Зимата през Средновековието

Зимата през Средновековието

Четирисезонната схема е засвидетелствана за Средновековието най-малко от VІІ век. За характеризирането на зимата решаващо се оказва определянето на първия ден от годината, в отнесеността си към който придобиват характеристиките си отделните времеви сегменти. Сред многобройните варианти най-популярен изглежда да е този, според който Бог е сътворил света през пролетта, тоест тогава, когато елементите са в съвършено равновесие и условията, включително климатичните, са оптимални. Полагането на първия ден в самото сърце на зимата поражда знаменитото напомняне на Бернар от Клерво, че Христос е роден неслучайно през зимна нощ, а значи, че зимата, също както нощта, е „бременна“ с всички събития, които предстои да се случат, че тя е неизчерпаемият резервоар на смисли, които си струва да бъдат разчетени. [...]

Светлана Алексиевич: Отчаянието няма да ни спаси

Що се отнася до политическото, струва ми се, че вече съм проучила този свят. А екзистенциалният свят днес ми е много по-интересен. И дори книгата ми за любовта пак ще е за това кои сме ние, защо не можем да бъдем щастливи, какво разбираме под щастие, как го търсим, какво казваме. Пак ще е книга за това що за хора сме. Но ще е по-лична. С по-сложен рисунък. Ще стига по-дълбоко. [...]

Критика и лоша необозримост. Разговор с Михаил Неделчев

Истинският литератор мисли дълго и интензивно, преди да напише нещо. Не може да пишеш безотговорно. Това дрънкане, тази непрекъсната онлайн наличност, при която непрекъснато произвеждаш текстове и срещу теб вървят някакви текстове, е наистина разпад на текста. Текстът има граници, той има логика и не може да бъде просто ей така хвърлен срещу друг текст. Това е разрушаване на стила, а стилът се култивира дълго. [...]

Сопраното „Страдивариус“

Може би защото е дълбоко вярващ човек, Красимира е спасена от суетата на съсловието, към което принадлежи. Смиреното служене на музиката, думи, които сме чували и от Калас, за нея е символ верую. Затова и призивът на Рикардо Мути, отправен към певците преди изпълнението на Реквиема на Верди: Andiamo a pregare, ragazzi!, отеква така силно в душата ѝ. Ние пък ще кажем, че извисяващото присъствие на нейния ангелски глас в интерпретацията на тази музика превръща слушателите ѝ в богомолци. [...]

С малки стъпки. Разговор с Раду Жуде

Малките държави се страхуват, искат да изглеждат по-големи и по-добри, отколкото са. Това е форма на провинциализъм – да показваме на другите само добрите си страни, за да не ни съдят. Не искам да се чувствам провинциален поради това, че съм от малка и бедна държава. Всъщност аз не вярвам, че румънската или българската култура са малки култури. Единственият проблем е, че не са добре познати на света. [...]

Адвокат на творението

Графикатурата е в основата си ритъм (тя е „тъпанът в оркестъра“ – Борис Димовски), концентриращ възприятието върху дестилат от идеи. Графикатурата е пътеводна работа на ума, който съучаства при допълването на целостта. При нея най-малко важното е сюжетът, доминираща е формата. Формата на нещата отвъд ситуациите на възможното им съществуване: формата им по битие. Първото условие за извеждането ѝ е перфектната графична линия, довеждаща наличието на всеки детайл до съвършена необходимост. [...]