Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Под линия

Култура / Брой 3 (3006), Март 2024

22 03

Кармен от ХХI век

От Майя Праматарова 0 коментара A+ A A-

„Кармен“ от Жорж Бизе в „Метрополитън Опера“, постановка Кари Кракнел, диригент Даниеле Рустиони, сценограф Майкъл Ливайн, светлинен дизайн Гай Хоар, в главните роли Айгул Ахметшина, Пьотър Бечала, Ейнджъл Блу, Кайл Кетелсен и др. Премиера – 31 декември 2023 г.

Новата постановката на „Кармен“ от Бизе в „Метрополитън Опера“ е забележителна с участието на мецосопраното Айгул Ахметшина в ролята на Кармен — харизматична певица и актриса, която с наслада и ирония се превъплъщава в ролята на провокативна и свободна по дух жена. А на втори план отстъпва темата за фаталната жена, чиято жертвена съдба е предопределена от бедността ѝ.

Кари Кракнел, британската театрална и оперна режисьорка, дебютира силно на сцената на „Метрополитън Опера“ именно чрез този нов поглед към класическия сюжет, когато във фокуса е социалната несправедливост на живота като предпоставка за експлоатация, насилие и гибел. Няма нищо самоцелно или изкуствено в адаптацията на операта към днешния ден, напротив, именно социалната острoта придава на теми от XIX в. крайно ангажиращо звучене. Дръзката природа на Кармен, красотата ѝ са само една от причините за фаталната предопределеност. Това, което реално води до смъртта ѝ, е бруталната жестокост на социалното дъно, в чиито подвижни пясъци потъват мнозина като нея, пък били те жени или мъже.

Кари Кракнел преосмисля историята на „Кармен“ на Мериме/Бизе, като пренася действието от Севиля в някаква условна територия в Калифорния, Аризона или Ню Мексико… Моментални са асоциациите с темите от новините за ширещото се насилие и злоупотреби с работниците мигранти.

Първото, което се вижда в началото на спектакъла, е служебният вход на някаква силно охранявана зона с патрули и решетки. Сякаш работничките влизат във военен завод, а не в цигарена фабрика и оттам идва хипотезата за сенчестия характер на този бизнес. Темата е продължена, когато буквално пред очите на зрителите се товари контрабандно оръжие, за да се стигне до авария на огромния камион в някакво забравено от света място…

Фарове на камиони, бензинови помпи, сандъци с контрабанда – това е средата, в която живеят Кармен и нейните приятели. В каубойски ботуши и къси дънкови панталонки тя смело се качва и пее върху някаква камара от помпи или танцува върху сандъците с оръжие (диригент Даниеле Рустиони). Танцът на Кармен е израз на младост, жизненост, бликаща енергия и откъсване от така заземяващата реалност.

Преосмислена е и битката с биковете – тя протича като родео, на което забавляват клоуни в нелепи костюми, а Ескамилио, в изпълнение на бас-баритона Кайл Кетелсен, е родео звезда, местна знаменитост. Висока метална ограда огражда трибуните на това място, където хората се веселят, правят си селфита, а приличат на животни, затворени в клетка. Запазена марка на сценографа Майкъл Ливайн е включването на хора като елемент от визуалната среда на спектакъла.

И въпреки това има някаква поетична доминанта, която възниква ту чрез наситени с лиризъм дуети, като дуета между Дон Хосе и Микаела (Пьотър Бечала и Ейнджъл Блу), ту чрез визуални трансформации. Множество диоди насищат сцената с променлива и променяща се светлина от началото до финала (светлинен дизайн Гай Хоар). Към тази мамещо красива светлина на финала ще се присъедини и духът на Кармен. След като е убита от удар с бейзболна бухалка – Кармен рухва на земята като убита птица, която се е опитала да прелети над непозволена територия.

Не всеки зрител има нагласата да гледа класическата опера „Кармен“, наситена със съвременни политически и социални алюзии, но има пълно единодушие сред публиката за изпълнението на мецосопраното Айгул Ахметшина, която пее с мекота и естественост, като привлича към историята на героинята и най-скептичния зрител. Жестоките игри на Кармен не са израз на див и необуздан темперамент, а естествена проява на младост, жизненост и артистизъм. След смъртта ѝ жените по трибуните на родеото се надигат в знак на ужас и солидарност с тази, която се е осмелила да бъде различна.

Споделете

Автор

Майя Праматарова

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • За плътта и душата на сценария. Разговор с Димитър Стоянович
    23.04.2025
  • Фитилът на терора и ролята на Коминтерна. Разговор с проф. Веселин Янчев
    23.04.2025
  • Тръмп и предмодерната държавност
    23.04.2025
  • Поезия и живопис
    23.04.2025

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2025 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO