Уша: животът като театър

Още в началото разбрах, че фотографията не ми достига като изразно средство. Започнах да опитвам в лаборатория различни техники – мачкания, работа с най-различни химикали. Не е било целенасочено, по-скоро интуитивно съм работила. За мен фотографията винаги е била нещо много дълбоко, което не може да се ръководи рационално, и затова винаги съм оставяла интуицията да ме води. Просто съм такава натура – обичам предизвикателства, включително и с живота си съм експериментирала. Така че връзката е съвсем органична… [...]

Пред статива

Стремежът на Цветана Щилиянова е не просто да създава образи, а да „вниква“ в портретувания и да пресъздава част от неговата душевност върху изобразителната повърхност. Вероятно за мнозина от читателите името на художничката е непознато, но ако се върнем в първата половина на ХХ в. ще е открием, че тя е от онази малко на брой авторки, които умело работят с техниката на сухия пастел, което от своя страна я прави много харесвана и търсена като професионалист. [...]

Справедлив ли е вотът на Академията?

През 1940 г. младият Илия Петров се явява на конкурсa за прeподавател по живопис в Държавната художествена академия. Новият избраник ще заеме мястото на възрастния вече проф. Никола Маринов. Едва ли в този момент някой е подозирал колко шумен и оспорван ще бъде конкурсът и какъв широк обществен резонанс ще предизвика. Този истински сблъсък между някои от най-големите в онова време художници е и един от най-продължителните като времетраене вътрешни конкурси, преминал през всичките три етапа. [...]

Керамиката – преодоляване на границите

Понякога се случва така, че една малка изложба, показана без особени претенции, успява да насочи светлината на прожекторите към цялостното творчество на художника. Въпреки че през годините сме имали възможността да посетим големи ретроспективни експозиции с десетки негови творби от различни периоди, тук, в галерия „Интро“, Божидар Бончев е себе си повече от всякога. „Това са неща, които са ме занимавали постоянно още от самото начало. Аз постоянно влизам в тълкувания на това какво е съвременната керамика.“ [...]

Възможност за изява на млади автори

Експозицията на Деветото международно триенале на графиката в София показа внушителна колекция от високохудожествени графични творби, намерили своята перфектна среда, реализирана чрез подходящ съвременен интериорен дизайн. То е организирано от Съюза на българските художници и е част от Календара на културните събития на Столичната община за 2023 г. Това е най-мащабната изява на СБХ, която се случва на всеки три години в залите на „Шипка“ 6. Триеналето съществува вече 30 години. [...]