Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Под линия

Култура / Брой 7 (3010), Септември 2024

23 09

Краят на историята – 33 години по-късно

От Пламен Антов 0 коментара A+ A A-

Нещата, трудно забележими в момента на случването си, ни се разкриват в сияйна монументалност едва от разстояние, от дистанцията на времето. Днес, 33 години по-късно, все по-силно се откроява значимостта на онази статия от лятото на 1989[1]. Няма значение дали изобщо, в собствената си логика, sub specie historiae, тя е вярна или не; важно е, че тогава, в онзи момент, за миг, се бе оказала необходима. Този миг е нейната траеща вечност – непомръкваща част от собствения ни Aetas Aurea, покрай който минава и отминава историята. Краят на историята все пак се е състоял независимо от всичките си продължения.

__

Хегел съвсем не е пророкът; той е само последният в една дълга редица свидетели – последният в смисъла, в който Рембо е последният поет, независимо от всички появили се след него.

__

Рационалната несъстоятелност на една идея не може да изличи по-дълбоките, скрити истини в нея – истини от друг ред. Мимолетно, потенциално вярна тогава, в карнавалния ексцес на 89-а, идеята за край на историята е такава завинаги: вярна, както е вярна поезията.

__

Всички те, всички опити за край, са се състояли: историята, есенциално погледнато, е само низ от своите следващи един след друг финали. Проблемът е генерационен – убийството на Бащата: всяко поколение има право на това. Въпросът за края на историята е въпрос за началото, за (пре)раждането ѝ, за подновяването на времето и на света.

__

... Вярна, както е вярна поезията. – Но най-вярната (и тук дискурсът превключва), най-поетичната и най-мрачна част от тази статия-поема си остава последният абзац, отменящ всичко казано преди. Многоточието. Въпросителният знак в заглавието.

__

Историята е низ от възпроизвеждащи се типологии. Но всяка от тях яростно настоява на своята уникалност и за нас остава усилието да не се оставим да бъдем заблудени – усилие на почтеността и достойнството. Когато през лятото на 1989 г. обявяват края на последния „голям разказ“ на Историята, с това само обявяват началото на следващия, негов близнак.

__

Ако в нещо Фукуяма е безусловно прав, това е ролята, която отдава на естествените науки, триумфирали в еволюционистката теория през ХІХ в. (Дарвин и Маркс разказват общ разказ). Ако капитализмът претендира да е трансисторичен, основанията за това са в неговата природност: отдолу, не толкова дълбоко под културното оперение, човекът си остава едно голо животно, а капитализмът – естественият му хабитат. Оставане в същите дебри на природна необходимост (Naturnothwendigkeit)...

__

Собственият ни поетически, поетичен край на историята през 89-а се състоя някъде между един мастодонтски сблъсък – между Изтока и Запада, комунизма и капитализма, СССР и САЩ. Това, което ни предстоеше да разберем, бе, че дилемата е другаде, около друго тире – между историята и свободата. Че и двата мастодонта са от едната страна на тирето, споделяйки нескромната претенция да са носители на края. Нескромна и дори комична, както побърза да покаже самата История в изблик на раблезианска ирония.

__

Препрочитайки днес, 33 години по-късно, „Краят на историята?“, препрочитаща „Феноменология на духа” през меродавния, авторизиращ прочит на Кожев, според който края на историята слага революцията от 1789, когато разбунтувалите се роби взаимно признават достойнството си и с това отменят нуждата от господаря, си спомням своята единствена среща с Цветан Тодоров през същата онази 1989 г. по повод 200-годишнината на същата 1789 г. – помпозната юбилейна конференция в аулата на Софийския университет, където присъствах в качеството на анонимен слушател, неподозиращ собствената си роля на бъдещ герой и свидетел.

__

Също толкова природосъобразна, колкото капитализма, е просвещенската идея за свободата като реализираща се в рамките на една външна принуда – чрез общото благо, било то „идеалната“, законово администрирана държава (например Пруската), или биологичният вид. Във всичките си части, дори в основаващите антагонизми, човешката сфера на моралното и социалното си остава детерминирана от природния субстрат. Генетичната памет на маймунското стадо, вълчата глутница или термитника живее в нас. В този дълготраещ разказ разумът е само тънка ципа, затваряща ни в балона на една много близка дистанция. Неисторичните общества имат много по-дълги очи, по-дълбока памет, помнейки прякото ни, непрекъснато роднинство с животните, растенията и камъните: митакуйе оясин[2], тат твам ази[3]...

__

Когато Кант (après Rоusseau) ме уверява, че истинската ми свобода е в подчинението на рационалния морален закон, аз нямам проблем с първото прилагателно, а с второто, и това не е само мой проблем, а на Историята: тъкмо оттам, от злоупотребата с моралното, тръгват всички идеологии.

__

Трупането на все повече и повече епитети (правилно и неправилно, добро и зло, истинско и фалшиво, положително и отрицателно) не прояснява, а замъглява смисъла на съществителните. Пό съм склонен да се доверя на „дивото” мислене, конкретно и поетично едновременно; то не казва, а показва (по-казва, както би казал късният, запътил се на Изток Хайдегер).

__

Ескалиращата загуба на свобода през последните три десетилетия, и то не в Африка или в Амазонията, а в цитаделата на западния свят, си остава най-безкомпромисното опровержение на Фукуяма.

__

Три десетилетия по-късно идеята на Фукуяма е перфектният пример за вигистко строене на историята като ратификация на наличното и желаното; тя не само надминава хегелианско-марксисткия телеологизъм, но го осъществява по образцов начин.[4] На смъртното си ложе, още неумряла, комунистическата утопия се прероди в либерално-капиталистическа, поредното доказателство за еднояйчния произход на всички модерни идеологии.

__

Разделната линия (чието забелязване 1989 г. ни наложи) не е между капитализъм и комунизъм, а между комунизъм и реален социализъм: първото е деление вътре в рамките на западната модерност, прогресизма и историята, второто – между Запада и Изтока, Европа и Азия, историята и безвремието, свободата и принудата. – И както обикновено става, когато външното противоречие отпадне, то не изчезва, а се възпроизвежда вътре в рамките на победилия консенсус.

__

„Алиса в огледалния свят“ – заглавие за една възможна критика на западния „образ на свят“. Несъкрушимата самоувереност на световноисторическия субект-Аз, присвоил си правото да именува – привилегията на притежаващия-езика.
__

Хегел е първият философ с чук в ръката, отворил първата пукнатина в основата на дома. Оттук насетне Азът е обречен да стои върху плаващи пясъци и това стоене е собственото му основание. Застанал в центъра на един огледален свят, той е диференциално несигурен в себе си. Съзнанието, че този „аз“, който съм, е само субективна проекция на „другия“ и на всичко „друго“, ме кара да се съмнявам в неговата легитимност, която винаги е „за“ другите/другото. – Цивилизацията никога повече не може да е сигурна в господството си над природата.

__

Също като скритото писмо на Е. А. По, най-трудно се достига до най-простата идея, за това е нужна особена прозорливост, способна да прозре отвъд сложните спекулации. Тъкмо това прави Бердяев: ако историята е битието на вертикалния колективен човек, то нейният край не е само „естествен“, природно предпоставен, но и необходим, за да придаде онтологична дълбочина и смисъл на това битие, както смъртта за индивидуалното битие. („Смисълът на историята е отвъд нейните предели и предполага нейния край. История, която няма край, би била безсмислена. Безкрайният прогрес е безсмислен. Затова истинската философия на историята е есхатологична...“[5]) Така плоските разсъждения на Фукуяма изведнъж се сдобиват с обем.

__

„Близкото минало винаги ни се представя като разрушено от катастрофа“, казва Адорно.[6] Едва с отдалечаването си то започва да се покрива с благородна патина, докато застине във вечното време на Златния век. Това е пътят на Историята – между ексцесията на Катастрофата и величието на Вечността. Захапването на опашката.


[1] Fr. Fukuyama. The End of the History? – National Interest, 16, Summer, 1989, рр. 3–18.
[2] „Всички сме роднини“ – заклинателен възглас на народа сиу в Северна Америка, с който приключва всяка церемония. Mitakuye Oyasin означава пълната свързаност на човека с всички същества в природата, жива и нежива.
[3] „Ти съм аз“ – основна формула в индуизма, изразяваща единението на Аза с универсалния живот: „аз“ съм това, което ме единява с цялата жива и нежива природа.
[4] Н. Сретенова, „Виг или анти-виг подход към историята и историята на науката (Бътърфилд срещу Хегел)“ – сп. „Философски алтернативи“, 1996, кн. 1, с. 113.
[5] Н. Бердяев, „Самопознанието (Опит за философска автобиография)“, София, 1993, с. 321, прев. Сл. Мундрова-Неделчева.
[6] Т. Адорно. „Minima moralia. Рефлексии от увредения живот“, София, 2021, c. 49, прев. Ст. Йотов.

Споделете

Автор

Пламен Антов

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • За плътта и душата на сценария. Разговор с Димитър Стоянович
    23.04.2025
  • Фитилът на терора и ролята на Коминтерна. Разговор с проф. Веселин Янчев
    23.04.2025
  • Тръмп и предмодерната държавност
    23.04.2025
  • Поезия и живопис
    23.04.2025

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2025 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO