Преход и посткомунизъм. Разговор с Веселин Методиев

Освен наивитета от 90-те години имаше и едно свръхочакване. Помня това свръхочакване в самия себе си след огромния митинг на Орлов мост. Това наличие на хора, този оптимизъм породи огромни очаквания. Нереални очаквания. Спецификата на големите очаквания е, че нещо трябва да бъде извършено от някой друг. Имаше очакване, че „ще стане като в Европа“. „Ще стане“ обаче не предполага усилие от страна на човека, който го произнася. „Ще стане“ някъде, някой ще го направи. Това е илюзия. [...]

Страстта на щастието

Аз е магична дума. От мига, в който започвам да пиша, казвам много повече неща, отколкото бих искал да кажа. И това е интересното. Минавам границите на дискретността, понякога стигам до същественото. Вярвам, че това е… освобождение. Воденето на дневник е влизане в обсега на света. В един дневник попада всичко. Истината не чака, за да се изрази. Аз е дума с голяма сила. Когато кажа аз, всичко заговаря. [...]

Да се въплътиш в Никола Петков. Разговор с Томас Макгонигъл

Слязох от влака в София през септември 1967 г. и тръгнах нагоре по това, което вече знам е било булевард „Христо Ботев“. Стъмваше се, а аз носех една карта, внимателно транслитерирана на латиница от българския туристически офис в Лондон. Спрях до един павилион и попитах момичето вътре къде мога да получа туристическа информация? Тя каза, аз говоря малко английски. Ожених се за това момиче, Лилия, и двамата напуснахме България следващата пролет. [...]

Оригинали и ментета. Разговор с Кристина Белева

Фалшификатите не са феномен на нашето време. Историята помни легендарни фалшификатори и куриозни фалшификати – примерите до днес са безброй. Затова, що се отнася до скандала в галерия „Структура“, съм изненадана, че има учудени. Търговията с изкуство се подчинява на същите икономически закони, като всяка друга стока. Фалшификати се появяват, когато има посредник между художника и купувача и когато има условия на търсене и предлагане. По време на социализма фалшификати на картини в България нямаше и това е обяснимо. [...]