Холивуд срещу Тръмп
Алеята на славата в Лос Анжелис преминава през 15 холивудски квартала и на нея има около 2500 звезди, посветени на знаменитости. Там обаче има само две звезди на президенти на САЩ, при това и двамата републиканци – Роналд Рейгън и Доналд Тръмп.
На 60-ата церемония на наградите Оскар през 1988 г. актрисата Олимпия Дукакис приема статуетката за ролята си във филма „Лунатици“ от ръцете на Майкъл Дъглас. Традиционните благодарности завършват с пожеланието: „А сега напред, Майкъл!“. Мнозина непредубедени зрители остават с впечатлението, че тя се обръща към Майкъл Дъглас, но всъщност пожеланието е отправено към тогавашния кандидат за президент на Демократическата партия Майкъл Дукакис, братовчед на актрисата…
Връзката между Холивуд и Белия дом има дълга история още от създаването на Меката на киното. Властта бързо припознава седмото изкуство не само като индустрия с икономически потенциал, но и като лост за влияние върху обществото. Зрелището на гладиаторските битки от времето на Римската империя се прехвърля върху големия бял екран, докато в Овалния кабинет се бистри геополитическата шахматна дъска. Вероятно само в САЩ изборът на властта се е превърнал в спектакъл и шоу, в което по-добрият актьор печели място на политическия Олимп. Затова не е случайно, че всеки път президентските избори са във фокуса не само на обикновените гласоподаватели, спонсори или политически анализатори, но и на Холивуд и цялата развлекателна индустрия.
Изминалата предизборна кампания в Щатите, спечелена от Доналд Тръмп, беше безпрецедентна с остротата, с която Холивуд се противопостави на кандидата на Републиканската партия. Намеси се включително и в смяната на президента Джо Байдън с Камала Харис. По време на кампанията актьорът Джордж Клуни публикува унищожителна статия в „Ню Йорк Таймс“, в която призова действащия президент да се оттегли от надпреварата, за да може по-млад демократ да се яви срещу Тръмп на изборите през ноември. И това стана само три седмици след като бе организирал събитие за събиране на средства за кампанията на Байдън в негово присъствие. По-късно демократите започнаха да се обвиняват взаимно, а Клуни се превърна в изкупителна жертва.
Битката на Холивуд срещу Тръмп датира още от първия му мандат, още от купоните в легендарния „Клуб 54“, където вероятно са се засичали с младия Робърт де Ниро. Мнозина актьори, режисьори и продуценти използваха своите платформи в социалните медии, за да осъдят политиките и действията на Тръмп. Звезди като Робърт де Ниро, Мерил Стрийп и Джордж Клуни бяха сред най-гласовитите критици. Някои знаменитости участваха в маршове и митинги срещу администрацията на Тръмп. Холивудски фигури присъстваха на Марша на жените през 2017 г. ден след встъпването в длъжност на Тръмп. Филми, телевизионни предавания и други формати често включваха коментари или сатири върху политиката на Тръмп. По време на първия му мандат се подписваха петиции и се публикуваха открити писма, осъждащи неговите действия срещу имигрантите, отношението му към жените и околната среда. На церемониите за връчване на награди някои победители използваха своите речи, за да критикуват Тръмп. При връчването на наградите Оскар през 2017 г. няколко победители направиха политически изказвания. В един момент политиката на Холивуд срещу Тръмп достигна абсурдни крайности. Пример за това е постановката на театър на Бродуей в Ню Йорк на Шекспировата пиеса „Юлий Цезар“, в която владетелят изглеждаше точно като съвременния Тръмп, за да може публиката да наблюдава как той бива намушкан от хладни оръжия и умира в локва кръв. Малко по-късно водещата Кати Грифин позира на специална фотосесия с реквизит на отрязаната глава на Тръмп. Той самият призна, че тези кадри са травмирали семейството му, особено 11-годишния му син.
Общинският съвет на Западен Холивуд единодушно бе препоръчал на Холивудската търговска палата, която управлява знаменитата Алея на славата, да премахне звездата на Тръмп, поставена през 2007 г. Шефът на Палатата Лерон Гублър обаче отказа под претекст, че звездата е част от историята на Алеята и ведомството му не може да я премахне.
По време на предизборната кампания политиката на Холивуд следваше две основни линии – продължаващо сатанизиране на Тръмп и категорична, понякога неистово крайна подкрепа за кандидата на Демократическата партия. Когато през 2016 г. Доналд Тръмп за първи път шокира политическите експерти и изследователите на общественото мнение, побеждавайки Хилари Клинтън, за да стане президент на САЩ, това предизвика културна реакция. Американските творци, предимно ляво ориентирани, превърнаха творческите си инструменти в оръжия на съпротивата, за да атакуват Тръмп и неговия светоглед. Донякъде това е разбираемо. Холивуд все още помни времето на маккартизма (когато стотици автори са подложени на агресивни разследвания и разпити от правителствени или частни органи, комисии и агенции за подривна антиамериканска дейност и някои от тях са принудени да работят в анонимност) и се притеснява от крайнодясната реторика и действията на Тръмп и републиканците. Сред елита на Холивуд наистина витае усещането за опасност, той действително вярва, че Тръмп и неговите избиратели са нацисти. И съответно вижда в себе си последната надежда за либералния ред. Призраците на расизма, нетолерантността и омразата са се заселили трайно във въображението на Холивуд. След победата на Тръмп звездата от „Клети създания“ Марк Ръфало сподели пред списание Variety: „Помислих си за всички маргинализирани хора, които ще страдат от невъобразимата жестокост, която ще се отприщи“.
Истината е, че творците в САЩ възприемат Доналд Тръмп като копие на доскорошния филмов властелин Харви Уайнстийн. Актьорът Джон Кюсак написа в социалните мрежи: „Фактът, че страната ще избере да се самоунищожи, като гласува за осъден престъпник, изнасилвач и нацист, е признак за дълбок нихилизъм. Меко казано“. А певицата и носителка на две награди Оскар за песен Били Айлиш, подкрепяща Камала Харис, нарече победата на Тръмп „война срещу жените“.
В Холивуд се страхуват и от възмездие. Филми и телевизионни предавания, представящи Тръмп в негативна светлина, рискуват да си навлекат гнева му, което може да засегне техните компании. Възможно е медийните и развлекателни гиганти да станат по-предпазливи след ситуацията, в която се оказа Walt Disney Co., нападната от губернатора на Флорида Рон Десантис заради либералната си политика в защита на абортите, ЛГБТК общността и равнопоставеността на половете.
За разлика от филма на Саша Барън Коен „Борат 2“, в който изгря звездата на Мария Бакалова и който бе добре приет по време на предишната предизборна кампания, сега филмът за младия Тръмп „Стажантът“ не се радва на същия успех и няма добро разпространение и боксофис. Страхът на Холивуд има и икономически основания. Ако Тръмп изпълни заплахите си за глобални мита, държави като Китай могат да забранят вноса от САЩ, включително на филми и телевизионни предавания, което ще засегне и без това разклатения пазар на разпространение.
Въпреки че зад кандидата на демократите застанаха влиятелни имена от киното и шоубизнеса като Тейлър Суифт, Джордж Клуни, Опра Уинфри, Робърт де Ниро, Били Айлиш и други, народът на Съединените щати избра Доналд Тръмп. И докато първата победа на Тръмп през 2016 г. беше като гръм от ясно небе, подтикнал творческата общност бързо да се присъедини към съпротивата, този път е различно. През 2016 г. реакцията беше яростна, сега е много по-мрачна и примирена. Звездата от „Междузвездни войни“ Марк Хамил споделя: „Казват, че получаваме лидерите, които заслужаваме. Това или току-що беше опровергано, или това не е Америка, в която всички си мислехме, че живеем“. Актрисата Барбра Стрейзанд каза в „Късното шоу със Стивън Колбърт“, че не може да живее в Америка при втори мандат на Тръмп и че гледа на Англия като на потенциален нов дом. Нейната колежка Шарън Стоун пък беше споделила, че обмисля да си купи къща в Италия, ако Тръмп спечели.
Но Холивуд вероятно ще се промени. И ако студиата и стрийминг платформите не се притесняват да вбесяват новия президент, то те са повече загрижени за отчуждаването на мнозинството, гласувало за Тръмп. Във време на нарастваща поляризация разпространителите все по-рядко купуват филми, които могат да се харесат само на малки общности и да отблъснат големи групи от населението, каквито вече са избирателите на Тръмп. През последните години Холивуд сякаш се вглеждаше егоцентрично в собствените си интереси и спря да се интересува от желанието на зрителите, фиксирайки се повече върху крайно либералната си политика и нейната пропаганда във филмите. Постепенно намаляха сюжетите, насочени към семейната аудитория, а церемониите на наградите Оскар и Златен глобус с всяка изминала година губят рейтинг и се запомнят единствено със скандали. „Това може да промени някои от решенията на холивудските продуценти – казва актьорът Джоузеф Гордън-Левит. – Не очаквам Холивуд да направи нещо друго, освен да преследва търговските си интереси, и си представям, че тези търговски интереси ще бъдат променени.“
През юни 2017 г. мъж с кирка разруши звездата на Тръмп на Алеята на славата. Дали това ще се повтори, предстои да видим. Има четири години.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук