Емил Стойчев на 90. Разговор с Иво Милев

Още от средата на 2024 г. имах ясно съставена концепция за тази изложба и тя се основаваше на една особеност в картините на Емил Стойчев – факта, че са изписани и на гърба. Оттук дойде и основната идея в експозиционната концепция – картините да бъдат изложени така, че да са видими от двете страни. Кадриращо осветление трябваше да акцентира върху тях така, че буквално да „плуват“ в приказно пространство. Именно това „плуване“ в пространството донякъде смути Емил Стойчев. [...]

Скандали и време

„Герила Гърлс“ се борят както следва: в периода на формирането си 1985–1990 г. – с неравнопоставеността в света на изкуството. През 1990–2000 г. разширяват обхвата на критиката към обществото като цяло. В първото десетилетие на XXI век обхватът вече е глобален и критиката е към институциите. През второто преминава в протест в епохата на социалните мрежи и политически сътресения. От 2021 г. насам се борят срещу неправдите с монументални кампании и мултимедийни проекти. [...]

Тишината на фотографията. Разговор с Валерий Пощаров

За мен вдъхновението означава да изпитваш любопитство, да искаш да разбереш нещо, а то да ти въздейства до степен, в която да провокира твоята жажда да си там. То е като влюбване. И мисля, че благодарение на една фотоенциклопедия човек може наистина да открие нови теми и да види какво авторите преди нас са направили по тях. Как различните изразни средства могат да бъдат използвани, за да се изгради една и съща тема. И ние стъпваме на стабилни основи, изградени преди нас... [...]

Рози, череши, аспержи и буболечки

Да се рисуват животни и ландшафти вместо хора, преди шест века представлява революция в изобразителното изкуство. Значението на природата в живописта става все по-голямо, първо, защото след края на Ледниковия период климатът на Земята драстично се променя и второ, защото развитието на науката предоставя възможност на хората да използват природата, вместо само да се страхуват от нея. Арчимболдо, Басано и Брьогел са съществени фигури от тази революционна тенденция в изкуството на XVI век. [...]

Маурицио Корадо – С въображение срещу кризите

Изложбата Tools For After започва от Мелбърн през 2023 г., после поема за Бейрут и за участие на Биеналето по архитектура във Венеция през тази година. На път за Италия, тя бе представена и в Музея по приложни изкуства в Белград. В София изложбата гостува в галерия „Сан Стефано“ в рамките на деветото издание на Деня на италианския дизайн, организиран от Посолството на Република Италия в България, Италианския културен институт в София и ITA – Италианската търговска агенция. [...]

Жената илюзионист

Каква е „жената след 40“, каква е била преди? Според кого, кой я гледа? Какво „голямо“ тя посреща и с какво „голямо“ се сбогува на 40? Веселина Николаева ни поставя очи в очи с тези въпроси – те имат лица, имена, тела, спомени, тревоги, идентичности и вече са преминали през няколко социални роли. Веселина Николаева прави честна фотография на житейския път. Всички фотографирани жени са съ-преживяващи и съ-авторки на портретите и текстовете. В този проект няма режисура, няма инсцениране, няма преувеличения. [...]