Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Под линия

Култура / Брой 2 (3005), Февруари 2024

26 02

Отвъд спекулациите, мълчанието и агресията

От Владия Михайлова 0 коментара A+ A A-

Владия Михайлова, куратор

Само допреди няколко години възприемах ПСА в Княжеската градинка преди всичко като активно социално място. Макар често да се превръщаше в трибуна на политически изказвания, каквито представляваха различните оцветявания на фигурите на релефите, за мен той беше преди всичко място на скейтъри, пълно с живот, както и място на памет. Давам си сметка, че съм възприемала тази памет от гледна точка на културното наследство. Паметник, който ми е бил интересен като архитектурен и пластичен обект в публичното пространство, свидетелстващ за идеологемите на отминалото време. (И най-травматичната история е „успокоена“, когато се възприема като принадлежаща на миналото.)

В последните две години обаче станахме свидетели на особен процес на „оживяване“ на ПСА, както и на други военни паметници. Войната в Украйна не просто ни изправи пред културното наследство от епохата на социализма, но отвори отново историческата страница на Втората световна война и политически активира въпросите за нацизма и фашизма, както и за ролята на Русия. За Украйна, както и за страните от балтийския регион, Полша и България необходимостта от ново, отвъдидеологическо осмисляне на тази част от историята се оказа настояще. Част от миналото се завърна и ни изправи пред ситуация, в която днес да избираме не просто как да се отнасяме към миналото, но и как нашето отношение към миналото е свързано с ценностни и морални избори в настоящето.

Накратко, ПСА се превърна в настоящник. Въпросът за неговото демонтиране зазвуча по нов начин. Не споделям мнението, че ние сме изправени отново пред избора да запазим или не наследството на социализма. Ситуацията сега е подобна, но и доста различна както от казусите за разрушаване на мавзолея, така и от дебатите около паметника „1300 години България“ в градинката на НДК.

Същевременно е вярно и това, че България вече 30 години избягва да вземе ясно историческо решение за времето (дори времената) между 1944 и 1989 г. Ясното заявяване на позиция, преразглеждането на факти, изграждането на исторически разкази, които на свой ред да участват във формирането на съвременна политическа и културна идентичност, е постоянно в режим отложено или полунаправено, между редовете, около други теми и т.н. Затова и разделението на мненията днес по отношение на паметника е толкова дълбоко. Потисканите, нерешени въпроси ни преследват. Българското общество е фрагментирано, в него съществуват големи групи от хора, които споделят не само различни ценности, но и разкази, възприятия, дори хоризонти, към които съотнасят идентичността си.

Как се умиротворяват и балансират тези остри различия? Не вярвам да има лесен отговор на този въпрос, но смятам, че настоящата ситуация е колкото проблем, толкова и възможност. Исторически шанс (отново) да се самоопределим като общество и да го направим с мъдрост и внимание към себе си. Иска ми се акцентът да бъде върху България, върху това кои сме ние, и то не само от гледна точка на геополитическите оси на приоритизиране на Запада или на Изтока. Факт е, както че съветската армия не е освободителка, така и това, че огромна маса от хора в България живеят с разказите за братушките, които освен през идеологически конструкти минават и през десетилетия културен обмен и близко човешко живеене. Ключът към балансиране на напрежението е в разпознаването и на двете истини, макар и едната да е, така да се каже, „наполовина“. Важно е да се освободи пространство за говорене, в което да може да се споделя мнение отвъд политическите спекулации, мълчанието, скритата или явна агресия.

* * *

Каква да е съдбата на паметника? Как да подходим към Княжеската градина като едно от централните пространства в столицата? Това са въпроси, чиито отговори в момента не изглеждат лесни. В Латвия например има Музей на окупацията, който дава възможност за исторически разкази отвъд идеологията. Мисля, че е важно ние да вървим в подобна посока. Конкретната форма би се появила в процеса. Дали ще създадем град музей, дали ще развием Музея на социалистическо изкуство, дали и как ще покажем историята от Втората световна война в Музея за история на София... Това са възможни форми на музеифициране на настоящето минало или миналото настояще. Основният въпрос остава как подхождаме към ситуацията днес и каква е политическата воля за самостоятелно и достойно бъдеще на страната ни.

Споделете

Автор

Владия Михайлова

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • За плътта и душата на сценария. Разговор с Димитър Стоянович
    23.04.2025
  • Тръмп и предмодерната държавност
    23.04.2025
  • Фитилът на терора и ролята на Коминтерна. Разговор с проф. Веселин Янчев
    23.04.2025
  • Поезия и живопис
    23.04.2025

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2025 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO