В търсене на новите майстори на пианото
Швейцарската фондация „Геза Анда“ провежда един от най-престижните клавирни конкурси в света. Екипът, в който работи и наша сънародничка, открива ценни партньорства в България. Разговор с пианистката Белина Костадинова
Името на Геза Анда има своето заслужено място сред величията в клавирното изкуство на ХХ век. Изкуството му е вдъхновение за поколения пианисти. След солидно обучение и силно начало на кариерата му в родната Будапеща и после в Берлин, в годините на Втората световна война Анда намира убежище в Щвейцария. Цюрих се превръща в негов втори дом. Славата му се носи по целия свят, записите му за Deutsche Grammophon са единица мярка, особено тези на концерти за пиано от Волфганг Амадеус Моцарт, Роберт Шуман и Бела Барток.
За жалост, отредени са му само 54 години живот – Геза Анда умира през 1976 г. Само две години по-късно съпругата му Ортанс Анда основава фондация на негово име с мисията да пази паметта за големия музикант и да не оставя наследството му в забвение. В подкрепа на това през 1979 г. се провежда Първият международен конкурс за пианисти „Геза Анда“. Оттогава състезанието се организира веднъж на три години в Цюрих, а много от лауреатите му вече са с международна слава.
През юни 2024 г. конкурсът се проведе за 16-и пореден път. Той беше под патронажа на Корин Маух – кмет на Цюрих, а в журито бяха привлечени огромни капацитети в клавирното изкуство като Марта Аргерич, Роберт Левин, Рикардо Кастро, композиторът Тошио Хосокава, младите звезди Злата Чочиева и Люка Дьобарг, както и предишни лауреати – Денеш Варьон и Констанце Айкхорст. Председател на журито този път беше Рико Гулда – пианист и програматор на Концертхаус Виена.
Всички те отредиха първа награда за руснака Иля Шмуклер, който взе още наградите на младежкото жури и на публиката, а второто място си поделиха Даумантс Лиепинш от Латвия и Дмитрий Юдин от Русия.
За организацията на конкурса в Цюрих, който се слави с високото си ниво, фондация „Геза Анда“, ръководена от проф. Тобиас Рихтер, разчита на екип от трима души: Маркус Вайлер, Ян Голх и Белина Костадинова – българска пианистка, която от години живее и работи в Швейцария.
„Каузата на тази фондация е да продължи мита за Геза Анда. Да не се забравят името му и неговият принос за световния пианизъм. Да продължат да звучат записите му на концерти от Моцарт, но и като цяло личността му да остане редом до важните пианисти на онази епоха. Но идеята не е просто да се направи конкурс и няколко млади хора да получат награди, да им се дадат пари и да се каже, че са лауреати на конкурса „Геза Анда“, а те да бъдат подкрепяни, да се намерят платформи и сцени, на които да се представят с концерти, и така, слагайки името на Геза Анда в биографиите си, да успеят да направят своите успешни кариери благодарение на този конкурс. Така че пътищата на развитие са два: младите пианисти да продължат наследството на пианизма на Анда, същевременно да получат помощ от Фондацията за артистичното си израстване на световно ниво – чрез контакти с добри оркестри и именити диригенти.“
Тези амбициозни цели започнаха да се реализират още по време на конкурса. На полуфинала шестима от участниците солираха на Музикколегиум Винтертур под диригентството на Михаил Плетньов, а друг световно признат маестро – Пааво Ярви – ръководи оркестър Тонхале Цюрих на финала, когато се състезаваха тримата избрани. Като част от невероятното изживяване беше и инструментът, осигурен за конкурса „Геза Анда“ 2024 – един от най-хубавите рояли на „Стейнуей“, съпровождан през цялото време от акордьор, който се местеше от сцена на сцена заедно със състезателите. Тази голяма привилегия за младите пианисти също се дължи на паметта за Геза Анда, който през по-голямата част от кариерата си е ексклузивен артист на прочутата марка пиана, за която казва: „Само „Стейнуей“ ми дава крила“.
Неписано правило е, че лауреатите на конкурса в Цюрих получават елитен мениджмънт в продължение на три години (до следващото издание), но често подкрепата включва много ангажименти и след това, дори когато имената им вече са наложени с международни участия и успехи и когато за тях работят големи европейски агенции. Неведнъж екипът на Фондация „Геза Анда“ избира пианисти, които не попадат сред отличените от журито. Такъв е случаят с новоизгряващата звезда от Грузия Гиорги Гигашвили, получил специалния приз „Ортанс Анда“ през 2021 г., днес с шеметна кариера, както и младата Лаура Мота Пело – тазгодишната избраница на Фондацията, която тепърва ще се доказва по световните сцени.
Самата Белина Костадинова прави първите си стъпки в музиката в Бургас. Завършва Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ в София като носителка на няколко награди от национални и международни конкурси. Участие в майсторски клас в Швейцария през 1987 г. я среща с нейния ментор – световноизвестния пианист Рудолф Бухбиндер. Той я кани в класа си в Базелската консерватория, но в онези времена заминаването „на Запад“ не е лесно постижимо. И все пак след време двамата намират решение как младата българка да получи стипендия. Бухбиндер я насочва към фондация в Цюрих, която подкрепя талантливи пианисти. Лично Ортанс Анда прослушва и одобрява кандидатите. Белина Костадинова печели благоволението на съпругата на Геза Анда и благодарение на стипендията, отпусната от нея, продължава обучението си в Швейцария и започва концертна дейност.
„Госпожа Анда не само идваше на моите концерти, но и се интересуваше от живота ми. Споделих с нея, че нямам пиано в Базел, на което да се упражнявам, и тогава тя направи нещо неочаквано: допусна ме до дома си – канеше ме през уикендите в Цюрих, където можех да свиря. И тъй като аз имам голям интерес към изобразителното изкуство, а нейната колекция от ценни картини е световноизвестна, ние намерихме общ език и се сприятелихме. Случи се мигновено и разликата в националностите, а и в статуса ни нямаше значение. Тя ми даде ключ от дома си и дори не се замисли.“
По-късно Белина Костадинова се премества в Цюрих, където продължава да учи. По покана на Ортанс Анда българката влиза в екипа на Фондацията. Съпругата на Геза Анда умира през 2014 г. и завещава грижата за наследството на сина си, Грациан Анда – швейцарски индустриалец. Президент на фондацията става проф. Тобиас Рихтер – уважаван мениджър, син на легендарния диригент Карл Рихтер.
През последните години Белина Костадинова поема голям дял от огромната организация на конкурса „Геза Анда“, на който тази година се явиха 170 кандидати. Логистиката е сложна, затова организаторите поддържат тесни контакти със семейства на меценати, готови да отворят домовете си за финалистите. Така младите пианисти имат не само подслон и хубав инструмент за репетиции, но и спокойна атмосфера по време на напрегнатото състезание.
Белина Костадинова споделя, че екипът търси връзки с различни културни институции по целия свят, за да имат лауреатите своето по-нататъшно развитие на престижни концертни подиуми и фестивали. По този начин и българската връзка става все по-здрава.
След изданието на конкурса през 2021 г. Джулиан Тревелян, Гиорги Гигашвили, Михай Берец имаха срещи с българската публика – по покана на фестивала „Пиано Екстраваганца“, на Европейския музикален фестивал в София, на Академичния симфоничен оркестър към Националната музикална академия и на Симфоничния оркестър на БНР.
След края на 16-ото издание през юни 2024 г. на пресконференцията в Цюрих специален гост беше Константин Илиевски – главен диригент на Радиооркестъра, и беше обявено, че творческите връзки между фондация „Геза Анда“ и БНР се задълбочават. Маестрото посочи своя избраник сред лауреатите за солист в концерта за откриването на новия сезон на Радиооркестъра – носителя на втора награда Дмитрий Юдин.
Бъдещите планове на Фондацията предвиждат България да бъде важна спирка по пътя на младите наследници на големия Геза Анда към върховете в клавирното изкуство.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук