Благодатта и ключът към съвършенството
Разговор с доминиканския монах Адриан Кандиар
Рядко християнска книга като „На планината. Тегобите и благодатта“ (2023) прави пробив в класациите във Франция, но по Рождество стават чудеса. Нейният автор Адриан Кандиар (род. 1982 г.) е предстоятел на доминиканския манастир в Кайро. Интервю пред в. „Фигаро“
Последната ви книга е посветена на благодатта. Как бихте я дефинирали? Богословите трудно постигат съгласие по това що е благодат?
Терминът „благодат“ може да изглежда малко старомоден, но обозначава нещо съществено: любовта на Бога преди каквото и да е усилие от наша страна. „Благодат“ означава и безвъзмездност – нещо дадено ни, без нищо в замяна. Знам, че звучи стъписващо, тъй като сме свикнали всичко да се купува или да се заслужава. Може би поради тази причина дълго в историята Западът е раздиран от противоречия по въпроса за благодатта: ако Бог ни обича безвъзмездно, защо тогава ни е дал заповеди, толкова трудни за спазване? От свети Августин в Късната античност чак до ХХ в., като минем през Реформацията или янсенизма, този дебат е разпалвал противоречия в нашата интелектуална история. Понякога е затъвал в доста технически и абстрактни разисквания, твърде далечни от живота на вярващите… А в същото време въпросът ни засяга съвсем пряко! В тази малка книга избрах да тръгна от една проповед на Иисус, която по традиция наричаме Проповедта на планината (от Евангелието от Матея, глави 5–8): в нея Иисус представя християнския живот в цялата му освобождаваща сила, но и с неговите изисквания – с отказа от насилие, гняв, суета… Често казват, че тази проповед представлява законът на християнския живот. Но какво е един закон под господството на благодатта?
В Блаженствата Иисус предлага парадоксални пътища, за да постигнем щастието: „блажени бедните духом, защото тяхно е царството небесно…“. Какъв е ключът към щастието според християнството?
Проповедта на планината започва с Блаженствата, където откриваме стъписващи и смущаващи твърдения за щастието: „Блажени бедните духом“, „блажени плачещите“, „блажени изгонените“ – нещо несъответстващо на инстинктивните ни схващания за щастието. Но всеки път Иисус добавя причина, за да бъдем щастливи. Когато казва „блажени бедните духом, защото тяхно е царството небесно“, Той не твърди, че бедността те прави щастлив – дори и така да е! – а че онова, което ще ни донесе щастие, е царството Божие; и че за да получим това щастие, трябва да го желаем, да не сме преситени от удовлетворенията, които светът може да ни даде. Любовта на Бога ни е дадена безвъзмездно в младенеца от яслите и от нас се иска само едно: да имаме у себе си място за нея.
Проповедта на планината, призоваваща да „обичаме враговете си“, смайва със своята радикалност. Как я тълкувате вие?
Заповедите на Иисус от тази проповед не са декоративни: те трябва да бъдат прилагани и живени! Животът с тези заповеди, особено с тази да обичаш враговете си, е правило, което ти сочи пътя. Понякога ги смесват с директивите: „плащай си данъците“ например е правило, което се прилага буквално. Но „обърни си и другата буза за плесница“, както иска Иисус, не е правило, което се прилага буквално. Има случаи (при бита жена или измъчвано дете), където буквалното приложение би било катастрофа. Онова, което Иисус иска, е да преустановим цикъла от насилие. И да се освободим от него, както би трябвало да се освободим от лъжата или от гнева, натрупани в нас. А това подтиква към размисъл: по какъв начин можем да избегнем насилието в една или друга ситуация?
За да извиним слабостите си, често казваме, че „това е човешко“, което влиза в пълно противоречие с непоколебимостта на Иисус срещу злото. Евангелията път ли са към съвършенството?
Бог ни подканва да излезем от злото не само защото то е нещо забранено, но и защото злото ни прави зло. Грехът е не просто престъпване на божествената забрана, той ни разрушава. Ако Бог откаже да ни освободи от греха, това би било знак не за всеопрощение, а за безразличие към нас. Християнското съвършенство не е съвършенството на непобедимите герои, а на опростените грешници, които чрез изпитанията са се научили да се обичат, да бъдат преобразени от любовта.
Превод от френски Тони Николов
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук