Гастролите на Софийската филхармония
Успешното, интензивно, богато на преживявания турне на Софийската филхармония, водена от Найден Тодоров, в Солун, Виена, Фирзен, Щутгарт, Висбаден поставя оркестъра на ново ниво с включването му в редовните концертни цикли на големи европейски сцени
Когато в края на октомври 2023 г. Софийската филхармония с Найден Тодоров гостува в Солун, концертът под мотото „София – Солун, балкански мост на културата“ се превърна в изключително събитие. На сцената на модерната концертна зала „Мегаро музикис“ след колоритната „Празнична увертюра“ на Веселин Стоянов и прочутия „Валс“ на Равел филхармониците изсвириха „Картини от една изложба“ на Мусоргски заедно със Солунския симфоничен оркестър. На просторния подиум двата състава, символично шахматно преплетени в огромно оркестрово платно с невероятно масивна звучност, бяха слети в удивително единство. С пълен синхрон във всеки миг между солиращите духови инструментални групи и единно тоноизвличане в двойния щрайх многобагрената партитура блесна с всичките си темброви нюанси и ярки внушения в богатия образен диапазон между гротеска и поетика, скерцозност и мистичност, до грандиозния „камбанен“ финал, изведен до предела на величествена звукова мощ. „От сега нататък само така трябва да се свирят „Картините“ – възкликна Антонис Сусамоглу, талантливият концертмайстор, водил тази вечер двата състава. А диригентът на Солунския оркестър Владимирос Симеонидис поздрави Найден Тодоров с думите: „Перфектно изградена програма от начало до край, получи се истинска магия!“.
И особено силно беше впечатлението от ентусиазираното желание на солунските музиканти за пълноценно творческо сътрудничество. Спонтанно полученото професионално и топло колегиално разбирателство породи редица идеи за бъдещи съвместни изяви, а сегашният директор на оркестъра – известният цигулар Симос Папанас – е убеден, че това е пътят и за реалното премахване на границата между страните ни.
Но дали нашето общество, дали всички ние разбираме докрай смисъла на триумфалните успехи по световните сцени на творците от Софийската филхармония, които наистина „рушат граници“ със своето изкуство?
Днес българските музиканти, изглежда, не осъзнават дълбокия смисъл на чуждестранните турнета – казва Найден Тодоров. – Поради социалното положение на българския музикант, поставен твърде неравностойно в българското общество, те възприемат турнетата като начин за спечелване на допълнителни средства. Всъщност смисълът на международните гастроли е съвършено различен – той е в това българската музика, българското изкуство да бъдат познати по света, да се говори за България като страна с добри музиканти, да се говори за нас положително. За повечето световни оркестри международните турнета са начин да популяризират своето изкуство, своята страна. Това ние се опитваме да правим сега. Опитваме се да използваме контактите, които имаме, за да популяризираме изпълнителското ни изкуство по света, защото – нека да сме честни – през последните десетилетия не се говори много за българското изпълнителско изкуство, с изключение на оперните гласове. Ние сме длъжни да правим всичко възможно, за да се говори за България в позитивен смисъл. И изкуството е най-добрият начин. Затова трябва да пътуваме повече, да търсим повече възможности и да се възползваме от тях, за да представяме нашето изкуство.
А посещенията ни в големите концертни зали са изключително ползотворни и за самочувствието на българския музикант, защото дори тези, които претендират да имат самочувствие, всъщност само се опитват да прикрият факта, че ние сме поставени в ниско положение в обществото. Истинско самочувствие се създава, когато видим, че хората ни ценят – хората в България, но и хората в чужбина.
От друга страна, има и един чисто политически аспект на подобни пътувания. Защото представянето ни навън е един вид културна дипломация на България. Там, където ние бъдем харесани, ще има позитивно отношение към България, това влияе върху цялостното отношение към нас.
За съжаление, живеем в свят, в който всичко се случва само благодарение на личните контакти, и поради това, че България през последните 30 години е била сравнително затворена в музикално отношение, не е имало големи възможности за български състави да се презентират на големи сцени. Надяваме се със Софийската филхармония да променим това. Надяваме се отново да се заговори за българското изпълнителско изкуство. Надяваме се ние да бъдем една от причините по света хората да говорят с добро отношение за България. Надяваме се, че с тези пътувания, както и с гостуванията на международно утвърдени имена на сцената на зала „България“, ще помогнем за издигането на естественото самочувствие на българина като част от Европа, като част от света.
Тази поета мисия от Найден Тодоров със Софийската филхармония през последните години действително промени слуховото съзнание и критерии на нашата публика, разтвори врати за най-стойностните феномени в света на съвременното изпълнителство и изведе зала „България“ в кръга на европейските музикални сцени с жив, интензивен концертен живот, привлекателна и за най-търсените звезди на деня. Въпреки цялата проблемност на съвременната ситуация. А с всяко свое гостуване в чужбина диригент и оркестър представят не само високото равнище на българските музиканти, но и шедьоврите от националната ни класика, нерядко чувани за първи път. И резултатът след успешен концерт са нови контакти, нови предложения, ново, по-високо място в ранглистата на европейските оркестри, ангажименти от авторитетни импресарски агенции.
Така след двата великолепни концерта в Златната зала на „Музикферайн“ във Виена през 2019 г. и 2022 г. филхармониците бяха поканени отново тази година – за първи път и в прекрасната, завършена през 1913 г. зала „Концертхаус“, чието мото е: „Пространство за грижа за благородната музика, средище за артистични стремежи, дом за музиката и дом за Виена“. Концертът (записан и излъчен от ТV Medici) носеше сполучливия надслов „Нови светове“ – не само заради прозвучаването на Деветата симфония на Дворжак, но и заради запознаването със света на вдъхновеното изкуство на Софийската филхармония, което отбраната, взискателна виенска публика слушаше отдадено, с изострено внимание и аплодира накрая дълги минути на крака. Познатата, популярна Дворжакова симфония „Из новия свят“ под палката на Найден Тодоров наистина прозвуча така приковаващо излята, с много темперамент и емоция, в изключително цялостно моделирана форма и консеквентна градация. Монолитна оркестрова тъкан, но с графично ясни, релефни мелодични линии и изваяни сола, деликатно изведени жанрови акценти, вплетени в общия поток на драматика. Изумително красивата втора част създаде атмосфера на мистична поетика с прозрачните звукови воали, приглушена звучност, но със запазена богата тембристост и леки, едва доловими дъхове. И финал – изведен с увличащ подем и размах до разтърсващата трагична кулминация.
Нов момент във вечерта бе и талантливият 22-годишен Елиас Давид Монкадо, солист в Бетовеновия цигулков концерт, предварително заинтригувал публиката с богатата си биография с конкурсни успехи и гастроли на световни сцени, заедно с големи музиканти. Младият цигулар омая аудиторията с изявената си бликаща емоционалност, превъзходна техника и изумително красивия тон на старинния си инструмент – Джовани Руджери, 1700 г. Неговата свободно кантиленно разпявана фразировка, с търсене на достигащи до предела на възможното тихи динамики, беше умело следвана от диригент и оркестър и органично допълвана с типично Бетовенова мощ и звукова плътност в оркестровите тутти – отговори в диалога със солиста.
Така започна триумфалното есенно турне на Филхармонията с Найден Тодоров и Елиас Давид Монкадо, продължило и в Германия – в представителната Фестивална зала в уютния с тесните си улички и невисоки къщи Фирзен, в необикновената асиметрична модерна зала „Бетовен“ в Културния и конгресен център Liederhalle във внушителния със съвременната си архитектура Щутгарт, в красивата и с великолепна акустика зала „Фридрих фон Тирш“ в комплекса Kurhaus в пленителния с аристократичното си ухание старинен Висбаден. Прекрасни зали, различни като архитектура, история, сценични мащаби и акустика, към които диригент и оркестър удивително бързо и гъвкаво трябваше да се адаптират, за да съградят оптималния художествен резултат.
В трите града, както и във Виена, концертите бяха включени в цикли като „Майсторски концерти“, „Очарованието на класиката“ и др., очаквани от постоянната, не само изискано елегантна, но и просветена, точно, живо реагираща аудитория. Препълнени зали, възторжена публика, станала на крака, бурни, дълго нестихващи аплаузи, викове „браво“ и тропот по пода – така неизменно завършваха ноемврийските гастролни вечери на Филхармониците.
В по-различната програма на тези вечери Бетовеновият концерт бе обрамчен от „Валс“ на Равел и „Картини от една изложба“ на Мусоргски, в оркестрацията на Равел. В своето разбиране за Валса Найден Тодоров дълбоко е прозрял цялата многозначност на вложения от Равел замисъл за деконструкция на жанра и извеждането му на други нива на образна асоциативност и символика. И от сдържаното начало в оркестровите звукови дълбини – своеобразно De Profundis, през причудливо, дори иронично витиеватата валсова мелодика, като че ли постепенно акумулираната кинетична енергия бе взривена в грандиозна разрушителна кулминация. А „Картините“ на Мусоргски, родени от картини, сякаш отново се превърнаха в почти зрими картини, така ярки бяха постигнатите звукови внушения на образи, действия, състояния. Много убедителни бяха „Картини от една изложба“ на Мусоргски; гротескните гримаси на „Гнома“, пространствено акустичната инсценировка в „Бидло“, характеристичните портрети на „Самуел Голденберг и Шмуйле“ или гръмовният мрак на „Катакомбите“ бяха предадени особено брилянтно, а когато оркестърът завършва пътуването си при „Великата порта на Киев“, блясъкът на този апотеоз, придружен от камбанен звън, е великолепие – отбелязва Дитолф Цервек в статията си „Софийската филхармония гостува в „Лидерхале“ в Щутгард“ (LKZ Stadt, 10.XI.2023).
А под заглавие „Шедьоври от София“ музикалният критик Дирк Шаус публикува дълга статия, започваща така: На 9 ноември 2023 публиката на Висбаден преживя една наистина необикновена концертна вечер… Под вещото ръководство на Найден Тодоров Софийската филхармония представи „Валс“ на Морис Равел с впечатляваща прецизност и страст. Оркестровият колорит и динамичните градации създадоха един омайващ, внушителен звуков гоблен. Ансамбловото изпълнение се отличаваше с най-висока прецизност, изразителност и единство. Музикантите разбираха как да изведат фините нюанси в музикалните фрази, като същевременно запазват забележително единство и оркестърът успя да разкрие многопластовите аспекти на произведението в ярки цветове. Интелигентното дирижиране на Тодоров позволи да се реализират ритмичните и динамични нюанси на пиесата и я превърна във вълнуващо преживяване… Интерпретацията на „Картини от една изложба“ от Мусоргски в оркестровата версия на Равел за пореден път демонстрира впечатляващите умения на оркестъра. Динамичните контрасти и разнообразието от тембри бяха изразително представени, а музикалното пътешествие през картините на Мусоргски се характеризираше с много контрасти, в чиято интерпретация оркестърът демонстрира отново изключителните си умения. Тодоров знае как да превърне изобразителните елементи на музиката в звукови образи, които въведоха публиката директно в света на Мусоргски. Всяка картина получи своя уникална форма. Особено впечатляващо бе бурното „Бидло“ и грозно изобразената Баба Яга. И накрая изграждането на „Киевската порта“ беше великолепно като строеж и тонов дизайн. Найден Тодоров като диригент заслужава искрено признание за изключителното си изпълнение. Неговата чувствителност към музиката, способността му да извежда емоцията на произведенията и убедителното му дирижиране, което споява оркестъра в едно, донесоха успеха на този концерт. Тодоров успява да подчертае фините детайли на композицията и в същото време да създаде впечатляваща цялостна звукова структура. Неговото дирижиране беше едновременно мощно и чувствително и той поведе своя оркестър и публиката през музикално приключение, което ще остане дълго в паметта, и беше ентусиазирано аплодиран. (10.XI.2023, Online Merker)
Това успешно, интензивно, богато на преживявания турне на Софийската филхармония, водена от Найден Тодоров, поставя оркестъра на ново ниво с включването му в редовните концертни цикли на големи европейски сцени, с предизвикания интерес и високото одобрение от многолюдна, традиционно много взискателна аудитория.
Такъв е резултатът, когато един ръководител има ясна визия за перспективите на своя оркестър и се е посветил изцяло, целенасочено на неговия просперитет. С ясното съзнание за значимостта на Софийската филхармония като феномен в националната ни духовност, в българското съвремие и бъдеще. И тази активна отдаденост на музиканта, диригента, ръководителя Найден Тодоров заслужава широката подкрепа на днешния ни социум. Дано!
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук