Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Под линия

Култура / Брой 8 (3011), Октомври 2024

20 10

Блестящ дебют в Любляна

От Анда Палиева 0 коментара A+ A A-

Първо гостуване на Найден Тодоров със Софийската филхармония и Националния филхармоничен хор на Летния фестивал в Любляна

Любляна – град с многовековна история, чиито улици и красиви сгради пазят следите от различните епохи и владичества в съчетание с най-модерни небостъргачи и луксозни хотели. Град с удивителна чистота и подреденост, свеж въздух и много зеленина, препълнен с гости от всякакви националности. Градът, в който летните месеци са посветени на Международния музикален фестивал, чиито разнородни събития оживяват навсякъде – на площади, край живописните мостове на река Любляница в стария град, в различни зали, църкви, в големия Летен театър Križanke, разположен сред старинния комплекс от XIV век на манастира на Светия кръст на Ордена на тевтонските рицари (действал до 1945 г.).

Този летен фестивал отдавна е заел своето авторитетно място сред най-престижните европейски културни празници, привличащ изпълнители от десетки страни и многохилядна публика. Замислен с широк жанров обхват, и в тазгодишното си 72-ро издание (20 юни–3 септември) той предлага голямо разнообразие от събития – оперни и балетни постановки, танцов театър, мюзикъли, симфонични, камерни и джаз концерти, майсторски класове, международна арт колония, уъркшопове и др. А в програмата блестят участията на Йонатан Тетелман в спектакъл на „Тоска“ в Операта от Марибор, Михаил Плетньов с четирите клавирни концерта на Рахманинов в две вечери със Симфоничния оркестър на Будапеща под диригентството на Андраш Келер и на Алексей Корниенко, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino с два спектакъла на „Трубадур“ под палката на Зубин Мета и концерт на Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino под негово диригентство, Серена Саенц със Симфоничния оркестър на Консерваторията „Винченцо Белини“ – Катания, Алисия Амо с Вроцлавския бароков ансамбъл, Хуан Диего Флорес като солист на Симфоничния оркестър на Словенското радио и телевизия, Лондонския симфоничен оркестър с два концерта под диригентството на сър Антонио Папано със солисти Вилде Франк (цигулка) и Брус Лиу (пиано), Филхармоничния оркестър на Миланската Скала с диригент Рикардо Шайи и като финална кулминация – Марта Аргерич с клавирния концерт на Равел, в съпровод на Словенския филхармоничен оркестър под диригентството на Шарл Дютоа. А репертоарът в тези десетки концерти включва сякаш цялото разнообразие на историческото музикално наследство – от барока до най-съвременни автори, вечери, посветени на отделни композитори или национални музикални култури, както и концерти, съчетаващи стилово полярни творби.

В тази пъстра, респектираща фестивална поредица уникален акцент внесе концертът на Софийската филхармония и Националния филхармоничен оркестър под диригентството на Найден Тодоров с филмова музика на Джон Уилямс (тази програма е била специално пожелана от ръководството на Фестивала, след като са чули изпълнението ѝ от Филхармониците в Скопие). Първото им гостуване на Летния фестивал в Любляна бе явно очаквано с интерес и те бяха топло посрещнати с неспиращи аплаузи от първия до последния излизащ на сцената музикант на концерта им на 22 август в Летния театър Križanke. Сред елегантната публика, изпълнила 1400-те места, бяха множество официални лица, българският и някои чужди посланици, а и самият Урош Лайовиц – прочутият диригент, професорът по дирижиране на Найден Тодоров във Виенския университет. Дългата около два часа вечер с музиката на Джон Уилямс събуди отново спомена за най-вълнуващите култови филми от последните десетилетия, чиито незабравими картини сякаш изплуваха зрими във великолепното изпълнение на оркестър и хор.

Програмата на концерта бе конструирана от диригента с ясна, добре обмислена драматургия, с баланс в последователността на различните образно-емоционални внушения. В първата част, обрамчена от енергичните маршове от „Индиана Джоунс“ и „Супермен“, се редуваха магичната фантастика на „Хари Потър“ – мелодията на Хедуиг и „Двойни проблеми“, лиричната „Някъде в спомените ми“ от „Сам в къщи“, „летящата тема“ на Ити – „Извънземното“. И кулминацията – вълнуващото цигулково соло от „Списъкът на Шиндлер“, изключително въздействащо поднесено от Ана Иванова, с вглъбена, сдържана емоция и дълбок, наситен кадифен звук. А цялата втора част бе посветена на емблематичните мелодии от „Междузвездни войни“ – от главната тема, „Битката на героите“ (от „Отмъщението на ситите“), „Дуел на съдбите“, „Стъпките на джедаите“, темата на Принцеса Леа – с постигнати удивително красиви сола на отделните духови инструменти, бляскавият „Имперски марш“, темата на Йода до финалната „Тронна зала“. И всяко едно изпълнение бе изпращано с дълги, бурни аплодисменти и възгласи, а веднага след концерта Найден Тодоров и Филхармониците са получили от директора на Фестивала покана за ново гостуване през 2026 г.

В панорамата на тази авторска вечер на Джон Уилямс диригент и оркестър разгърнаха в цялата му пълнота богатството на неговата музика, извличайки от сложните партитури с многопластова фактура, пищна колористична темброва палитра и полифонично преплетени линии онези ярки образни внушения, които спонтанно въздействат на въображението дори и без словесна конкретизация. И неслучайно тези опуси съществуват самостоятелно в днешното концертно пространство, в репертоара на най-големите симфонични оркестри, като съвременно продължение на традицията на късноромантичната програмна симфонична музика. Под вдъхновеното, изпълнено със спонтанна емоция и заразяващ подем дирижиране на Найден Тодоров великолепно бяха разкрити и най-силните страни в изпълнителското изкуство на оркестъра – ангажирано музициране, кристално деликатна или пък внушителна, грандиозна звучност на духовите инструменти, динамични перкусии, споени пъргави струнни, дълбинно плътен нисък щрайх, в извънредно широк динамичен диапазон – от прозрачни пианисими до пределно мощни фортисими.

За самите музиканти – и инструменталисти, и певци, този гастрол ще остави удовлетворението от успеха и полученото признание на един висок форум. Както и незабравимите спомени от красивата Любляна, от средновековния замък на върха на хълма, внушителната катедрала „Свети Николай“, тримостието, моста с драконите – символ на града, вечерите край масичките по крайбрежието и малките улици на Стария град и може би преди всичко – от топлата сърдечност на словенците и в най-кратките случайни контакти. И вероятно с нетърпение очакват следващото си гостуване там.  

Споделете

Автор

Анда Палиева

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • Защо сравняваме настоящето с миналото?
    22.10.2025
  • Между Великата рилска пустиня и модерното време
    22.10.2025
  • Независимост и как да се научим на нея
    22.10.2025
  • Да свидетелстваш и да обичаш
    22.10.2025

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2025 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO