Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Музика
  • Под линия

Култура / Брой 9 (2992), Ноември 2022

22 11

Илинденци, камъкът, природата. Разговор с Иван Русев

От Мария Митева 0 коментара A+ A A-

„В Илинденци открих отново песента на птиците. Разбира се, там открих и камъка, и несравнимата природа. И най-вече Бога.“ Със скулптора Иван Русев разговаря Мария Митева

През 1979 г. Иван Русев завършва Националната художествена академия със специалност „Скулптура“ в класа на проф. Величко Минеков. Основният материал на неговите творби е камък, понякога в комбинация с пясък, пръст и други материали. Има реализирани творби и от метал. От 2005 г. досега реализира мащабния авторски скулптурен проект Мраморен град на изкуствата, Скулптурен парк „Илинденци“ в едноименното село в община Струмяни.

Негови творби притежават Националната художествена галерия, Софийската градска художествена галерия, НДК, Министерството на външните работи, Музеят на камъка, гр. Ивасе, Япония, частни колекции в България, както и в Испания, Холандия, Австрия, Словакия, Мексико, Индия, Южна Корея, Франция, колекция „Петер Лудвиг“ в Германия, „Арт център Юго Вутен“ в Белгия и др. Носител е на много награди, по-важни от които са: Артери – за най-добро постижение в областта на пластичните изкуства за годината, Сан Себастиан, Испания (1985). През 2021 г. излезе книгата му „Разказ за пътя и каменни истории“, а в края на същата година Иван Русев стана новият носител на наградата Иван Лазаров.

Г-н Русев, вече се навършиха 24 години от създаваното на Арт център „Илинденци“…

Историята е още по-дълга, защото преди създаването на фондацията аз имам лична подготовка за скулптурния парк. Със своите проекти и реализации, включително и с настоящия, се прекланяме пред природата и съкровения свят на Илинденци, който ни заобикаля.

Какво точно ви привлече в Илинденци?

Връщайки се назад в спомените, се досетих, че като много малък моите родители ме бяха водили в Мелник. Спомних си пейзажа с причудливите скални образувания, възрожденските къщи… но това, което най-силно се беше запечатало в съзнанието ми, беше песента на птиците в нощния покой или рано сутрин. По никакъв начин тяхната красива музика не можеше да се чуе в София. Още тогава се бях влюбил в тези звуци; те ме преследваха и не ме оставяха на мира, докато не ги открих отново в Илинденци. Разбира се, там открих и камъка, и несравнимата природа. И най-вече Бога.

Споменахте родителите си. Откъде тръгва родът ви?

Родът ми тръгва от Велико Търново. Съдейки по снимките, предците ми са живели като аристократи. Прадядо ми Атанас е първи братовчед на Стефан Стамболов. Придобил е образованието си в Одеса и Мюнхен. Баба ми Анастасия пък е учила в местната девическа гимназия, когато учител е бил Иван Вазов. Родовата памет е нещо, за което уж не се замисляме, а то оказва своето подсъзнателно влияние. Дядо ми Иван се е занимавал в фотография, а майка ми, Мария Русева, беше художничка.

За тазгодишното издание на Арт центъра планирахте и пролетен пленер. Той осъществи ли се?

За съжаление не се осъществи, защото Съюзът на българските художници не можа да го организира. Ние искахме да направим пленер и да го посветим на Андрей Даниел, светла му памет, който водеше курс в Художествената академия. Отложихме го може би за догодина. Тази година направихме друга проява – „Арт център „Илинденци“, приемственост и нови измерения“, за която бяхме подпомогнати от Националния фонд „Култура“.

Какви дейности се включиха в новите измерения?

Проведе се майсторски клас с ръководител проф. Станислав Памукчиев. Той изнесе много завладяваща лекция с прожекция. Бе показан филмът „Завръщане“ на режисьора Николай Василев, посветен на творческите инвенции на художника. Професорът сподели с всички участници своя опит в търсенето на нови измерения в живописта. Той беше избрал за водеща тема природната сила и митологичната история – двете зареждащи сили на това конкретно място. Наблегна се и на връзката между природното и митологичното като повод за използване на нови изразни средства, на език, различен от обичайните представи за живопис. Идеята бе нашите участници, повлияни от майсторския клас, да осъществят надграждане в пластичния си възглед, създавайки произведения. И те го осъществиха тук по време на този десетдневен пленер.

Този пленер по живопис в Арт център „Илинденци“ приключи на 13 септември със сборна изложба. Кои бяха участниците?

Включени бяха утвърдени автори: Албена Коева, Илиян Ангелов, Калина Христова, Калия Калъчева, Ралица Мирчева, Румен Атанасов, Светослав Недев. Това са изключително силни наши творци, някои от тях са преподаватели в Академията и в Нов български университет. Те показаха за пръв път пред публика своите нови произведения сред внушителните каменни композиции на най-големия скулптурен комплекс на открито у нас около село Илинденци. Всеки от тях интерпретира умело своите пластически възгледи. „Залите“ на Мраморния град на изкуствата се изпълниха с картини, внушени от атмосферата на това уникално природно и духовно пространство.

Това е за живописта. А ще има ли и пленер за скулптура?

В момента скулптурният парк е в завършен вид. Той е изграден и се предпазваме от пресищане в тази уникална природна среда. Ние не предвиждаме нови скулптурни намеси. Възможни са индивидуални участия, пърформанси и други институционни намерения, които ще са по-скоро в рамките на Мраморния град на изкуствата, където има територия за такива изпълнения на съвременното изкуство.

Вие имахте и идея той да се отвори за всички хора, не само за определени ваши гости. Вече осъществи ли се тя?

Творческият дом е отворен за всички хора, а Мраморният град е отворен за професионалисти. По принцип ние осъществяваме това многократно. Провеждали сме студентски практики за млади и начинаещи творци, създаващи своите произведения в камък.

На високо и стръмно място е разположен и античен театър. Той функционира ли?

Той функционира всяка година с изпълнения. Включително и тази година на нашия амфитеатър се изявиха изпълнители от фолклорния фестивал „Малешево пее“, на който ние сме съорганизатори, той е под патронажа на община Струмяни и се провежда в село Микрево. Това е уникален международен фестивал. Тази година участваха изпълнители от България, Македония, Сърбия, Турция, Гърция, Молдова, Черна гора и Полша. И даже картините, които се създадоха по време на този пленер, бяха изложени в обновената галерия в читалището на село Микрево.

Миналата година получихте и наградата Иван Лазаров, която бе възстановена.

Да, тя повече от двадесет години не беше връчвана. И аз съм носител на първата възстановена награда, която е под патронажа на Министерството на културата, СБХ и най-вече на община Кюстендил и галерията „Владимир Димитров – Майстора“. Тук искам да споделя голямата роля на директора на галерията, нашия колега, Валентин Господинов, който има големи заслуги за връщането на тази награда.

Вие подготвяте и изложба пред ноември.

Да, в деня, когато се връчва наградата Иван Лазаров на новия носител.

С какви творби участвате?

С мои известни скулптури. Включвам и нови произведения, и такива, които правя традиционно. Няма тематична обвързаност. Тази изложба има ретроспективен характер. Ще бъдат извадени качествени произведения от ателието.

А от Южния парк в София?

В Южния парк има огромни работи, от порядъка на десет до тридесет тона, скулптурни работи, които не могат да бъдат местени и показвани. Там са „Боговете на медицината“, „Конникът“, „Пастирът“, „Двата бряга“, „Ъгълът“. Това са произведения, които съм създал много отдавна и все още стоят като експонати там.

Вие отдавна полагате усилия изкуството да се впише в природната среда и младите неусетно да си създават вкус към него.

Това е дългогодишен проект, който е каузата на моя творчески живот. Цяло поколение хора, минаващи през Южния парк, през скулптурния парк на Арт центъра „Илинденци“, са били повлияни от допира с изкуството. Ние по този начин ненатрапчиво възпитаваме поколенията. Силно е като въздействие според многото примери, които имаме по света, където част от възпитанието е възприемането на културата.

Наистина ли вярвате, че изкуството може да облагороди и да промени човека?

В Арт център „Илинденци“ изкуството е в природната среда. И самите посетители влизат в един елитен музей, за който не трябва да отиват до столицата и до големия град. Те преминават през един уникален музей, какъвто е Центърът за изкуство с многото си скулптури. Все пак да не забравяме, че тук има реализирани седемдесет автори, само скулптура.

Споделете

Автор

Мария Митева

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • Никога не можах да я разбера докрай
    27.02.2023
  • Мъжът, който знаеше края на всяка история
    28.02.2023
  • Сценариите за войната в Украйна
    28.02.2023
  • Театър на котурни
    28.02.2023

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Съобщение

Очаквайте новия, седми брой на сп. „Култура“ в началото на месец септември.

Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2023 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO