Въображение в цвят

Кукли, прототипи, макети, скици, работни книги от близо 50-годишния творчески път на проф. Майя Петрова бяха показани през септември в неповторима изложба. Наред с тази „представителна извадка“, в софийската галерия „Райко Алексиев“ видяхме и работи на студентите ѝ в специалността „Сценография за куклен театър“ в НАТФИЗ, просъществувала от 1992 до 2018 г. Кураторите на изложбата Ханна Шварц и Петър Митев подариха срещи на възрастните с детските им спомени, а на децата – с днешни герои. [...]

Блестящ дебют в Любляна

В пъстрата, респектираща фестивална поредица уникален акцент внесе концертът на Софийската филхармония и Националния филхармоничен оркестър под диригентството на Найден Тодоров с филмова музика на Джон Уилямс (тази програма е специално пожелана от ръководството на Фестивала). Първото им гостуване на Летния фестивал в Любляна бе очаквано с интерес и те бяха топло посрещнати с неспиращи аплаузи от първия до последния излизащ на сцената музикант на концерта им на 22 август в Летния театър Križanke. [...]

Да остане през вековете. Разговор с Валентин Бобевски

Когато човек се захване с нещо, трябва добре да изучи всичко, което е правено преди него. Изпълнявахме симфонична, църковнославянска музика, която винаги е акапелна, но имахме и съпровод на пиано или на орган, както в катедралата в Турку, където Йосиф Герджиков беше на органа за „Аве Мария“ на Шуберт. А колко бисове имахме на всеки концерт! Трябва да кажа, че често сме били първи при изпълнението на някои творби. Аз бях един от първите, който започна да изпълнява Карл Орф с хор. [...]

В търсене на новите майстори на пианото

Името на Геза Анда има своето заслужено място сред величията в клавирното изкуство на ХХ век. Изкуството му е вдъхновение за поколения пианисти. След солидно обучение и силно начало на кариерата му в родната Будапеща и после в Берлин, в годините на Втората световна война Анда намира убежище в Щвейцария. Цюрих се превръща в негов втори дом. Славата му се носи по целия свят, записите му за Deutsche Grammophon са единица мярка, особено тези на концерти за пиано от Волфганг Амадеус Моцарт, Роберт Шуман... [...]

По жицата

Brushy One String e звезда в Ютюб с милиони гледания онлайн, син на уважавани и обичани ямайски певци – Фреди Маккей и Бевърли Фостър, но и „анонимното дете на улицата“, лудият, който се халосва, ама и изрича/изпява истини, които докосват душата. Музиката му черпи с пълни шепи както от ямайската традиция, така и от американския соул, фънка и ранния блус от началото на миналия век. Китарата му си има само една басова струна „ре“, а гласът му е могъщ. Не е първият, който е „напипал тази струна“... [...]

Родителството: отвъд баналния прочит

В света на съвременния театър, където черната комедия често флиртува с границите на абсурда, „Бебе на борда“ от Кристофър Дюранг в интерпретацията на режисьорката Василена Радева се откроява като майсторски клас по смесване на шегата с екзистенциален страх – както от предизвикателствата на родителството, така и от тези на порастването. „Бебе на борда“ е написана в началото на 80-те и е приета възторжено от публиката и критиката, които оценяват високо умението на Дюранг да комбинира фарса със сатирата. [...]