Една необходима среща
Хърватският театрален шоукейс 2023
Един от най-интересните и трайно наложили се театрални форуми в Югоизточна Европа от началото на XXI в. е Хърватският театрален шоукейс. Той е създаден през 2005 г. като основен проект на Хърватския център на ITI и тази година, от 18 до 22 май, в Загреб се проведе неговото 15-о издание.
Целта на шоукейса, която той успешно защитава и развива до днес, е да представя веднъж годишно пред специално поканена международна група от театрални експерти, ръководители на трупи и програматори на фестивали най-интересното и най-креативното от хърватския театър, както и от съвременния танц и пърформанс. Освен високото художествено качество и провокативния новаторски характер на спектаклите, селекционирани в програмата му, другият основен критерий за техния подбор е те да са насочени към широка международна аудитория. Основното намерение на организаторите е показаните представления да бъдат канени на европейски и световни сцени и фестивали, да станат повод за културни колаборации и обмен, да катализират идеи за съвместна работа на хърватски артисти и компании с театрални екипи от други страни. Важен акцент в програмата е и стимулирането на интерес към новата хърватска драма и към нейното превеждане и поставяне в чужбина.
Проведено в годината, когато Хърватия влезе в еврозоната и разшири своята европейска и международна интеграция, 15-ото издание на Театралния шоукейс беше впечатляващо и убедително. Селекцията му включваше седем спектакъла на най-значимите субсидирани хърватски театри – Младежкия театър и Хърватския национален театър в Загреб и Националния театър „Иван Заич“ в Риека, и на няколко независими компании. Дългогодишният програматор на шоукейса Желка Турчинович много точно беше поставила акцента върху най-утвърдените и същевременно най-провокативни хърватски режисьори през последните две десетилетия, които имат и европейски опит и известност – Оливър Фрлич (род. 1976 г.) и Бобо Йелшич (род. 1964 г.), върху оригиналния драматург Ивор Мартинич (род. 1984 г.) и върху изгряващи ярки имена от независимата сцена.
Събитието беше открито с диптиха „Братя Карамазови“ на Оливър Фрлич, който в момента е режисьор в театър „Максим Горки“ в Берлин, но създава постановката си по романа на Достоевски с трупата на Младежкия театър в Загреб. Четиричасовият спектакъл, състоящ се от две отделно представяни самостоятелни части, покори публиката с мощната си изобретателна и динамична визия и както обикновено при този режисьор – със силно въздействащата си метафорична образност. Ярък представител на радикалния политически театър, този път Фрлич се опитваше да открие в знаковото произведение на големия руски писател (представено на сцената като нощен кошмар или експресионистична халюцинация) историческо и психологическо обяснение на руската военна агресия днес. Младежкият театър участваше с още едно заглавие, което беше и единствената мегапродукция в програмата – „Чайка“ на Чехов, поставена от македонския режисьор Иван Поповски. Представлението се придържаше към традиционния реалистично-меланхоличен прочит на пиесата, но впечатли с въздействащото си и разточително сценографско решение.
Много силен и изобретателен беше авторският спектакъл Sorry на Бобо Йелшич, финансиран по проекта „Просперо“ на програма „Творческа Европа“ на ЕС и създаден на сцената на Националния театър в Загреб, който беше представен като специално заснет филм. В него режисьорът отново демонстрира невероятното си умение да работи с актьорите и да създава актуални спектакли в естетиката на съвременния театрален автентизъм.
Коментираните три спектакъла, както и останалите няколко оригинални работи като „Сирано и момичето“ на театъра в Риека, соло пърформансът „Баба ми не знае какво означава „биопауър“ или танцовият експеримент „Героите са уморени“, интересните обсъждания и създадените контакти превърнаха HTS 2023 не само в запомнящо се театрално преживяване, но и в полезна работна среща, чиито резултати, убедена съм, тепърва предстоят.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук