С Мариус мога да работя до живот. Разговор с Ани Пападопулу
Разговорът с Ана Пападопулу e от новата книга на Деян Статулов „Между два кадъра“
Да започнем с най-новата ти роля в сериала „Тревожност“ на Илиян Джевелеков. Разкажи ми малко за работата си върху него!
Първо, искам да кажа, че за първи път в живота ми, изключвам, разбира се, театралния ми опит, ми звъни режисьор и ме кани за роля без кастинг. Трябва да кажа, че Илиян Джевелеков е единственият режисьор в живота ми, който след проби за негов филм ми изпрати съобщение: „Благодаря Ви за отделеното време, за жалост няма да можем да работим в този проект. С уважение, Илиян Джевелеков“.
Вероятно това е по повод сериала „Порталът“.
Да. Това ми направи невероятно силно впечатление, защото, както знаеш, в България дори кастинг режисьорите забравят да ти се обадят и да ти кажат: „Знаеш ли, избрахме друг актьор“ – ти сам трябва да се сещаш, че си отпаднал. След време Илиян Джевелеков ми се обади, за да ми предложи ролята на Маги Ясенова в сериала „Тревожност“, като в първия момент аз си помислих, че ме кани на проба. Казах, че трябва да разговарям с директора на Народния театър, защото снимките са по време на театралния сезон. След като затворих телефона, си казах: „Ама той може би ме кани на кастинг, а не за роля. Аз как да водя разговор с директора, без да имам нищо конкретно като условия и време?“. Обадих му се и питам: „Извинявам се, за кастинг ли говорим, или за ролята?“, и той каза: „Не, не, не, аз достатъчно съм те гледал, виждал съм и твои видеопроби, каня те за роля“. Вече като се опознахме, разбрах, че няма представление в София, което Илиян Джевелеков да не е видял. Бих отправила апел към нашите кинорежисьори да гледат повече театрални представления. Да, познавам двама-трима, които, благодарение на това, че сме приятели, завършили сме заедно академията, идват, гледат чат-пат, но режисьор, който да гледа целия театрален афиш, досега не бях срещала. И всъщност смятам, че това е много полезно качество, защото обикновено кинорежисьорите са ни видели в някой филм или сериал, или, ако са идвали веднъж на театър, им е останало впечатлението само от това, което сме изиграли в някой спектакъл, и те нямат никаква представа за диапазона и възможностите на един актьор…
Трябва да се гледат постановки!
Спомням си един разговор със Стоян Радев, когато заедно с Димитър Коцев-Шошо подготвяха сериала „Четвърта власт“. Питам го: „Кога започват кастингите?“. И той ми казва: „Ама това е обидно, аз познавам всеки един актьор в бранша, мога ли да извикам Атанас Атанасов на кастинг според теб?“. Разбира се, за епизодични роли е важно. За „Тревожност“ бяха проведени изключително тежки кастинги за другите роли – на пациентите, защото става въпрос за много тежка игра и една голяма част от актьорите са деца. С тях също беше свършена много работа – неимоверно тежък труд е да се намерят най-подходящите. Явно имаме и добри детски школи, защото наистина децата бяха много съвестни, много подготвени и още на репетициите на маса повечето от тях си знаеха текста, като говорим за диалози от по петнайсет страници – никак не е леко дори за професионален актьор да се справи с тази задача. Беше наистина жив късмет да ми се случи това нещо и съм много благодарна на Илиян и на целия му екип, че се спряха на мен за Маги Ясенова.
Разбрах, че на финалния ден от снимките с твое участие са ти подарили и букет цветя.
Всеки път, когато приключваме снимките с някой епизодик, ние го изпращаме с аплодисменти. Когато дойде и моят ред, ми подариха огромен букет цветя. Самият букет не е на-важното за мен, а това, че някой от екипа е отделил от времето си, за да отиде и да вземе този букет, да каже: „Това е за Ани, за нашата Маги“, и да ми го поднесат с най-милите думи, които човек може да си представи. Беше толкова трогващо! И когато разказах на колежките ми в театъра какво ми се е случило, всички бяха шокирани и казаха, че никога в живота им не се е случвало продуцент или режисьор да се отблагодари по този мил начин за това, че са си свършили добре работата. А те са и добри актриси, снимащи много. Което говори много за Илиян и за продуцентите от „Мирамар“, за възпитанието и културата на отношенията между хората.
Колко е важна тази добра и професионална атмосфера, за да можеш спокойно да изградиш образа си? Предполагам, че не всеки път, като играеш в киното, ти се случва подобно нещо.
За мен от много години водещото е освен, разбира се, да е качествен и смислен продуктът, за което тук нямам никакви колебания, екипът, с който работя. Много са важни хората, с които работя. Когато Илиян ми каза, че ме кани за ролята, първото нещо, което попитах, е кой ще бъде моят основен партньор. И когато ми каза, че това е Пенко Господинов, аз просто му казах: „Илияне, нищо не ме интересува, щом ще съм с Пенко, за мен всичко е решено“. Да играя с Пенко ми беше отдавнашна мечта. С него сме си партнирали преди доста години в „Пиесата за бебето“ на Явор Гърдев, както и в дипломната работа на Вито Бонев, и оттогава си мечтая да играя с него отново. Но знаеш ли, когато на първата среща след разговорите, които се проведоха лятото с Илиян, отидох в офиса да се видим, той ми каза: „Ани, аз много съм разпитвал за теб и Пенко. За мен е от изключителна важност актьорите, с които работя, да са възпитани, отговорни и да се отнасят с уважение към всички. Това, което ненавиждам, е напрежение на терен“ – и действително аз видях един добре подбран екип, в който за шейсет дни срещи и снимки не чух някой да повиши тон или да погледне накриво някого. Наистина, това за мен е водещо – атмосферата, отношението, които придават смисъл на работата. Когато създаваш смислени отношения с хората, се осмисля и твоето участие, защото, каквото и да си говорим, ние във вечността със златни букви няма да бъдем изписани.
Има все още някакви надежди.
Ами според мен не, малко е вероятно. В България са няколко хората, аз не гледам така на себе си. Аз искам да си върша добре работата и да бъда добър човек, това е, което ме води, и да бъда в добри отношения със света около мен.
Скоро един режисьор ми разказа как не е могъл да снима, защото младата актриса от притеснение си забравила репликите пред камерата. Имало ли е такъв момент при теб в началото на кариерата ти, когато си снимала при Иван Андонов например?
Много се притеснявах. Но искам да ти разкажа за скорошен подобен случай с мен. На първия снимачен ден на „Тревожност“. Имаме сцена с Вики Колева, с която сме колежки в Народния театър и много се обичаме, уважаваме и сме работили заедно. В сериала играе моя психолог, защото всеки психотерапевт е длъжен да ходи на терапия при друг психолог. Минахме си неколкократно текста, преди камерата да започне да работи. Когато влязох в стаята, единствените хора, които познавах, бяха Илиян и оператора Мартин Балкански, с когото обаче имах много кратка среща и не се познавахме така, за да се отпусна пред него. И аз седнах, те казаха: „Камера работи“, а аз не можах да кажа нищо. И те спряха камерата, аз казвам: „Това за мен след 25 години практика е невъзможно“, но от самия факт, че има около мен двайсет души, които зрителят не вижда, но аз виждам, и те не ме познават и аз се чувствам длъжна да оправдая доверието им, си забравих текста. Разбира се, след това направихме две минути пауза и всичко тръгна по вода, но това се случва, представям си какво е за едно момиче студентка. Искам да кажа също така, че в НАТФИЗ ние, актьорите от драматичния театър, и от кукления, предполагам, нямаме среща с камера, нямаме среща с кинорежисьори. Много рядко някой кинорежисьор, студент, с когото сте приятели или те е харесал, ще те извика за късометражен филм. Ние нямаме никаква възможност за опит пред камера, докато следваме в академията. Докато учех в НАТФИЗ, Никола Корабов беше направил опит за такива класове, но те отпаднаха. Нямаме индустрия, която да предполага класове по киноактьорско майсторство, но смятам, че би било много разумно да има задължителни часове с кинорежисьори и работа на актьорите пред камера.
Да те върна към твоя дебют при Иван Андонов с телевизионния филм „Вълкадин говори с Бога“…
Бях ученичка в XI клас и учех в експерименталните театрални класове на Николай Георгиев в 22 СОУ, известни като „4хC“. Един ден той ни каза, че Иван Андонов си търси момиче, което да играе в новия му филм, и ще дойде да проведе кастинг. Срещна се с нас, след което ме извика на кастинг в апартамента си, където ме запозна с жена си. Пред камера проведохме дълъг разговор, след което ме избра за ролята. Бях заобиколена от плеяда звезди – Васил Михайлов, Мария Статулова, Таня Шахова, Деляна Хаджиянкова, а млади войничета играеха Иван Бърнев и Стойо Мирков. Бяха още студенти при Мастера (проф. Стефан Данаилов), а след време отново работихме заедно вече като професионални актьори. Бях приета с отворени обятия от целия екип и от всички тези големи актьори.
Кога реши да учиш актьорско майсторство?
Аз нямах самочувствието да кандидатствам в академията и се бях отказала от тази възможност. За щастие обаче, асистентката на Николай Георгиев от „4хС“ – Ани Петрова, ме срещна случайно на улицата и ме попита какво ще правя, като завърша гимназията. Тогава бях много объркана и споделих, че най-вероятно една година няма да уча нищо и може би ще се подготвя за ветеринарна медицина. Това, което ме спираше, е, че трябваше да уча в Стара Загора, а аз бях и все още съм много привързана към семейството си, не ми се искаше да отида в друг град. Другата ми идея беше да кандидатствам в Школата в Симеоново, за да стана полицай. Тя беше шокирана и ми каза, че говоря пълни глупости, и ми предложи през лятото да ме подготви да кандидатствам в НАТФИЗ. Благодарение на Ани Петрова и нейната вяра в мен ме приеха в класа на Стефан Данаилов.
Така е станало по-добре, защото можеш да осъществиш детската си мечта и да бъдеш полицай, но на екрана или на сцената, както и направи в „Отдел „Издирване“.
Да, и когато Александър Чобанов, бащата на дъщеря ми Бела, започна да пише, от време на време му показвах полицейски филми и му споделях как бих искала и аз да играя в подобни. Той обича криминалния жанр и ми каза: „Добре! Аз ще ти напиша“. И така стана с „Отдел „Издирване“. Сега мога да играя каквато си професия искам. Добре е човек да бъде спокоен и някак си събитията и желанията се наместват.
Кой беше филмът, с който стана популярна и режисьорите започнаха да те търсят? „Писмо до Америка“ ли?
При всички случаи „Писмо до Америка“ на Иглика Трифонова беше голямо събитие в новото българско кино. Филмът имаше много зрители и без съмнение е изиграл роля в моята кариера. Това беше и моят дебют в игралното кино, а бях първи курс в НАТФИЗ. След него снимах с Димитър Петков „Опашката на дявола“, вече бях четвърти курс. Помниш, че тогава носех дълга коса и изведнъж реших да се поострижа много късо, като момче. Малко бях като таралеж. Отивам на кастинг и Димитър Петков беше много изненадан. След края на снимките сподели, че всъщност отрязаната коса е наклонила везните в моя полза, защото е искал да бъда по-различна от познатия образ в „Писмо до Америка“. Пак късмет. След това продължих със „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“ на Стефан Командарев. Беше голямо събитие и продължава да бъде. Там кастингите продължиха над шест месеца. Мина един, втори кръг. След това бях забравила за кастингите... Това, което сега преживях с Илиян Джевелеков върху работата с текста, преди ме беше впечатлило в Стефан Командарев. Два месеца преди началото на снимките в един офис заедно с Христо Мутафчиев разигравахме всички сцени, които имахме. Дори мизансцените. Когато отидохме на снимки, ние вече бяхме напълно подготвени. Страхотно работи Стефан Командарев и това му се отблагодарява. Вижда се във филмите. И той, и Илиян дават необходимото време на актьора за подготовка, след което да се работи спокойно. За мен е важно в началото да познавам поне един човек от снимачния екип. Както беше с оператора Ненад Бороевич в „Мисия: Лондон“, с когото бяхме от един випуск. За една актриса след режисьора е много важно кой е операторът на филма. Ето сега, покрай „Тревожност“, колежките веднага ме попитаха кой е оператор. И аз с голяма усмивка казвам: „Мартин Балкански!“. И отговорът е: „Е, ти ще изглеждаш божествено!“. Толкова е внимателен и деликатен – само с един жест или поглед може да ти даде спокойствие и увереност в това, което правиш пред камерата. Другият подобен оператор е Борис Славков, който има спокоен маниер на работа и отношение към актьорите.
Последно на голям екран те гледах в „Засукан свят“.
Този филм ми е много важен, защото Мариус (Куркински) ме е белязал и изградил в огромна степен като актриса. Дипломното ми представление беше под режисурата на Мариус. Да, имала съм късмета, че той е много близък със Стоян Радев. С Мариус сме работили върху две от най-дълго играните театрални представления в моя живот. Едното 19 години, а другото 15 – „Рибарят и неговата душа“ и „С любовта шега не бива“. Представления, които можеха да се играят още, но ние пожелахме да спрем да ги играем, защото вече бяхме възрастни за тях. Човек трябва да знае кога да спре. Преди време Мариус ми се обади с предложение да играя жена му в „Засукан свят“. Каза ми, че ще играе главната роля и не върви да вземе 20-годишно момиче. За мен няма по-голяма чест. От всички актриси, с които е работил, да се спре точно на мен да му играя съпруга. Снимките бяха в Ивайловградско и както се случва с всички колеги по време на театралния сезон – играеш вечерта представление, пътуваш и спиш в колата на път за снимки, после се връщаш в София за друго представление. Това обаче не ме бъркаше – исках само да играя жена на Мариус. След време ще питат: „Кой игра жената на Мариус? Ами как кой – Анчето!“. Много съм му благодарна, че се спря на мен. С Мариус мога да работя до живот. Това за мен е един от най-светлите и гениални умове на изкуството в България.
Ани Пападопулу завършва актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в класа на проф. Стeфан Данаилов. През 1997 г. дебютира на сцената на Народния театър „Иван Вазов“. Носител на Аскеер (2019) и награда за дебют Невена Коканова на фестивала „Златна роза“, Варна, 2001 г. Участва във филмите „Писмо до Америка“, „Мисия „Лондон“, „Опашката на дявола“, „Досието Петров“ „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“, „Маймуна“, „Засукан свят“ и др., както и в сериалите „Четвърта власт“, „Отдел „Издирване“, „Откраднат живот“. Най-новата ѝ роля е в сериала „Тревожност“ по БНТ с режисьор Илиян Джевелеков.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук