Радослав Спасов: Киното днес, киното вчера

Досега нито един български управник на високо ниво не произнася думите „българско кино“. Никой! Навремето в частни разговори по повод продажбата на Киноцентъра сме чували: „Американците не ни разрешават“; след това изразът стана: „Ти какво искаш, да се караме с американците ли“… Абсолютно съм убеден, че това е проблемът, но никой не го поставя открито, никой не попита премиера дали имаме подписан такъв договор. Румънците успяха да си съхранят фондовото финансиране с приходи от пазара, а резултатът е виден. [...]

Между отмъщението и прошката. Разговор с Димитър Радев

Заблуда е, че истината е нужна всекиму, по всяко време. Ние всички имаме моменти на потъмняване на собствената ни съвест, в които приказките за доброто и красивото ни се струват празна реторика, и именно тогава личността на конкретен човек, негова смела постъпка, дори един малък жест на милост може да ни спаси от черногледство и униние. Не смятам, че това е примерът на онзи възвишен индивидуализиран „аз“ на героите, които описва Айн Ранд, а по-скоро на скритите „малки“ хора като героя на Владимир Пенев – Данте. [...]

Спасяване на публиката

Седмица след края на „Берлинале“ от фестивала обявиха конкретните дати (9–20 юни) на т.нар. Специално лятно издание, когато в кина на открито публиката ще може да види показаните през февруари онлайн само на журналисти и представители от кинобизнеса филми, да се срещне със създателите им, а наградените да получат наградите си. Засега това звучи оптимистично. Но въпреки това не отменя въпроса: такова ли е бъдещето на киното? Стрийминг платформи на закрито и надежди за сухо лято? [...]

Как се лекува депресия от COVID

През есента на 2020 г. коронавирусът „пристъпи“ в новите сезони на известни тв сериали като „Това сме ние“, „Бул“, „Анатомията на Грей“, а от януари 2021 г. HBO се зае с домашното разпространение на създадения за голям екран „Локдаун“ на Дъг Лаймън. Най-новият филм от режисьора на комични и драматични екшъни, като „Нечестна игра“ (2010), „Мистър и мисис Смит“ (2005) или „Самоличността на Борн“ (2002), е заснет за 18 дни в Лондон и ни вкарва без предисловие в ситуацията на пълна социална изолация. [...]

По живия плет на спомените. Разговор с Камен Калев

Излизайки от филма „С лице надолу“, спонтанно пожелах да се върна към нещо по-занаятчийско – да го преживея по-лично, да го направя с ръцете си, да го издялам. Съвсем спонтанно се появи случката от третата част на „Февруари“. Една история за дядо ми, който е искал да се събере със своята сестра и да се грижат един за друг, останали сами в края на живота си. Исках да я разкажа в късометражен филм, но след това ненадейно се появи и втората история, също за етап от живота на дядо ми. [...]

Цензура и филмова коректност

В историята на киното цензурирането на филмите и техните автори се осъществява през призмата на два императива – обществения (морален) и политическия (идеологически). Първият има благородната цел да запази общоприетите добри нрави в обществото, както и да съхрани психичното здраве на подрастващите. Вторият императив е свързан предимно с начина на упражняване на властта. Целта е да се утвърди или съхрани властта, като контролът над киното се използва за идеологическа пропаганда, разправа с опозицията... [...]