опиташ, може и да няма връщане назад – ситуация, пред която е поставен всеки, дръзнал да тръгне по пътя на творчеството.
Анимацията интерпретира свободно идеите и мотивите от разказа „Първа горест“. Изграждането на артиста е оприличено на метаморфозата, която извършва гъсеницата, за да се превърне в пеперуда. Ефирната и красива форма е процес на дълга работа и пълна трансформация, която води до естетически възвишено, но крехко и ранимо състояние. Артистът става чувствителен за измеренията на идеалния свят, но ако не внимава, лесно може да бъде заслепен така, както пеперудата е привлечена от игривия танц на огъня и често изгаря в него. Медиатор между крайностите се явява любовта – единственото чувство, което е интензивно и могъщо колкото копнежа по красотата и ненаситността на прогреса. Единствено любовта – в образа на цигуларката, е способна да развенчае тъмната страна на самотата, да освободи изкуството от тщеславието и да възвърне неговата детска чистота. Не амбиция, а прозрение, не нарцисизъм, а желание за споделяне. Но кое ще надделее – любовта или славата?
Авторският екип използва експериментално наративно решение, с което статиката на рисунките е превърната в динамичен киноразказ, наподобяващ движението на кинолента. Историята се развива в своеобразна координатна система. Завръзката галопира по хоризонталата, а в момента на кулминацията и развръзката движението се мести във вертикалната линия, подчертавайки по този начин интензивността и съдбовността в последната част от филма. Иносказание за етапите, през които преминаваме в живота си. Юношеството и младостта се разгръщат в една по-свободна равнина, докато зрелостта не започне своето падение, след което трудно бихме се изкачили обратно, или пък своя полет, падането от който би бил фатален.
Кадрите са изпълнени в пергаментова топла палитра, а анимацията на Димитър Димитров е графична, абстрактна, синтетична и трансформативна, като че ли магически свитък се развива пред нашите очи, съчетавайки по любопитен начин време и пространство. Музикалните композиции на Егор Забелов играят ролята на катализатор на действието, управляват темпото на това своеобразно разгъване и го ситуират с прочувствена цирково-номадска и артистична атмосфера.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук