Указания към себе си
„И един ден, когато стана писател...“, Филип Трифонов, консултанти Николай Гундеров, Мартин Трифонов, художник на корицата Чавдар Гюзелев, издателство „Рива“, 2023 г.
Този текст би могъл да носи и заглавието „Скритата пружина Фипо“. „И един ден, когато стана писател“ е книга албум-дневник-мемоар-спомени-сценарии“, лексикон на актьора Филип Трифонов. Консултанти са синът на актьора Мартин и вторият член на създадения от Фипо „Естествен театър“ Николай Гундеров. Заглавието маркира иронично „писателска програма“, а книгата излиза де факто писателска реализация. И както актьорът казва за друга книга (на Матей Стоянов), че е за „хора, неизраснали в комунистически семейства“, важи точно за неговата. Важи и това, че е книга за ценностната система и вкуса.
Във всеки фрагмент има втори план от хумор и ирония, а третият идва с нещо от дълбокото. Актьорът и писателят Фипо играе и пише за бързи умове, защото прави незабавни логически, естетически и исторически връзки. Всичко това съединено с „честен“ смях. Разбирате ли за какъв разкош става дума? Филип дописва своите роли, играе тъкмо в годините на комунистическата цензура онова, което иска. Интелигентен, ироничен, с вкус, той изработва свой стил. А също и характер, който не е лесен, защото носи сам мярката за изкуство и начин на живот. В спомените си коментира театралния и политическия живот като писател с дълбок анализ, когото може и да не разбереш, ако не си „навътре естетически и ценностно“. Така че работата е тънка. „Зад смеха се крие най-голямата критика на най-щастливия човешки строй.“
В центъра на тази писателска книга са текстът „Указания към себе си“ и анализът „Невена“ за дамата на българското кино Невена Коканова. В списъка „Указания към себе си“ освен важен завет към бъдещи актьори има технология за работа върху себе си, личностно изграждане и търсене на смисъл. Брилянтен е анализът му и в текста за учителя в НАТФИЗ Апостол Карамитев, средищно значение за задълбочения му поглед. Апостол Карамитев обръща внимание на „това, което имам, и как да не го загубя…“.
На финала на книгата от и за Филип Трифонов читателят е спокоен заради усещането, че нещата са си дошли на мястото. А освен това те са назовани с истинските думи и без заобикалки, в тях няма лош, „безхуморен театър“. Чудесни описания с любов има в спомените на приятели и колеги на Филип. Валентин Ганев говори за свръхорганичното актьорско присъствие на Фипо. От неговия спомен е и аналитичният израз „повече крие преживяването, отколкото го показва“ на екрана, и поведение, което прилича на свита пружина преди рязкото ѝ освобождаване“. Приятелите му говорят за пълната липса на фалш и кич, за свободолюбието и неконформизма му. Затова, разбира се, той не е никак лесен за работа... Автентичността на Филип, а и това, че той е отрицанието на всяка преструвка, са обобщение на думите на Любомир Канов „от всичко ще оцелее само любовта“. „За мен Фипо – това е истинската София.“ Димитър Бочев излиза от ролите в киното и отива към небесните срещи, „всичките му превъплъщения бяха не театрални, а личностни, себебиографии“. Особено интересни са думите на писателя Матей Стоянов: „... тренирал бокс, Фипо носеше у себе си мярката, която да го опази от спекулативния сантимент“ в киното. „Противопоставянето на немирното момче Филип „хич не беше лесно. Трябваше да преодолява цензура не с точни очертания, а притаена в нечие съзнание. Отговорът на Филип бе експлозията на неговия смях.“
Филип Трифонов е „асиметричен“ и „чешит“, а книгата му – антология с различни текстове за професионализма в киното и неконформизма в живота. Да се занимаваш с изкуство в България в годините на комунистически репресии и да си от аристократично семейство, на всичкото отгоре да си естет, противопоставящ се на партийното статукво и на бездарната посредственост в киното и театъра, ето каква есенция съдържа албумът с текстове и снимки на Филип. Момчето не си отива, защото имаме страшна и непременна нужда от неговия артистичен вкус и човешко достойнство.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук