Любен Зидаров, който разшири времето

В началото на 2023, навлязъл в годината на своята стогодишнина, ни напусна Любен Зидаров. Художник, свързал името си с българското изкуство в продължение на повече от 80 години. С рисунките му за буквари и читанки израснаха поколения първолаци, илюстрациите на приказки и приключенски книги вълнуваха деца от всички възрасти. Върху кориците на стотиците оформени от него книги се разпознаваше безпогрешно следата от виртуозния му жест – свободната рисунка, съжителстваща с авторски шрифт. [...]

Завръщането на Жорж Папазов. Разговор с Мария Василева

Когато днес говорим за липсата на видимост на творчеството на Жорж Папазов, трябва да търсим причината и в незаинтересоваността на държавата да припознае името на този голям български творец. В изследването има цяла глава как е бил посрещнат в София през 30-те години, когато прави две изложби и предизвиква бурен дебат. За много хора той е извън представите какви трябва да бъдат изкуството и живописта, а други силно го подкрепят. Интересно е да се четат тези дискусии и заради отношението на българите към новото. [...]

Един постоянно недовършван разговор

Към изложбата „Детето в изкуството на социализма“ тръгнах с очакване за Ястребино. И тук се налагат няколко обяснения. През 2011 г. филиалът на Националната галерия бе открит с названието „Музей на социалистическото изкуство“, а преди това бе замислен като „Музей на тоталитарното изкуство“. В проблема с назоваването му видимо отеква липсата на осмисляне на комунистическия режим и доколко и как той се е отразил върху изкуството. Става дума за исторически период, от който историческите музеи у нас все още абдикират. [...]

За природата на избора

Какво е свободата и докъде се простират нейните граници – отговор на тези въпроси ни предлага Георги Гочев, куратор на изложбата „Свободата вътре и вън. Иван Кирков и Алцек Мишев“. Идеята за нея се заражда спонтанно, а самата реализация в галерия „Униарт“ на НБУ остойностява едно дългогодишно приятелство, преобразено в артистичен диалог. Кураторът е изкушен от проблемите на артистичната трансформация при Иван Кирков и Алцек Мишев и изгражда изложбата, като настоява и на своята свобода при селекцията... [...]

Варна и нейните фотографи. Разговор с Георги Генчев

Идването на фотографите във Варна около 1870 г. става по два културни вектора, както ги наричам. Единият е средиземноморският, през константинополския фотографски форум, а вторият е през Виена, Будапеща, Букурещ. Това са двата пътя, по които фотографите се срещат във Варна. „Ориент експрес“ вече е създал усещането за град на жителите на Варна. Всъщност на фотографията най-много приляга изразът „нова възможност“. Много хора, особено тези, които усещат модерното в онази епоха, откриват ново препитание. [...]

Колекционерството като страст. Разговор с Фредерик дьо Голдшмит

Да бъдеш колекционер, от една страна, означава да придобиеш от артистите или галеристите онова, което харесваш, за да му се радваш лично; но от друга страна, означава да позволиш и на други да се наслаждават на твоята сбирка. Тогава колекционирането придобива по-различен смисъл. То е „вземане-даване“. Купуваш творби на изкуството, но не ги съхраняваш единствено за себе си. Обикновено хората стават колекционери, купувайки творба след творба, която добавят в сбирките си. Така постепенно осъзнават, че са колекционери. [...]